Einde inhoudsopgave
Regeling zeevarenden
Artikel 7.2 Klachtenprocedure aan boord
Geldend
Geldend vanaf 15-11-2019
- Bronpublicatie:
31-10-2019, Stcrt. 2019, 60689 (uitgifte: 14-11-2019, regelingnummer: IENW/BSK-2019/226993)
- Inwerkingtreding
15-11-2019
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
31-10-2019, Stcrt. 2019, 60689 (uitgifte: 14-11-2019, regelingnummer: IENW/BSK-2019/226993)
- Vakgebied(en)
Arbeidsrecht / Arbeidsomstandigheden en beroepsschade
Vervoersrecht / Zeevervoer
1.
In een procedure als bedoeld in artikel 69a van de wet wordt tenminste opgenomen:
- a.
bij welke persoon of personen aan boord een klacht kan worden ingediend, waarbij klachten in ieder geval bij de kapitein kunnen worden ingediend;
- b.
bij welke vertegenwoordiger van de scheepsbeheerder die niet tot de zeevarenden aan boord behoort, een klacht kan worden ingediend;
- c.
de contactgegevens voor het indienen van een klacht als bedoeld in artikel 7.3;
- d.
de naam van één of meer vertrouwenspersonen aan boord die zeevarenden onpartijdig kunnen adviseren over het indienen van een klacht en klagers kunnen bijstaan bij het doorlopen van de klachtenprocedure en kan helpen bij het voorkomen van nadelige behandeling vanwege het feit dat hij een klacht heeft ingediend; en
- e.
volgens welke procedure een klacht wordt behandeld waarbij leidraad B5.1.5, tweede lid, van het Maritiem Arbeidsverdrag in acht wordt genomen.
2.
De klachtenprocedure bedoeld in het eerste lid, stelt geen beperkingen aan het recht van de klager:
- a.
zich door iemand te laten vergezellen of vertegenwoordigen;
- b.
om te allen tijde zijn klacht rechtstreeks bij de kapitein of de vertegenwoordiger van de scheepsbeheerder, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, in te dienen;
- c.
om klachten in te dienen betreffende een vermoedelijke schending van het Maritiem Arbeidsverdrag of het Verdrag betreffende werk in de visserijsector.