Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2021/23 betreffende een kader voor het herstel en de afwikkeling van centrale tegenpartijen en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1095/2010, enz.
Artikel 12 Afwikkelingsplannen
Geldend
Geldend vanaf 11-02-2021
- Bronpublicatie:
16-12-2020, PbEU 2021, L 22 (uitgifte: 22-01-2021, regelingnummer: 2021/23)
- Inwerkingtreding
11-02-2021
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
16-12-2020, PbEU 2021, L 22 (uitgifte: 22-01-2021, regelingnummer: 2021/23)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Europees financieel recht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
Na overleg met de bevoegde autoriteit en in coördinatie met het afwikkelingscollege stelt de afwikkelingsautoriteit van de CTP volgens de procedure van artikel 14 een afwikkelingsplan voor de CTP op.
2.
Het afwikkelingsplan voorziet in de afwikkelingsmaatregelen die de afwikkelingsautoriteit kan nemen indien de CTP aan de in artikel 22 bedoelde voorwaarden voor afwikkeling voldoet.
3.
In het afwikkelingsplan wordt rekening gehouden met ten minste het volgende:
- a)
het falen van de CTP, ook bij ruimere financiële instabiliteit of systeembrede gebeurtenissen, als gevolg van een van de volgende gebeurtenissen of een combinatie daarvan:
- i)
wanbetalingen, en
- ii)
andere gebeurtenissen dan wanbetalingen;
- b)
de gevolgen die de uitvoering van het afwikkelingsplan zou hebben voor:
- i)
de clearingleden, en voor zover de informatie beschikbaar is, hun cliënten en indirecte cliënten, ook indien zij als ASI's zijn aangemerkt, en de entiteiten ten aanzien waarvan waarschijnlijk herstelmaatregelen of afwikkelingsmaatregelen overeenkomstig Richtlijn 2014/59/EU zullen worden genomen;
- ii)
gekoppelde FMI's;
- iii)
de financiële markten, inclusief handelsplatformen, die door de CTP worden bediend, en
- iv)
het financiële stelsel van ongeacht welke lidstaat of de Unie in haar geheel en, voor zover mogelijk, van derde landen waar zij diensten verricht;
- c)
de wijze waarop en de voorwaarden waaronder een CTP kan verzoeken om het gebruik van onder standaardvoorwaarden inzake zekerheidstelling, looptijd en rentevoet verleende centrale-bankfaciliteiten en de vermelding van de activa die naar verwachting als zekerheid in aanmerking zouden komen.
4.
In het afwikkelingsplan wordt niet uitgegaan van:
- a)
buitengewone openbare financiële steun;
- b)
noodliquiditeitssteun van een centrale bank;
- c)
liquiditeitssteun van een centrale bank die is verleend onder niet-standaardvoorwaarden inzake zekerheidstelling, looptijd en rentevoet.
5.
In het afwikkelingsplan wordt van prudente aannamen uitgegaan inzake de als afwikkelingsinstrumenten beschikbare financiële middelen die benodigd kunnen zijn om de afwikkelingsdoelstellingen te verwezenlijken en inzake de middelen die ten tijde van het begin van de afwikkeling naar verwachting beschikbaar zijn overeenkomstig de regels en regelingen van de CTP. Bij die prudente aannamen wordt rekening gehouden met de relevante bevindingen van de meest recente stresstests die zijn uitgevoerd overeenkomstig artikel 32, lid 2, van Verordening (EU) nr. 1095/2010, zoals gespecificeerd in artikel 24 bis, lid 7, onder b), van Verordening (EU) nr. 648/2012, alsook met scenario's van extreme marktomstandigheden die verder gaan dan die in het herstelplan voor de CTP.
6.
De afwikkelingsautoriteit van een CTP evalueert, na raadpleging van de bevoegde autoriteit en in coördinatie met het afwikkelingscollege overeenkomstig de procedure in artikel 14, de afwikkelingsplannen en actualiseert deze, waar passend, ten minste jaarlijks en in ieder geval na wijzigingen in de juridische of organisatiestructuur van de CTP, haar bedrijfsactiviteiten of financiële situatie, of elke andere wijziging die een wezenlijke invloed heeft op de doeltreffendheid van het plan.
De CTP en de bevoegde autoriteit stellen de afwikkelingsautoriteit onmiddellijk in kennis van dergelijke wijzigingen.
7.
In het afwikkelingsplan worden de omstandigheden en de verschillende scenario's aangegeven waarin afwikkelingsinstrumenten worden toegepast en afwikkelingsbevoegdheden worden uitgeoefend. In het plan moet, met name door middel van verschillende scenario's, een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen falen als gevolg van wanbetalingen, andere gebeurtenissen dan wanbetalingen, en een combinatie van beide, alsook tussen de verschillende soorten andere gebeurtenissen dan wanbetalingen. Het afwikkelingsplan bevat de volgende elementen, gekwantificeerd indien passend en mogelijk:
- a)
een samenvatting van de hoofdelementen van het plan waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen wanbetalingen, andere gebeurtenissen dan wanbetalingen, en een combinatie van beide;
- b)
een samenvatting van de wezenlijke veranderingen in de CTP sinds de meest recente actualisering van het afwikkelingsplan;
- c)
een beschrijving van de wijze waarop de kritieke functies van de CTP juridisch en economisch voldoende van haar overige functies kunnen worden gescheiden om bij het falen van de CTP de continuïteit van haar kritieke functies te waarborgen;
- d)
een schatting van het tijdsbestek voor de uitvoering van elk wezenlijk aspect van het plan, ook voor het aanvullen van de financiële middelen van de CTP;
- e)
een gedetailleerde beschrijving van de overeenkomstig artikel 15 verrichte beoordeling van de afwikkelbaarheid;
- f)
een beschrijving van de eventueel op grond van artikel 16 vereiste maatregelen voor het aanpakken of wegnemen van belemmeringen voor de afwikkelbaarheid die als gevolg van de overeenkomstig artikel 15 verrichte beoordeling zijn vastgesteld;
- g)
een beschrijving van de procedures voor het bepalen van de waarde en verkoopbaarheid van de kritieke functies en activa van de CTP;
- h)
een gedetailleerde beschrijving van de regelingen die ervoor moeten zorgen dat de op grond van artikel 13 vereiste informatie actueel is en steeds voor de afwikkelingsautoriteiten beschikbaar is;
- i)
uitleg over de wijze waarop afwikkelingsmaatregelen zouden kunnen worden gefinancierd zonder uit te gaan van de in lid 4 genoemde elementen;
- j)
een gedetailleerde beschrijving van de diverse afwikkelingsstrategieën die naargelang de verschillende mogelijke scenario's kunnen worden toegepast en hun tijdsbestekken;
- k)
een beschrijving van kritieke onderlinge afhankelijkheden tussen de CTP en andere marktdeelnemers en tussen de CTP en kritieke dienstaanbieders, en interoperabiliteitsregelingen en koppelingen met andere FMI's, alsook manieren om al die onderlinge afhankelijkheden aan te pakken;
- l)
een beschrijving van de kritieke onderlinge afhankelijkheden binnen de groep, alsook manieren om deze aan te pakken;
- m)
een beschrijving van de verschillende opties om ervoor te zorgen dat:
- i)
de toegang tot betalingen en clearingdiensten en andere infrastructuren gewaarborgd is;
- ii)
verplichtingen ten aanzien van clearingleden en, waar toepasselijk, hun cliënten en gekoppelde FMI's, tijdig worden afgewikkeld;
- iii)
clearingleden en, waar toepasselijk, hun cliënten transparante en niet-discriminerende toegang wordt verleend tot door de CTP verstrekte effecten- of liquiditeitsrekeningen en zekerheden in de vorm van effecten of contanten die bij de CTP zijn gestort en door de CTP worden aangehouden, en die aan die deelnemers verschuldigd zijn;
- iv)
de koppelingen tussen de CTP en andere FMI's en tussen de CTP en handelsplatformen blijven functioneren;
- v)
de overdraagbaarheid van posities en verwante activa van directe en indirecte cliënten behouden blijft, en
- vi)
de licenties, vergunningen, erkenningen en juridische kwalificaties van een CTP die nodig zijn voor de voortzetting van haar kritieke functies, met inbegrip van haar erkenning voor de toepassing van de betrokken regels voor het definitieve karakter van de afwikkeling en de deelname aan of koppelingen met andere FMI's of met handelsplatformen, behouden blijven;
- n)
een beschrijving van de wijze waarop de afwikkelingsautoriteit de benodigde informatie zal verkrijgen om de in artikel 24 bedoelde waardering te verrichten;
- o)
een analyse van de gevolgen van het plan voor de werknemers van de CTP, met een beoordeling van eventueel daarmee gepaard gaande kosten, en een beschrijving van de beoogde procedures om de werknemers te raadplegen tijdens het afwikkelingsproces, waarbij rekening wordt gehouden met eventuele nationale regels en stelsels voor dialoog met de sociale partners;
- p)
een plan om met de media en het publiek te communiceren met het oog op een zo groot mogelijke transparantie;
- q)
een beschrijving van essentiële bedrijfsactiviteiten en systemen om de continue werking van de bedrijfsprocessen van de CTP te handhaven;
- r)
een beschrijving van de regeling voor kennisgeving aan het afwikkelingscollege overeenkomstig artikel 72, lid 1;
- s)
een beschrijving van de maatregelen ter facilitering van de overdraagbaarheid van posities en verwante activa van de clearingleden en cliënten van de in gebreke zijnde CTP aan een andere CTP of een overbruggings-CTP, zonder afbreuk te doen aan de contractuele betrekkingen tussen de clearingleden en hun cliënten.
8.
De in lid 7, onder a), bedoelde informatie wordt aan de betrokken CTP meegedeeld. De CTP kan haar standpunt over het herstelplan schriftelijk aan de afwikkelingsautoriteit kenbaar maken. Dat standpunt wordt in het plan opgenomen.
9.
De ESMA stelt, na raadpleging van het ESRB en rekening houdend met de desbetreffende bepalingen van de gedelegeerde handelingen die zijn vastgesteld op basis van artikel 10, lid 9, van Richtlijn 2014/59/EU, en met inachtneming van het evenredigheidsbeginsel, ontwerpen van technische reguleringsnormen op tot nadere specificatie van de inhoud van het afwikkelingsplan overeenkomstig lid 7 van dit artikel.
Bij het opstellen van de ontwerpen van technische reguleringsnormen biedt de ESMA de afwikkelingsautoriteiten voldoende flexibiliteit om rekening te houden met de specifieke kenmerken van hun nationale rechtskader inzake het insolventierecht en met de aard en de complexiteit van de door de CTP's verrichte clearingactiviteiten.
De ESMA dient deze ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 12 februari 2022 bij de Commissie in.
De Commissie is bevoegd om deze verordening aan te vullen door de in de eerste alinea van dit lid bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de in de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.