Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 600/2014 betreffende markten in financiële instrumenten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012
Artikel 14 Verplichting voor beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling tot openbaarmaking van vaste koersen voor aandelen, representatieve certificaten, ETF's, certificaten en andere vergelijkbare financiële instrumenten
Geldend
Geldend vanaf 28-03-2024
- Bronpublicatie:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/791 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/791)
- Inwerkingtreding
28-03-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/791 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/791)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
Beleggingsondernemingen maken vaste koersen openbaar voor de op een handelsplatform verhandelde aandelen, representatieve certificaten, ETF's, certificaten en andere soortgelijke financiële instrumenten waarvoor zij als beleggingsonderneming met systematische interne afhandeling fungeren en waarvoor er een liquide markt bestaat.
Indien er geen liquide markt voor de in de eerste alinea bedoelde financiële instrumenten bestaat, maken beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling de koersen op verzoek bekend aan hun cliënten.
2.
Dit artikel en de artikelen 15, 16 en 17 zijn van toepassing op beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling wanneer zij handelen in transactiegroottes met een omvang tot en met de drempel die is bepaald in de krachtens lid 7, punt b), van dit artikel vastgestelde technische reguleringsnormen.
3.
De minimumomvang waarvoor een koers wordt gegeven van beleggingsondernemingen met systematische interne afhandeling wordt bepaald in de krachtens lid 7, punt c), vastgestelde technische reguleringsnormen. Voor een bepaald op een handelsplatform verhandeld aandeel, representatief certificaat, ETF, certificaat of ander soortgelijk financieel instrument, bevat elke koers een vaste bied- en laatprijs voor een transactiegrootte met een omvang tot en met de in lid 2 bedoelde drempel. In de prijs moeten de heersende marktomstandigheden voor dat aandeel, representatief certificaat, ETF, certificaat of ander vergelijkbaar financieel instrument tot uiting komen.
4.
Aandelen, representatieve certificaten, ETF's, certificaten en andere vergelijkbare financiële instrumenten worden in klassen samengevoegd op basis van de rekenkundig gemiddelde waarde van de orders die op de markt voor dat financiële instrument worden uitgevoerd. De standaard marktomvang voor elke klasse aandelen, representatieve certificaten, ETF's, certificaten en andere vergelijkbare financiële instrumenten is een omvang die overeenkomt met de rekenkundig gemiddelde waarde van de orders die worden uitgevoerd op de markt voor de financiële instrumenten die van elke klasse deel uitmaken.
5.
De markt voor elk aandeel, representatief certificaat, ETF, certificaat of ander vergelijkbaar financieel instrument bestaat uit alle orders die in de Unie met betrekking tot dat financiële instrument worden uitgevoerd, met uitzondering van orders met een omvang die aanzienlijk is in vergelijking met de normale marktomvang voor dat financiële instrument.
6.
De bevoegde autoriteit van de in termen van liquiditeit meest relevante markt, zoals bepaald in artikel 26 voor elk aandeel, representatief certificaat, ETF, certificaat of ander vergelijkbaar financieel instrument, bepaalt tenminste eenmaal per jaar, op basis van de rekenkundig gemiddelde waarde van de orders die op de markt voor dat financiële instrument zijn uitgevoerd, tot welke klasse het behoort. Die informatie wordt voor alle marktdeelnemers openbaar gemaakt en meegedeeld aan de ESMA, die deze op haar website publiceert.
7.
Om te zorgen voor efficiënte waardering van aandelen, representatieve certificaten, ETF's, certificaten en andere vergelijkbare financiële instrumenten en de beleggingsondernemingen zo goed mogelijk in staat te stellen de beste transactie te realiseren voor hun cliënten, stelt de ESMA ontwerpen van technische reguleringsnormen op ter specificatie van:
- a)
de regelingen voor de publicatie van een vaste koers als bedoeld in lid 1;
- b)
de vaststelling van de in lid 2 bedoelde drempel, waarbij rekening wordt gehouden met de internationale beste praktijken, het concurrentievermogen van ondernemingen in de Unie, de omvang van de gevolgen voor de markt en de efficiëntie van de prijsvorming, en die niet kleiner mag zijn dan tweemaal de standaard marktomvang;
- c)
de vaststelling van de minimumomvang waarvoor een koers wordt gegeven als bedoeld in lid 3, die niet groter mag zijn dan 90 % van de in lid 2 bedoelde drempel en niet kleiner mag zijn dan de standaardmarktomvang;
- d)
de wijze waarop moet worden bepaald of de prijzen de heersende marktomstandigheden weerspiegelen als bedoeld in lid 3; en
- e)
de wijze waarop de standaard marktomvang als bedoeld in lid 4 moet worden vastgesteld.
De ESMA dient die ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 29 maart 2025 in bij de Commissie.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid overgedragen om deze verordening aan te vullen door de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.