NJ 2012/526
Reclame op internet op basis van trefwoorden (‘keyword advertising’). Adverteerder die trefwoord kiest dat met bekend merk van concurrent overeenkomt. Vereiste dat een van functies van merk wordt aangetast. Afbreuk aan onderscheidend vermogen van bekend merk (‘verwatering’). Trekken van ongerechtvaardigd voordeel uit onderscheidend vermogen of reputatie van dat merk (‘aanhaken’).
HvJ EU 22-09-2011, ECLI:EU:C:2011:604, m.nt. J.H. Spoor (Interflora/Marks & Spencer)
- Instantie
Hof van Justitie van de Europese Unie
- Datum
22 september 2011
- Magistraten
A. Tizzano, J.-J. Kasel, M. Ilešič, E. Levits, M. Safjan
- Zaaknummer
C-323/09
- Conclusie
A-G N. Jääskinen
- Noot
J.H. Spoor
- LJN
BU4140
- Roepnaam
Interflora/Marks & Spencer
- JCDI
JCDI:ADS96814:1
- Vakgebied(en)
Intellectuele-eigendomsrecht / Modellen- en merkenrecht
- Brondocumenten
ECLI:EU:C:2011:604, Uitspraak, Hof van Justitie van de Europese Unie, 22‑09‑2011
- Wetingang
Richtlijn 89/104/EEG; GMV 1994
Essentie
Verzoek om een prejudiciële beslissing, ingediend door de High Court of Justice (England & Wales), Chancery Division, bij beslissing van 16 juli 2009.
Reclame op internet op basis van trefwoorden (‘keyword advertising’). Adverteerder die trefwoord kiest dat met bekend merk van concurrent overeenkomt. Vereiste dat een van functies van merk wordt aangetast. Afbreuk aan onderscheidend vermogen van bekend merk (‘verwatering’). Trekken van ongerechtvaardigd voordeel uit onderscheidend vermogen of reputatie van dat merk (‘aanhaken’).
Samenvatting
Artikel 5, lid 1, sub a, van de Eerste richtlijn (89/104/EEG) van de Raad van 21 december 1988 betreffende de aanpassing van ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.