Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2021/23 betreffende een kader voor het herstel en de afwikkeling van centrale tegenpartijen en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1095/2010, enz.
Artikel 7 Algemene besluitvormingsbeginselen
Geldend
Geldend vanaf 11-02-2021
- Bronpublicatie:
16-12-2020, PbEU 2021, L 22 (uitgifte: 22-01-2021, regelingnummer: 2021/23)
- Inwerkingtreding
11-02-2021
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
16-12-2020, PbEU 2021, L 22 (uitgifte: 22-01-2021, regelingnummer: 2021/23)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Europees financieel recht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
De bevoegde autoriteiten, de afwikkelingsautoriteiten en de ESMA houden bij het nemen van besluiten of maatregelen op grond van deze verordening rekening met alle hiernavolgende beginselen en aspecten:
- a)
er wordt gewaarborgd dat besluiten of maatregelen met betrekking tot een CTP doeltreffend en evenredig zijn, rekening houdend met ten minste de volgende factoren:
- i)
de rechtsvorm en de eigendoms- en organisatiestructuur van de CTP, inclusief eventuele verbanden van onderlinge afhankelijkheid binnen de groep waartoe de CTP behoort;
- ii)
de aard, omvang en complexiteit van de activiteiten van de CTP, met name de omvang, structuur en liquiditeit in stressomstandigheden van de markten die zij bedient;
- iii)
de structuur, aard en diversiteit van het clearinglidmaatschap van de CTP, alsmede, voor zover de informatie beschikbaar is, van het netwerk van cliënten en indirecte cliënten van haar clearingleden;
- iv)
de vervangbaarheid van de kritieke functies van de CTP op de markten die zij bedient;
- v)
de verwevenheid van de CTP met andere FMI's, handelsplatformen, financiële instellingen en met het financiële stelsel in het algemeen;
- vi)
de vraag of de CTP otc-derivatencontracten cleart die behoren tot een klasse van otc-derivaten waarop de clearingverplichting overeenkomstig artikel 5, lid 2, van Verordening (EU) nr. 648/2012 van toepassing is, en
- vii)
- b)
de besluiten worden zo nodig efficiënt, tijdig en met gepaste spoed genomen, bij het nemen van de besluiten en de maatregelen worden de kosten zo laag mogelijk gehouden, en er wordt tegelijk voor gezorgd dat de markt zo min mogelijk wordt verstoord;
- c)
het gebruik van buitengewone openbare financiële steun wordt zo veel mogelijk vermeden, die steun wordt alleen als laatste redmiddel en overeenkomstig de voorwaarden in artikel 45 beschikbaar gesteld en gebruikt, en er worden geen verwachtingen gewekt dat er openbare financiële steun zal worden verstrekt;
- d)
de afwikkelingsautoriteiten, de bevoegde autoriteiten en de andere autoriteiten werken samen om ervoor te zorgen dat besluiten en maatregelen gecoördineerd en efficiënt worden genomen;
- e)
de rollen en verantwoordelijkheden van de betrokken autoriteiten in elke lidstaat worden duidelijk omschreven;
- f)
de belangen van de lidstaten waar de CTP diensten verricht en waar haar clearingleden, en voor zover de informatie beschikbaar is, hun cliënten en indirecte cliënten, ook indien deze cliënten of indirecte cliënten door lidstaten als ASI's zijn aangemerkt, en gekoppelde FMI's, waaronder interoperabele CTP's, zijn gevestigd, en in het bijzonder de gevolgen van een besluit of maatregel, of het uitblijven daarvan, voor de financiële stabiliteit of de begrotingsmiddelen van die lidstaten en van de Unie als geheel;
- g)
afwikkelingsautoriteiten en afwikkelingscolleges kunnen de lidstaten noch verplichten tot het verstrekken van buitengewone openbare financiële steun noch afbreuk doen aan de budgettaire soevereiniteit en bevoegdheden van de lidstaten;
- h)
de belangen van de getroffen clearingleden en, voor zover de informatie beschikbaar is, hun cliënten en indirecte cliënten, schuldeisers en andere belanghebbenden van de CTP in de betrokken lidstaten moeten in evenwicht worden gehouden door de belangen van bepaalde actoren niet oneerlijk te benadelen of te beschermen en door de lasten niet oneerlijk binnen en over de lidstaten te verdelen;
- i)
elke verplichting op grond van deze verordening om een autoriteit te raadplegen alvorens een besluit of maatregel te nemen houdt ten minste de verplichting in te raadplegen over de elementen van het voorgestelde besluit of de voorgestelde maatregel die gevolgen heeft of waarschijnlijk zal hebben voor de clearingleden, cliënten, gekoppelde FMI's of handelsplatformen of voor de financiële stabiliteit van de lidstaat waar de clearingleden, cliënten, gekoppelde FMI's of handelsplatformen, gevestigd zijn of zich bevinden;
- j)
indien een autoriteit de aandacht vestigt op een probleem in verband met de financiële stabiliteit van haar lidstaat, beraden de afwikkelingsautoriteit en het afwikkelingscollege van de CTP zich daar grondig over, en indien zij de geuite zorgpunten niet in aanmerking nemen, motiveren zij dat schriftelijk;
- k)
afwikkelingsplannen als bedoeld in artikel 12 worden in acht genomen, tenzij in het licht van de omstandigheden van het geval van die plannen moet worden afgeweken om de afwikkelingsdoelstellingen beter te kunnen verwezenlijken;
- l)
zo mogelijk en in elk geval wanneer een voorgesteld besluit of een voorgestelde maatregel waarschijnlijk gevolgen heeft voor de financiële stabiliteit of de begrotingsmiddelen van ongeacht welke lidstaat, wordt voor transparantie ten aanzien van de betrokken autoriteiten gezorgd;
- m)
zij coördineren en werken zo nauw mogelijk samen, ook om de totale afwikkelingskosten te verlagen, en
- n)
het volgende wordt, voor zover mogelijk, tot een minimum beperkt: de negatieve economische en sociale gevolgen van iedere beslissing, met inbegrip van negatieve gevolgen voor de financiële stabiliteit, voor alle lidstaten waar de CTP diensten verricht en waar haar clearingleden, en voor zover de informatie beschikbaar is, hun cliënten en indirecte cliënten, ook indien deze cliënten of indirecte cliënten door lidstaten als ASI's zijn aangemerkt, en gekoppelde FMI's, met inbegrip van interoperabele CTP's, zijn gevestigd.