NJB 2017/1187
Oneerlijke mededinging. Slaafse nabootsing. Verwarringsgevaar. Simstars brengt sieraden op de Nederlandse markt die veel lijken op de sieraden van All Round. Hoge Raad: De rechter die in het kader van een beroep op slaafse nabootsing heeft te beoordelen of sprake is van verwarringsgevaar, behoeft niet als regel ervan uit te gaan dat aan punten van overeenstemming meer gewicht toekomt dan aan punten van verschil. Eveneens afhankelijk van de omstandigheden van het geval is of en in hoeverre het publiek zich in het kader van een aankoopbeslissing zal laten leiden door de wijze waarop de producten na aankoop (‘post sale’) zijn waargenomen, of (ook) zal letten op andere aspecten. Er bestaat geen aanleiding om onderscheid te maken tussen ‘directe’ en ‘indirecte’ verwarring. Tegen aantasting van bekendheid van de naam of het merk beoogt het verbod op slaafse nabootsing geen bescherming te bieden
HR 19-05-2017, ECLI:NL:HR:2017:938
- Instantie
Hoge Raad
- Datum
19 mei 2017
- Magistraten
Mrs. E.J. Numann, G. Snijders, M.V. Polak, T.H. Tanja-van den Broek, M.J. Kroeze
- Zaaknummer
16/01404
- Folio weergave
- Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
- Vakgebied(en)
Mededingingsrecht / Algemeen
Intellectuele-eigendomsrecht / Bijzondere onderwerpen
Verbintenissenrecht / Onrechtmatige daad
- Brondocumenten
ECLI:NL:HR:2017:938, Uitspraak, Hoge Raad, 19‑05‑2017
ECLI:NL:PHR:2017:102, Conclusie, Hoge Raad (Parket), 17‑02‑2017
Beroepschrift, Hoge Raad, 24‑02‑2016
- Wetingang
(art. 10bis lid 3 onder 1 VvP; art. 2 lid 1 TRIPs-overeenkomst; art. 6:162 BW)
Essentie
Oneerlijke mededinging. Slaafse nabootsing. Verwarringsgevaar. Simstars brengt sieraden op de Nederlandse markt die veel lijken op de sieraden van All Round. Hoge Raad: De rechter die in het kader van een beroep op slaafse nabootsing heeft te beoordelen of sprake is van verwarringsgevaar, behoeft niet als regel ervan uit te gaan dat aan punten van overeenstemming meer gewicht toekomt dan aan punten van verschil. Eveneens afhankelijk van de omstandigheden van het geval is of en in hoeverre het publiek zich in het kader van een aankoopbeslissing zal laten leiden door de wijze waarop de producten na aankoop (‘post sale’) ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.