Einde inhoudsopgave
Richtlijn 2011/61/EU beheerders alternatieve beleggingsinstellingen en tot wijziging van de Richtlijnen 2003/41/EG en 2009/65/EG en van de Verordeningen (EG) nr. 1060/2009 en (EU) nr. 1095/2010
Artikel 24 Rapportageverplichtingen jegens de bevoegde autoriteiten
Geldend
Geldend vanaf 15-04-2024
- Bronpublicatie:
13-03-2024, PbEU L 2024, 2024/927 (uitgifte: 26-03-2024, regelingnummer: 2024/927)
- Inwerkingtreding
15-04-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
13-03-2024, PbEU L 2024, 2024/927 (uitgifte: 26-03-2024, regelingnummer: 2024/927)
- Overige regelgevende instantie(s)
Europese Unie
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
Abi-beheerders brengen aan de bevoegde autoriteiten van hun lidstaat van herkomst regelmatig verslag uit over de markten en financiële instrumenten waarin zij voor de door hen beheerde abi's handelen.
De abi-beheerders verstrekken, voor elke door hen beheerde abi, informatie over de financiële instrumenten waarin ze handelen, de markten waarvan ze lid zijn of waarop ze actief handelen, en de posities en activa van elke abi. Die informatie bevat de identificatiecodes die nodig zijn om de verstrekte gegevens over activa, abi's en abi-beheerders te koppelen aan andere toezichts- of openbaar beschikbare gegevensbronnen.
2.
De abi-beheerder verstrekt de bevoegde autoriteiten van zijn lidstaat van herkomst voor elke EU-abi die hij beheert en voor elke abi die hij in de Unie verhandelt, inlichtingen betreffende het volgende:
- a)
het percentage van de abi-activa waarvoor bijzondere regelingen gelden vanwege de illiquide aard ervan;
- b)
eventuele nieuwe regelingen voor het beheer van de liquiditeit van de abi;
- c)
het huidige risicoprofiel van de abi, met inbegrip van het marktrisico, het liquiditeitsrisico, het tegenpartijrisico en andere risico's, waaronder operationele risico's, en het totale bedrag van de hefboomfinanciering die door de abi wordt gebruikt;
- d)
informatie over delegatieregelingen met betrekking tot portefeuillebeheertaken of risicobeheertaken, als volgt:
- i)
informatie over de gedelegeerden, met vermelding van hun naam en woonplaats of hun statutaire zetel of bijkantoor, of zij nauwe banden hebben met de abi-beheerder, of zij vergunninghoudende dan wel gereglementeerde entiteiten zijn voor vermogensbeheer, hun toezichthoudende autoriteit, indien van toepassing, en met inbegrip van de identificatiecodes van de gedelegeerden die nodig zijn om de verstrekte informatie te koppelen aan andere toezichts- of openbaar beschikbare gegevensbronnen;
- ii)
het aantal personeelsleden voltijdsequivalenten dat de abi-beheerder inzet voor het verrichten van dagelijkse portefeuillebeheertaken of risicobeheertaken binnen die abi-beheerder;
- iii)
een lijst en een beschrijving van de gedelegeerde taken op het gebied van portefeuillebeheer en risicobeheer;
- iv)
wanneer de portefeuillebeheerfunctie wordt gedelegeerd, het bedrag en het percentage van de activa van de abi waarvoor delegatieregelingen met betrekking tot de portefeuillebeheerfunctie gelden;
- v)
het aantal personeelsleden in voltijdsequivalenten dat de abi-beheerder inzet om de delegatieregelingen te monitoren;
- vi)
het aantal en de data van de periodieke duediligencetoetsingen die de abi-beheerder heeft uitgevoerd om de gedelegeerde activiteit te monitoren, een lijst van vastgestelde problemen en, in voorkomend geval, de maatregelen die zijn genomen om die kwesties aan te pakken, en de datum waarop die maatregelen moeten worden uitgevoerd;
- vii)
in geval van subdelegatieregelingen, de in de punten i), iii) en iv) vereiste informatie over de subgedelegeerden en de activiteiten in verband met de subgedelegeerde portefeuillebeheerfuncties en risicobeheerfuncties;
- viii)
de begin- en de einddata van de delegatie- en subdelegatieregelingen;
- e)
de resultaten van de overeenkomstig artikel 5, lid 3, onder b), en artikel 16, lid 1, tweede alinea, uitgevoerde stresstests;
- f)
de lijst van lidstaten waar de rechten van deelneming of de aandelen in de abi daadwerkelijk worden verhandeld door de abi-beheerder of door een distributeur die namens die abi-beheerder optreedt.
3.
Op verzoek verstrekt de abi-beheerder de bevoegde autoriteiten van zijn lidstaat van herkomst de volgende documenten:
- a)
een jaarverslag voor elke EU-abi die hij beheert, en voor elke abi die hij in de Unie verhandelt, en dit voor elk boekjaar, overeenkomstig artikel 22, lid 1;
- b)
aan het eind van elk kwartaal, een gedetailleerd overzicht van alle door hem beheerde abi's.
4.
Abi-beheerders die abi's beheren welke in aanzienlijke mate met hefboomfinanciering werken, stellen de bevoegde autoriteiten van hun lidstaat van herkomst informatie ter beschikking over de totale hefboomfinanciering waarmee elke door hen beheerde abi werkt, over de onderverdeling in hefboomfinanciering uit geleend geld of geleende effecten en hefboomfinanciering in de vorm van financiële derivaten, en over de mate waarin de activa van de abi in het kader van de hefboomfinancieringsregeling bij de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst zijn hergebruikt.
Daarbij wordt voor elke door de abi-beheerder beheerde abi de identiteit vermeld van de vijf grootste bronnen van geleend geld of geleende effecten en de hefboomfinancieringsbedragen die van elke bron zijn ontvangen.
Voor niet-EU abi-beheerders zijn de in dit lid vastgelegde rapportageverplichtingen beperkt tot de abi's uit de EU die zij beheren en de niet-EU-abi's die zij in de Unie verhandelen.
5.
Indien een effectieve bewaking van het systeemrisico dit vereist, kunnen de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst periodiek of ad hoc aanvullende informatie verlangen, bovenop de in dit artikel beschreven informatie. De bevoegde autoriteiten brengen de ESMA op de hoogte van de aanvullende informatievereisten.
In uitzonderlijke omstandigheden en indien dit vereist is om de stabiliteit en integriteit van het financiële stelsel te waarborgen of duurzame groei op lange termijn te bevorderen, kan de ESMA na raadpleging van het ESRB de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de abi-beheerder vragen aanvullende rapportagevereisten te stellen.
5 bis.
De ESMA stelt ontwerpen van technische reguleringsnormen op tot nadere bepaling van:
- a)
de details van de overeenkomstig lid 1 en lid 2, punten a), b), c), e) en f), te rapporteren informatie;
- b)
het passende niveau van standaardisering van de overeenkomstig lid 2, punt d), te rapporteren informatie;
- c)
de frequentie en het tijdschema van de rapportage.
Bij de ontwikkeling van de in de eerste alinea, punt b), bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen voert de ESMA geen rapportageverplichtingen in naast de in lid 2, punt d), bedoelde rapportageverplichtingen.
Bij de ontwikkeling van de in de eerste alinea, punten a) en b), bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen houdt de ESMA rekening met andere rapportagevereisten waaraan de abi-beheerders onderworpen zijn, internationale ontwikkelingen en normen, en de bevindingen van het overeenkomstig artikel 69 -bis, lid 2, uitgebrachte verslag.
De ESMA dient die ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 16 april 2027 in bij de Commissie.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid gedelegeerd om deze richtlijn aan te vullen door de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.
5 ter.
De ESMA ontwikkelt ontwerpen van technische uitvoeringsnormen tot nadere bepaling van:
- a)
het formaat en de gegevensnormen voor de in de leden 1 en 2 bedoelde verslagen;
- b)
de identificatiecodes die nodig zijn om de gegevens over activa, abi-beheerders en abi's in de in de leden 1 en 2 bedoelde verslagen te koppelen aan andere toezichthoudende of openbaar beschikbare gegevensbronnen;
- c)
de methoden en regelingen voor de indiening van de in de leden 1 en 2 van dit artikel bedoelde verslagen, met inbegrip van methoden en regelingen ter verbetering van gegevensnormalisatie en efficiënte uitwisseling en gebruik van gegevens die binnen een rapportagekader van de Unie al zijn gerapporteerd door een relevante bevoegde autoriteit, op Unie- of nationaal niveau, rekening houdend met de bevindingen van het overeenkomstig artikel 69 -bis, lid 2, uitgebrachte verslag;
- d)
de template, met inbegrip van de minimale aanvullende rapportagevereisten, die abi-beheerders moeten gebruiken in uitzonderlijke omstandigheden zoals bedoeld in lid 5, tweede alinea.
De ESMA dient die ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 16 april 2027 in bij de Commissie.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid verleend om de in de eerste alinea bedoelde technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.
6.
De Commissie stelt overeenkomstig artikel 56 en onder de voorwaarden van de artikelen 57 en 58 gedelegeerde handelingen vast tot aanvulling van deze richtlijn met de precisering wanneer de hefboomfinanciering voor de toepassing van lid 4 van dit artikel als aanzienlijk moet worden aangemerkt.