Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2017/2402 tot vaststelling van een algemeen kader voor securitisatie en tot instelling van een specifiek kader voor eenvoudige, transparante en gestandaardiseerde securitisatie, en tot wijziging van de Richtlijnen 2009/65/EG, 2009/138/EG en 2011/61/EU en de Verordeningen (EG) nr. 1060/2009 en (EU) nr. 648/2012
Artikel 31 Macroprudentieel toezicht op de securitisatiemarkt
Geldend
Geldend vanaf 09-04-2021
- Bronpublicatie:
31-03-2021, PbEU 2021, L 116 (uitgifte: 06-04-2021, regelingnummer: 2021/557)
- Inwerkingtreding
09-04-2021
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
31-03-2021, PbEU 2021, L 116 (uitgifte: 06-04-2021, regelingnummer: 2021/557)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Europees financieel recht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
Binnen de grenzen van zijn mandaat is het ESRB verantwoordelijk voor het macroprudentieel toezicht op de securitisatiemarkt van de Unie.
2.
Teneinde bij te dragen aan de voorkoming of beperking van systeemrisico's voor de financiële stabiliteit in de Unie welke voortkomen uit ontwikkelingen binnen het financiële stelsel houdt het ESRB, rekening houdend met de macro-economische ontwikkelingen, om aldus perioden van wijdverbreide financiële onrust te voorkomen, voortdurend toezicht op de ontwikkelingen in de securitisatiemarkten. Indien het ESRB dat noodzakelijk acht, en ten minste om de drie jaar, brengt het in samenwerking met de EBA een verslag uit over de implicaties van de securitisatiemarkt voor de financiële stabiliteit, dit om risico's voor de financiële stabiliteit onder de aandacht te brengen.
3.
Onverminderd lid 2 van dit artikel en het in artikel 44 bedoelde verslag, publiceert het ESRB, in nauwe samenwerking met de ETA's, uiterlijk op 31 december 2022 een verslag waarin de effecten van de introductie van eenvoudige, transparante en gestandaardiseerde on-balance-sheet securitisaties op de financiële stabiliteit worden beoordeeld, alsmede de potentiële systeemrisico's, bijvoorbeeld risico's als gevolg van concentraties en onderlinge verbondenheid van niet-publieke kredietprotectiegevers.
In het in de eerste alinea bedoelde ESRB-verslag wordt rekening gehouden met de specifieke kenmerken van synthetische securitisaties, met name het feit dat deze op de financiële markten doorgaans op maat worden gemaakt en particulier van aard zijn, en wordt onderzocht of de behandeling van eenvoudige, transparante en gestandaardiseerde on-balance-sheet securitisaties echt bijdraagt tot een algemene risicoverlaging in het financiële stelsel en een betere financiering van de reële economie.
Bij de opstelling van dit verslag maakt het ESRB gebruik van diverse relevante gegevensbronnen, zoals:
- a)
door de bevoegde instanties verzamelde data overeenkomstig artikel 7, lid 1;
- b)
het resultaat van toetsingen die zijn verricht door de bevoegde autoriteiten overeenkomstig artikel 30, lid 2, en
- c)
gegevens die worden bewaard in securitisatieregisters overeenkomstig artikel 10.
4.
Overeenkomstig artikel 16 van Verordening (EU) nr. 1092/2010 geeft het ESRB waarschuwingen en doet het, waar passend, aanbevelingen voor het nemen van corrigerende maatregelen ten aanzien van de in leden 2 en 3 van dit artikel bedoelde risico's, mede in verband met de vraag of het passend is om de risicobehoudsniveaus te wijzigen, of in verband met andere macroprudentiële maatregelen.
Binnen drie maanden na de datum van toezending van de aanbeveling deelt de geadresseerde van de aanbeveling overeenkomstig artikel 17 van Verordening (EU) nr. 1092/2010, aan het Europees Parlement, de Raad, de Commissie en het ESRB mee welke maatregelen er in respons op de aanbevelingen zijn genomen, en verstrekt hij een passende motivering ingeval geen actie is ondernomen.