Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2024/1789 inzake de interne markten voor hernieuwbaar gas, aardgas en waterstof, tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 1227/2011, (EU) 2017/1938, (EU) 2019/942 en (EU) 2022/869 en Besluit (EU) 2017/684, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 715/2009 (herschikking)
Artikel 7 Derdentoegangsdiensten bij waterstofnetbeheerders
Geldend
Geldend vanaf 04-08-2024
- Bronpublicatie:
13-06-2024, PbEU L 2024, 2024/1789 (uitgifte: 15-07-2024, regelingnummer: 2024/1789)
- Inwerkingtreding
04-08-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
13-06-2024, PbEU L 2024, 2024/1789 (uitgifte: 15-07-2024, regelingnummer: 2024/1789)
- Vakgebied(en)
Energierecht / Europees energierecht
Energierecht / Energieopwekking
1.
Waterstofnetbeheerders bieden op niet-discriminerende basis diensten aan alle netgebruikers aan, onder gelijkwaardige contractuele voorwaarden voor dezelfde dienst. Waterstofnetbeheerders publiceren hun contractuele voorwaarden en nettoegangstarieven en, indien van toepassing, balanceringstarieven op hun website.
2.
Marktdeelnemers krijgen de beschikking over de maximale capaciteit van een waterstofnet, met inachtneming van de systeemintegriteit en de efficiëntie en veiligheid van de netexploitatie.
3.
De maximale duur van capaciteitscontracten is 20 jaar voor infrastructuur die vóór 1 januari 2028 is voltooid, en 15 jaar voor infrastructuur die op of na die datum is voltooid. De regulerende instanties zijn bevoegd een kortere maximale duur op te leggen indien dat nodig is voor het functioneren van de waterstofmarkt, om de concurrentie te waarborgen en om te zorgen voor toekomstige grensoverschrijdende integratie. Bij het nemen van een besluit over het opleggen van een kortere maximumduur houden de regulerende instanties onder meer rekening met de inzet van de netgebruikers om de financiering van het netwerk veilig te stellen, de negatieve gevolgen voor de planning en de herfinancieringsmogelijkheden.
4.
Waterstoftransmissienetbeheerders implementeren en publiceren niet-discriminerende en transparante procedures voor congestiebeheer die tevens de grensoverschrijdende uitwisseling van waterstof op niet-discriminerende basis bevorderen.
5.
Waterstofnetbeheerders beoordelen regelmatig de marktvraag naar nieuwe investeringen, met inachtneming van de leveringszekerheid en de efficiëntie van het uiteindelijke waterstofgebruik.
6.
Waterstofnetten worden vanaf 1 januari 2033 opgezet als entry-exitsysteem.
7.
De lidstaten kunnen besluiten lid 6 van dit artikel niet toe te passen op waterstofnetten waarvoor een afwijking krachtens artikel 52 van Richtlijn (EU) 2024/1788 geldt en die niet zijn aangesloten op een ander waterstofnet.
8.
Vanaf 1 januari 2033, of indien een lidstaat besluit gereguleerde derdentoegang tot waterstofnetten overeenkomstig artikel 35 van Richtlijn (EU) 2024/1788 toe te passen vóór 1 januari 2033, is artikel 17 van deze verordening ook van toepassing op tarieven voor toegang tot waterstofnetten en zijn de in artikel 17, leden 1, 2, 4 en 5, van deze verordening vastgelegde verplichtingen voor transmissiesysteembeheerders van toepassing op waterstofnetbeheerders. De artikelen 18 en 19 van deze verordening zijn niet van toepassing op waterstofnetten. Die artikelen zijn alleen van toepassing op aardgasnetten.
De regulerende instanties raadplegen de regulerende instanties van rechtstreeks verbonden lidstaten en relevante belanghebbenden voordat zij een besluit nemen over de methode om waterstofnettoegangstarieven vast te stellen voor de entry- en exitpunten op grensoverschrijdende interconnectiepunten tussen de rechtstreeks verbonden lidstaten, ook voor eventuele virtuele interconnectiepunten. De regulerende instanties leggen de beoogde tariefmethode ook voor aan ACER. In afwijking van artikel 17 kunnen de regulerende instanties besluiten geen waterstofnettoegangstarieven in rekening te brengen of, indien de capaciteit via veilingen wordt toegewezen, de reserveringsprijzen op nul vast te stellen.
Wanneer de betrokken regulerende instanties een besluit nemen over de methode waarmee de waterstofnettoegangstarieven op een interconnectiepunt tussen lidstaten zullen worden vastgelegd, passen ze de in artikel 17, leden 1, 2, 4 en 5, bedoelde tariefbeginselen toe en houden ze rekening met het resultaat van de in de tweede alinea van dit lid bedoelde raadplegingen, meer bepaald van de raadplegingen van de regulerende instanties van rechtstreeks verbonden lidstaten, en de impact van de gekozen nettoegangstarieven op de grensoverschrijdende handel en marktwerking in de rechtstreeks verbonden lidstaten.
De regulerende instanties van rechtstreeks verbonden lidstaten kunnen ACER verzoeken een feitelijk advies uit te brengen over de methode tot vaststelling van de waterstofnettoegangstarieven of reserveringsprijzen voor de entry- en exitpunten op grensoverschrijdende interconnectiepunten tussen die lidstaten, in overeenstemming met artikel 6, lid 5, van Verordening (EU) 2019/942. ACER brengt de Commissie zo nodig hiervan op de hoogte, in overeenstemming met artikel 6, lid 6, van Verordening (EU) 2019/942. Bij de opstelling van zijn feitelijke advies voert ACER zijn beoordeling uit met inachtneming van de in artikel 17, leden 1 en 2, van deze verordening bedoelde tariefbeginselen.
Nadere bijzonderheden voor de uitvoering van dit lid, met name de procedure voor grensoverschrijdende raadplegingen of het verzoek om een advies van ACER, worden in een op grond van artikel 72, lid 1, vastgestelde netcode bepaald.
9.
Waterstoftransmissienetbeheerders voldoen vanaf 1 januari 2033 aan de vereisten inzake transmissiesysteembeheerders krachtens de artikelen 5, 10 en 13 bij het aanbieden van hun diensten, en publiceren de tarieven per netwerkpunt op een door het Europees netwerk van netbeheerders voor waterstof (European Network of Network Operators for Hydrogen — ENNOH) beheerd onlineplatform. Totdat een netcode inzake capaciteitstoewijzing voor waterstoftransmissienetten is vastgesteld op grond van artikel 72, lid 1, punt d), en in werking is getreden, kan die publicatie verlopen via links naar de publicatie van tarieven op de websites van waterstoftransmissienetbeheerders.