FED 2024/1
Artikel 16a lid 1 Wet BPM 1992 (oud) maakte vanaf 2012 een verboden onderscheid met betrekking tot de toepassing van het BPM-tarief bij de ingebruikneming van in Nederland aangekochte personenauto’s en personenauto’s die in de Europese Unie zijn ingekocht maar wel in Nederland in gebruik worden genomen. Nu de overgangsregeling van artikel 16a lid 1 Wet BPM 1992 (oud) per 1 januari 2022 is afgeschaft, wordt reeds voldoende rechtsherstel geboden.
HR 03-06-2022, ECLI:NL:HR:2022:826, m.nt. mr. dr. T.C. Gerverdinck
- Instantie
Hoge Raad
- Datum
3 juni 2022
- Magistraten
Mrs. Van Hilten, Punt, Feteris, Fierstra, Van Eijsden
- Zaaknummer
20/03704
- Noot
mr. dr. T.C. Gerverdinck
- Folio weergave
- Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
- JCDI
JCDI:ADS937353:1
- Vakgebied(en)
Belastingheffing van motorrijtuigen / Belasting van personenauto's en motorrijwielen
Fiscaal bestuursrecht / Algemene rechtsbeginselen en abbb
Europees belastingrecht / Discriminatie
- Brondocumenten
Beroepschrift, Hoge Raad, 03‑06‑2022
ECLI:NL:HR:2022:826, Uitspraak, Hoge Raad, 03‑06‑2022
ECLI:NL:PHR:2022:397, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 25‑04‑2022
ECLI:NL:PHR:2022:100, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 03‑02‑2022
- Wetingang
Essentie
Artikel 16a lid 1 Wet BPM 1992 (oud) maakte vanaf 2012 een verboden onderscheid met betrekking tot de toepassing van het BPM-tarief bij de ingebruikneming van in Nederland aangekochte personenauto’s en personenauto’s die in de Europese Unie zijn ingekocht maar wel in Nederland in gebruik worden genomen. Nu de overgangsregeling van artikel 16a lid 1 Wet BPM 1992 (oud) per 1 januari 2022 is afgeschaft, wordt reeds voldoende rechtsherstel geboden.
Samenvatting
Belanghebbende heeft in de periode juli 2017 tot en met december 2017 dertig personenauto’s die in een andere EU-lidstaat waren ingekocht, naar Nederland ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.