Bedrijfsregeling 15: Informatieverstrekking bij letselschade
2 Contact met het slachtoffer
Geldend
Geldend vanaf 01-07-2012
- Bronpublicatie:
20-06-2012, Internet 2012, www.verzekeraars.nl (uitgifte: 20-06-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-07-2012
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
20-06-2012, Internet 2012, www.verzekeraars.nl (uitgifte: 20-06-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Verzekeringsrecht / Schadeverzekering
Verbintenissenrecht / Schadevergoeding
De verzekeraar zorgt ervoor dat het slachtoffer weet wie zijn zaak behandelt en een duidelijk aanspreekpunt heeft. Bij het eerste contact doet de verzekeraar het volgende.
- •
Hij informeert ernaar hoe het met het slachtoffer gaat en toont medeleven en begrip.
- •
Hij informeert naar de gevolgen van het ongeval.
- •
Hij meldt de gegevens waaronder de letselschadezaak bij hem bekend is (zoals het dossierkenmerk en de naam en het telefoonnummer van de behandelaar).
- •
Hij stuurt een bevestiging per brief of mail als het slachtoffer daar prijs op stelt.
- •
Hij legt uit wat het slachtoffer kan verwachten met betrekking tot het schaderegelingtraject en verstuurt een brochure, brief of mail of verwijst naar een website met informatie. Deze brochure, brief of website bevat in elk geval informatie over:
- —
de beoordeling van de aansprakelijkheid;
- —
de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL);
- —
de richtlijnen van De Letselschade Raad;
- —
het schaderegelingstraject;
- —
verwijzing naar een belangenbehartiger en de vergoeding van buitengerechtelijke kosten;
- —
het medisch traject;
- —
de mogelijkheid dat het slachtoffer wordt benaderd in verband met een tevredenheidsonderzoek.
Als het slachtoffer wordt bijgestaan door een belangenbehartiger geldt het volgende.
- •
De verzekeraar stuurt het slachtoffer een brochure, brief of mail waarin hij hem informeert over het schaderegelingproces of verwijst naar een website met informatie en stelt de belangenbehartiger hiervan in kennis.
- •
De inhoudelijke contacten over de aansprakelijkheid en de schade vinden plaats tussen de verzekeraar en de belangenbehartiger.
- •
De informatieverstrekking aan het slachtoffer is alleen bedoeld om hem van de kant van de verzekeraar zo goed mogelijk te informeren over (de voortgang van) het schaderegelingproces.
- •
De verzekeraar maakt afspraken met de belangenbehartiger over de te volgen stappen bij de afwikkeling.
Gering letsel en schade
Als het letsel en de schade gering zijn, kan de verzekeraar direct in een eerste of tweede telefoongesprek tot een regeling van de schade komen. Het verzenden van een brochure is dan niet nodig.
Volgende contacten
De verzekeraar spreekt met het slachtoffer af wanneer een volgend contact plaatsvindt. De verzekeraar neemt initiatief voor dit contact. Als het ernaar uitziet dat het herstel langer duurt dan 6 maanden, bezoekt een medewerker van de verzekeraar (of een vertegenwoordiger van de verzekeraar) het slachtoffer zo snel mogelijk. De verzekeraar maakt afspraken met het slachtoffer over het verdere traject en geeft hem inzicht in de gemaakte afspraken (bijvoorbeeld in een gezamenlijk behandelplan of een bezoekrapport waarin de afspraken zijn vastgelegd).
- •
Als het slachtoffer wordt bijgestaan door een belangenbehartiger geldt het volgende. Er vindt een gezamenlijk (huis)bezoek plaats door de verzekeraar en de belangenbehartiger (driegesprek), tenzij het slachtoffer aangeeft dat hij hier geen behoefte aan heeft.
- •
Er vindt afstemming plaats over het behandelproces (acties, wie doet wat, wanneer). Dit gebeurt via een behandelplan, een gezamenlijk opgesteld rapport, een bezoekrapport van de verzekeraar of een brief/mail waarin de afspraken zijn vastgelegd.
Jaarlijks contact
De verzekeraar heeft ten minste één maal per jaar persoonlijk contact met het slachtoffer om zich op de hoogte te stellen van het letsel en de situatie van het slachtoffer.
Ook als het slachtoffer wordt bijgestaan door belangenbehartiger, heeft de verzekeraar ten minste één maal per jaar persoonlijk contact met het slachtoffer, tenzij het slachtoffer aangeeft dat hij hier geen prijs op stelt.