Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2024/1789 inzake de interne markten voor hernieuwbaar gas, aardgas en waterstof, tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 1227/2011, (EU) 2017/1938, (EU) 2019/942 en (EU) 2022/869 en Besluit (EU) 2017/684, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 715/2009 (herschikking)
Bijlage I Richtsnoeren
Geldend
Geldend vanaf 04-08-2024
- Bronpublicatie:
13-06-2024, PbEU L 2024, 2024/1789 (uitgifte: 15-07-2024, regelingnummer: 2024/1789)
- Inwerkingtreding
04-08-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
13-06-2024, PbEU L 2024, 2024/1789 (uitgifte: 15-07-2024, regelingnummer: 2024/1789)
- Vakgebied(en)
Energierecht / Europees energierecht
Energierecht / Energieopwekking
1. Te publiceren informatie over de methode om de gereguleerde inkomsten van de transmissiesysteembeheerder te bepalen
De in de punten 1 tot en met 5 bedoelde informatie wordt door de regulerende instantie of de transmissiesysteembeheerder, zoals door de regulerende instantie beslist, voorafgaand aan de tariefperiode gepubliceerd.
Die informatie wordt afzonderlijk verstrekt voor transmissieactiviteiten waar de transmissiesysteembeheerder een onderdeel vormt van een grotere commerciële entiteit of houdstermaatschappij.
- 1.
De entiteit die verantwoordelijk is voor de berekening, vaststelling en goedkeuring van de verschillende componenten van de methode.
- 2.
Een beschrijving van de methode, inclusief ten minste een beschrijving van:
- a)
de algemene methode, zoals een inkomstenplafond, hybride, cost-plus of tariefbenchmarking;
- b)
de methode om de gereguleerde activa (regulatory asset base — RAB) te bepalen, inclusief:
- i)
de methode om de initiële (begin-) waarde van de activa vast te stellen, zoals die wordt toegepast bij het begin van de desbetreffende reguleringsperiode en als er nieuwe activa aan de RAB worden toegevoegd;
- ii)
de methode om activa opnieuw te beoordelen;
- iii)
toelichtingen over de waardeontwikkeling van de activa;
- iv)
de behandeling van buiten gebruik gestelde activa;
- v)
de op de RAB toegepaste afschrijvingsmethode, met inbegrip van eventuele op de waarde toegepaste wijzigingen;
- c)
de methode om de kapitaalkosten te bepalen;
- d)
de methode om de totale uitgaven (TOTEX) vast te stellen, of, indien van toepassing, de exploitatiekosten (OPEX) en kapitaaluitgaven (CAPEX);
- e)
de methode om de kostenefficiëntie vast te stellen, indien van toepassing;
- f)
de toegepaste methode om de inflatie te bepalen;
- g)
de methode om premies en prikkels vast te stellen, indien van toepassing;
- h)
niet-controleerbare kosten;
- i)
binnen de houdstermaatschappij verrichte diensten, indien van toepassing.
- 3.
De waarden van de parameters die in de methode worden gebruikt:
- a)
de gedetailleerde waarden van de parameters die deel uitmaken van de kosten van eigen vermogen en vreemd vermogen, of de gewogen gemiddelde kapitaalkosten, in percentages;
- b)
afzonderlijk op pijpleidingen en compressoren toegepaste afschrijvingstermijnen, in jaren;
- c)
wijzigingen van de afschrijvingstermijn of in de versnelling van de afschrijving op activa;
- d)
efficiëntiestreefcijfers, in percentages;
- e)
inflatie-indices;
- f)
premies en prikkels.
- 4.
De waarde van de kosten en uitgaven die worden gebruikt om de toegestane of beoogde inkomsten te berekenen, in euro's en in lokale valuta, van:
- a)
de RAB per activatype, uitgesplitst per jaar tot de volledige afschrijving ervan, inclusief:
- i)
de aan de RAB toegevoegde investeringen, per activatype;
- ii)
de afschrijving per activatype, of de volledige afschrijving van de activa;
- b)
de kapitaalkosten, inclusief de kosten van eigen vermogen en vreemd vermogen;
- c)
operationele uitgaven;
- d)
premies en prikkels, afzonderlijk per post.
- 5.
Door de transmissiesysteembeheerder te verstrekken financiële indicatoren. Indien de transmissiesysteembeheerder onderdeel vormt van een grotere houdstermaatschappij of onderneming, worden die waarden afzonderlijk voor de transmissiesysteembeheerder verstrekt, inclusief:
- a)
inkomsten voor aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen (EBITDA);
- b)
inkomsten voor aftrek van rente en belastingen (EBIT);
- c)
opbrengst van de activa I (ROA) = EBITDA/RAB;
- d)
opbrengst van de activa II (ROA) = EBIT/RAB;
- e)
rendement eigen vermogen (ROE) = Profit/Equity:
- i)
rendement op het geïnvesteerd vermogen (ROCE);
- ii)
hefboomratio;
- iii)
nettoschuld/(nettoschuld + eigen vermogen);
- iv)
nettoschuld/EBITDA.
De regulerende instantie of de transmissiesysteembeheerder verstrekt een vereenvoudigd tariefmodel met inbegrip van de uitgesplitste parameters en waarden van de methode, aan de hand waarvan de toegestane of beoogde inkomsten van de transmissiesysteembeheerder kunnen worden nagerekend.
- 6.
De transmissiesysteembeheerders houden dagelijks een logboek bij van de werkelijke onderhouds- en stroomstoringen die zich hebben voorgedaan en stellen dit op verzoek ter beschikking van de regulerende instantie. Deze informatie wordt op verzoek eveneens ter beschikking gesteld van consumenten die door een storing zijn getroffen.
2. Beginselen inzake de mechanismen voor capaciteitsallocatie en de procedures voor congestiebeheer bij transmissiesysteembeheerders en de toepassing van deze procedures bij contractuele congestie
2.1. Beginselen inzake de mechanismen voor capaciteitsallocatie en de procedures voor congestiebeheer bij transmissiesysteembeheerders
- 1.
De mechanismen voor capaciteitsallocatie en de procedures voor congestiebeheer zijn bevorderlijk voor de ontwikkeling van concurrentie en de liquide verhandeling van capaciteit en zijn compatibel met de marktmechanismen, inclusief de spotmarkten en trading hubs. Zij zijn flexibel en aanpasbaar aan veranderende marktomstandigheden.
- 2.
In deze mechanismen en procedures wordt rekening gehouden met de integriteit van het betrokken systeem en met de leveringszekerheid.
- 3.
Deze mechanismen en procedures belemmeren de toetreding van nieuwe marktdeelnemers niet en creëren evenmin overmatige hinderpalen voor het betreden van de markt. Zij beletten niet dat marktdeelnemers, inclusief nieuwkomers op de markten bedrijven met een klein marktaandeel, effectief concurreren.
- 4.
Door middel van deze mechanismen en procedures worden passende economische signalen gegeven voor de efficiënte en maximale benutting van technische capaciteit en worden investeringen in nieuwe infrastructuur aangemoedigd.
- 5.
Netgebruikers worden ingelicht over het soort omstandigheden dat de beschikbaarheid van gecontracteerde capaciteit kan beïnvloeden. De informatie over afschakeling komt overeen met het informatieniveau waarover de transmissiesysteembeheerder beschikt.
- 6.
Indien het om systeemintegriteitsredenen moeilijk is de contractuele leveringsverplichtingen na te komen, brengen de transmissiesysteembeheerders de netgebruikers op de hoogte en zoeken ze onverwijld een niet-discriminerende oplossing.
De transmissiesysteembeheerders raadplegen netgebruikers over procedures alvorens deze uit te voeren en komen ze met de regulerende instantie overeen.
2.2. Procedures voor congestiebeheer bij contractuele congestie
2.2.1. Algemene bepalingen
- 1.
Dit punt is van toepassing op interconnectiepunten tussen aangrenzende entry-exitsystemen, ongeacht of zij fysiek dan wel virtueel zijn, tussen twee of meer lidstaten of binnen dezelfde lidstaat voor zover die punten onderhevig zijn aan boekingsprocedures van gebruikers. Dit punt kan ook van toepassing zijn op entrypunten van en exitpunten naar derde landen, dit naargelang van de beslissing van de relevante regulerende instantie. Exitpunten naar eindgebruikers en distributienetwerken, entrypunten vanuit lng-terminals en productiefaciliteiten en entry-exitpunten van en naar aardgasopslaginstallaties vallen niet onder het bepaalde in dit punt.
- 2.
Op basis van de door de transmissiesysteembeheerders bekendgemaakte informatie op grond van punt 3 van deze bijlage en, waar van toepassing, gevalideerd door de regulerende instanties, publiceert ACER een monitoringsrapport inzake de congestie in interconnectiepunten met betrekking tot de in het voorgaande jaar verkochte vastecapaciteitsproducten; daarbij wordt, voor zover mogelijk, rekening gehouden met de handel in capaciteit op de secundaire markt en het gebruik van afschakelbare capaciteit.
Het monitoringsrapport wordt iedere twee jaar bekendgemaakt. ACER publiceert maximaal eenmaal per jaar aanvullende verslagen op met redenen omkleed verzoek van de Commissie.
- 3.
Alle additionele capaciteit die beschikbaar komt door de toepassing van één van de procedures voor congestiebeheer als bedoeld in de punten 2.2.2 tot en met 2.2.5, wordt door de betreffende transmissiesysteembeheerders aangeboden in het gereguleerde allocatieproces.
2.2.2. Capaciteitstoename door overboekings- en terugkoopregeling
- 1.
De transmissiesysteembeheerders stellen een stimuleringsregeling voor overboeking en terugkoop voor teneinde additionele capaciteit op vaste basis aan te bieden; zij leggen die regeling ten uitvoer na goedkeuring door de regulerende instantie. Voordat tot uitvoering wordt overgegaan legt de relevante regulerende instantie de voorgestelde regeling voor aan de regulerende instanties van de aangrenzende lidstaten en houdt rekening met hun opvattingen. Onder additionele capaciteit wordt de vaste capaciteit verstaan die wordt aangeboden boven op de technische capaciteit van een interconnectiepunt, als berekend op grond van artikel 6, lid 1.
- 2.
De overboekings- en terugkoopregeling vormt een stimulans voor transmissiesysteembeheerders om additionele capaciteit beschikbaar te stellen, rekening houdend met de technische voorwaarden, zoals de calorische waarde, de temperatuur en het verwachte verbruik, van het desbetreffende entry-exitsysteem en de capaciteiten van aangrenzende netwerken. Voor de herberekening van de technische of additionele capaciteit van het entry-exitsysteem hanteren de transmissiesysteembeheerders een dynamische aanpak.
- 3.
De aan de overboekings- en terugkoopregeling verbonden stimulans weerspiegelt de risico's welke de transmissiesysteembeheerders lopen wanneer zij additionele capaciteit aanbieden. Die regeling wordt zodanig opgezet dat de inkomsten uit de verkoop van additionele capaciteit en de kosten die het gevolg zijn van de terugkoopregeling of van maatregelen op grond van punt 6, worden gedeeld tussen de transmissiesysteembeheerders en de netgebruikers. De regulerende instanties beslissen over de verdeling van de inkomsten en de kosten over de transmissiesysteembeheerder en de netgebruiker.
- 4.
Met als doel de inkomsten van de transmissiesysteembeheerder te bepalen wordt de technische capaciteit, in het bijzonder de afgestane capaciteit, alsook, wanneer van toepassing, de capaciteit ten gevolge van de toepassing van vaste day-ahead-‘use-it-or-lose-it’- en langetermijn-‘use-it-or-lose-it’-mechanismen, geacht te zijn toegewezen vóór elke additionele capaciteit.
- 5.
Bij de bepaling van de additionele capaciteit houdt de transmissiesysteembeheerder rekening met statistische scenario's voor de op interconnectiepunten op enig moment verwachte hoeveelheid fysiek ongebruikte capaciteit. Daarbij wordt ook rekening gehouden met een risicoprofiel voor het aanbieden van additionele capaciteit die niet leidt tot een buitensporige terugkoopverplichting. In het kader van de overboekings- en terugkoopregeling wordt ook een raming gemaakt van de waarschijnlijkheid dat capaciteit moet worden teruggekocht op de markt en de daaraan verbonden kosten. Mede op basis daarvan wordt de hoeveelheid additioneel ter beschikking te stellen capaciteit bepaald.
- 6.
Wanneer dat noodzakelijk is om de systeemintegriteit in stand te houden, passen de transmissiesysteembeheerders een marktgebaseerde terugkoopprocedure toe waarbij de netgebruikers capaciteit kunnen aanbieden. De netgebruikers worden geïnformeerd over de van toepassing zijnde terugkoopprocedure. De toepassing van een terugkoopprocedure laat de voor noodsituaties geldende maatregelen onverlet.
- 7.
Voordat zij een terugkoopprocedure toepassen, verifiëren de transmissiesysteembeheerders of alternatieve technische en commerciële maatregelen de systeemintegriteit op een meer kosteneffectieve wijze in stand kunnen houden.
- 8.
Wanneer zij een overboekings- en terugkoopregeling voorstellen, verstrekt de transmissiesysteembeheerder alle relevante gegevens, ramingen en modellen aan de regulerende instantie zodat die de regeling kan beoordelen. De transmissiesysteembeheerder brengt geregeld aan de regulerende instantie verslag uit over de werking van de regeling en verstrekt, op verzoek van de regulerende instantie, alle relevante gegevens. De regulerende instantie kan de transmissiesysteembeheerder verzoeken de regeling te herzien.
2.2.3. Mechanisme voor vaste day-ahead-‘use-it-or-lose-it’
- 1.
De regulerende instanties eisen van de transmissiesysteembeheerders dat zij per netgebruiker op interconnectiepunten minimaal de in punt 3 neergelegde regels toepassen met betrekking het wijzigen van de initiële nominatie wanneer op basis van het jaarlijkse monitoringsrapport van ACER als bedoeld in punt 2 van punt 2.2.1 is aangetoond dat op interconnectiepunten, tegen de reserveprijs wanneer gebruik wordt gemaakt van veilingen, in de loop van de capaciteitstoewijzingsprocedures de vraag groter is dan het aanbod voor producten voor gebruik in hetzij dat jaar zelf hetzij een van de daaropvolgende twee jaren:
- a)
voor minimaal drie vastecapaciteitsproducten met een looptijd van één maand;
- b)
voor minimaal twee vastecapaciteitsproducten met een looptijd van één kwartaal;
- c)
voor minimaal één vastecapaciteitsproduct met een looptijd van één jaar of langer, of
- d)
wanneer gedurende ten minste zes maanden geen vastecapaciteitsproduct met een looptijd van één maand of langer aangeboden is.
- 2.
Wanneer op basis van het jaarlijkse monitoringsrapport van ACER als bedoeld in punt 2 van punt 2.2.1 is aangetoond dat een situatie als beschreven in punt 1 zich in de komende drie jaar waarschijnlijk niet opnieuw zal voordoen, bijvoorbeeld omdat capaciteit beschikbaar komt ten gevolge van fysieke uitbreiding van het netwerk of de beëindiging van langetermijncontracten, kunnen de betrokken regulerende instanties beslissen het mechanisme voor vaste day-ahead-‘use-it-or-lose-it’ te beëindigen.
- 3.
Vaste hernominatie is toegestaan tot maximaal 90 % en minimaal 10 % van de door de netgebruiker op een interconnectiepunt gecontracteerde capaciteit. Indien echter de nominatie betrekking heeft op meer dan 80 % van de gecontracteerde capaciteit, mag de helft van het niet-genomineerde volume in opwaartse zin worden gehernomineerd. Indien de nominatie betrekking heeft op niet meer dan 20 % van de gecontracteerde capaciteit, mag de helft van het genomineerde volume in neerwaartse zin worden gehernomineerd. De toepassing van dit punt laat de voor noodsituaties geldende maatregelen onverlet.
- 4.
De oorspronkelijke houder van de gecontracteerde capaciteit kan het restant van zijn geboekte vaste capaciteit op afschakelbare basis hernomineren.
- 5.
Punt 3 is niet van toepassing op netgebruikers — personen of ondernemingen en de ondernemingen waarover zij zeggenschap hebben in de zin van artikel 3 van Verordening (EG) nr. 139/2004 van de Raad (1) — die beschikken over minder dan 10 % van de gedurende het voorgaande jaar op het interconnectiepunt aangeboden gemiddelde technische capaciteit.
- 6.
Op interconnectiepunten waar een mechanisme van vaste day-ahead-‘use-it-or-lose-it’ overeenkomstig punt 3 wordt toegepast, stelt de regulerende instantie een evaluatie op van de relatie met de overboekings- en terugkoopregeling op grond van punt 2.2.2, wat kan uitmonden in een besluit van de regulerende instantie om op die interconnectiepunten punt 2.2.2 niet toe te passen. Een dergelijk besluit wordt onverwijld ter kennis gebracht van het ACER en de Commissie.
- 7.
Een regulerende instantie kan ertoe beslissen op een interconnectiepunt een mechanisme voor vaste day-ahead-‘use-it-or-lose-it’ op grond van punt 3 toe te passen. Voordat zij een dergelijk besluit vaststelt, raadpleegt de regulerende instantie de regulerende instanties van de aangrenzende lidstaten. Bij de vaststelling van een dergelijk besluit houdt de regulerende instantie rekening met de adviezen van de regulerende instanties van die aangrenzende lidstaten.
2.2.4. Teruggeven van gecontracteerde capaciteit
De transmissiesysteembeheerders aanvaarden elk teruggave van vaste capaciteit die door een netgebruiker op een interconnectiepunt gecontracteerd is, met uitzondering van capaciteitsproducten met een looptijd van een dag of korter. De netgebruiker behoudt zijn rechten en verplichtingen overeenkomstig het capaciteitscontract totdat de capaciteit door de transmissiesysteembeheerders wordt geheralloceerd en in de mate dat de capaciteit door de transmissiesysteembeheerder niet is geheralloceerd. Teruggegeven capaciteit wordt pas geacht te zijn geheralloceerd nadat alle beschikbare capaciteit gealloceerd is. De transmissiesysteembeheerder stelt de netgebruiker onverwijld in kennis van elke herallocatie van de door die gebruiker teruggegeven capaciteit. De specifieke voorwaarden voor het teruggeven van capaciteit, in het bijzonder wanneer meerdere netgebruikers hun capaciteit teruggeven, worden vastgesteld door de regulerende instantie.
2.2.5. Mechanisme voor langetermijn-‘use-it-or-lose-it’
- 1.
De regulerende instanties eisen van transmissiesysteembeheerders dat zij door een netgebruiker op een interconnectiepunt systematisch onderbenutte gecontracteerde capaciteit geheel of gedeeltelijk intrekken wanneer die netgebruiker zijn ongebruikte capaciteit niet tegen redelijke voorwaarden heeft verkocht of aangeboden en wanneer andere netgebruikers om vaste capaciteit verzoeken. Gecontracteerde capaciteit wordt geacht systematisch onderbenut te zijn, met name wanneer:
- a)
de netgebruiker tussen 1 april tot en met 30 september en 1 oktober tot en met 31 maart minder dan gemiddeld 80 % van zijn gecontracteerde capaciteit met een effectieve contractduur van meer dan één jaar gebruikt, waarvoor geen afdoende redenen kunnen worden gegeven, of
- b)
de netgebruiker systematisch bijna 100 % van zijn gecontracteerde capaciteit nomineert en naar beneden hernomineert met het doel de in punt 3 van punt 2.2.3 neergelegde regels te omzeilen.
- 2.
De toepassing van een vast day-ahead-‘use-it-or-lose-it’-mechanisme wordt niet geacht een rechtvaardiging te zijn om de toepassing van punt 1 te voorkomen.
- 3.
Intrekking heeft tot gevolg dat de netgebruiker zijn gecontracteerde capaciteit gedurende een bepaalde periode of tijdens de rest van de effectieve contractuele termijn geheel of gedeeltelijk verliest. De netgebruiker behoudt zijn rechten en verplichtingen overeenkomstig het capaciteitscontract totdat de capaciteit door de transmissiesysteembeheerders wordt geheralloceerd en in de mate dat de capaciteit door de transmissiesysteembeheerder niet is geheralloceerd.
- 4.
De transmissiesysteembeheerders verstrekken de regulerende instanties op gezette tijden alle gegevens die vereist zijn voor de monitoring van de mate waarin de gecontracteerde capaciteit met effectieve contractuele looptijd van meer dan één jaar of repeterende kwartalen die minimaal twee jaar bestrijken, wordt gebruikt.
3. Definitie van de technische informatie die netgebruikers nodig hebben om effectieve toegang tot het aardgassysteem te kunnen verkrijgen, definitie van alle voor de transparantievereisten relevante punten en de op alle relevante punten te publiceren informatie en het tijdschema voor de publicatie van die informatie
3.1. Definitie van de technische informatie die netgebruikers nodig hebben om effectieve toegang tot het systeem te kunnen verkrijgen
3.1.1. Wijze van informatieverstrekking
- 1.
De transmissiesysteembeheerders verstrekken alle in punt 3.1.2 en de punten 3.3.1) tot en met 3.3.5) bedoelde informatie op de volgende wijze:
- a)
op een website die voor het publiek toegankelijk is, gratis en zonder dat het nodig is zich te registreren of zich anderszins bij de transmissiesysteembeheerder in te schrijven;
- b)
op geregelde en voortschrijdende wijze; de frequentie waarmee de informatie wordt verstrekt hangt af van de wijzigingen die worden aangebracht en de looptijd van de dienstverlening;
- c)
op gebruiksvriendelijke wijze;
- d)
op een zinvolle, duidelijk meetbare, gemakkelijk toegankelijke en niet-discriminerende wijze;
- e)
in een downloadbaar formaat, overeengekomen tussen de transmissiesysteembeheerders en de regulerende instanties op basis van een advies over een geharmoniseerd formaat dat zal worden verstrekt door ACER, en dat een kwantitatieve en vergelijkende analyse mogelijk maakt;
- f)
in consistente eenheden; de eenheid van energie-inhoud is kWh (met een referentie-verbrandingstemperatuur van 298,15 K) en de eenheid van volume is m3 (bij 273,15 K en 1,01325 bar). De constante conversiefactor naar energie-inhoud moet worden gegeven. Boven op het bovengenoemde formaat is ook publicatie in andere eenheden mogelijk;
- g)
in de officiële talen van de lidstaat en in het Engels;
- h)
alle gegevens worden beschikbaar gesteld op een Uniebreed, op kostenefficiënte basis door het ENTSB voor gas ingericht centraal platform.
- 2.
De transmissiesysteembeheerders verstrekken tijdig en zodra zij daarover beschikken nadere gegevens over alle feitelijke wijzigingen van de in punt 3.1.2 en de punten 3.3.1) tot en met 3.3.5) bedoelde informatie.
3.1.2. Inhoud van de te verstrekken informatie
- 1.
De transmissiesysteembeheerders publiceren ten minste de volgende informatie over hun systemen en diensten:
- a)
een gedetailleerde en uitvoerige beschrijving van de verschillende aangeboden diensten en de bijbehorende heffingen;
- b)
de verschillende typen transportcontracten die voor deze diensten beschikbaar zijn;
- c)
de netcode en/of de standaardvoorwaarden waarin de rechten en verantwoordelijkheden van alle netgebruikers worden beschreven, inclusief:
- i)
de geharmoniseerde transportcontracten en andere relevante documenten;
- ii)
indien relevant voor de toegang tot het systeem, voor alle relevante punten als genoemd in punt 3.2, een specificatie van relevante gaskwaliteitsparameters, met inbegrip van ten minste de calorimetrische warmtewaarde (gross calorific value), de Wobbe-index en het zuurstofgehalte, en de aansprakelijkheid van of de conversiekosten voor de netgebruikers indien het geleverde gas buiten die specificaties valt;
- iii)
indien relevant voor de toegang tot het systeem, voor alle relevante punten informatie betreffende de drukeisen;
- iv)
de procedure in het geval van afschakeling van afschakelbare capaciteit, met inbegrip van, wanneer van toepassing, het tijdschema, de omvang en de classificatie van afzonderlijke afschakelingen, bijvoorbeeld pro rata of op basis van eerstgekomen-laatst afgeschakeld;
- d)
de geharmoniseerde procedures die worden toegepast wanneer gebruik wordt gemaakt van het transmissiesysteem, inclusief de definitie van kernbegrippen;
- e)
voorzieningen inzake capaciteitsallocatie en congestiebeheer en ter voorkoming van hamsteren; procedures voor hergebruik;
- f)
de regels die ten aanzien van de transmissiesysteembeheerder van toepassing zijn op de handel in capaciteit op de secundaire markt;
- g)
de balanceringsregels en methoden voor de berekening van tarieven voor onbalans;
- h)
in voorkomende gevallen, de flexibiliteits- en tolerantiewaarden die zonder afzonderlijke vergoeding in het transport en de andere diensten inbegrepen zijn, alsook de daarbovenop aangeboden flexibiliteit en de overeenkomstige tarieven;
- i)
een gedetailleerde beschrijving van het aardgassysteem van de transmissiesysteembeheerder met vermelding van de relevante interconnectiepunten daarvan, als omschreven in punt 3.2, alsook de namen van de beheerders van de interconnectiesystemen of -faciliteiten;
- j)
de regels voor verbinding met het door de transmissiesysteembeheerder geëxploiteerde aardgassysteem;
- k)
informatie betreffende mechanismen in het geval van noodsituaties, voor zover dit de verantwoordelijkheid van de transmissiesysteembeheerder betreft, zoals maatregelen die kunnen leiden tot het afsluiten van afnemersgroepen en andere algemene aansprakelijkheidsregels die gelden voor de transmissiesysteembeheerder;
- l)
de door de transmissiesysteembeheerders overeengekomen procedures bij interconnectiepunten, van belang voor toegang van netgebruikers tot de desbetreffende transmissiesystemen, met betrekking tot de interoperabiliteit van het netwerk, overeengekomen nominatie- en matchingsprocedures en andere overeengekomen procedures die bepalingen bevatten betreffende de toewijzing van gasstromen en balancering, inclusief de gebruikte methoden;
- m)
de transmissiesysteembeheerders publiceren een gedetailleerde en volledige beschrijving van de methodologie en de procedures, inclusief informatie over de gebruikte parameters en de centrale aannamen die worden gebruikt om de technische capaciteit te berekenen.
3.2. Definitie van alle voor de transparantie-eisen relevante punten
- 1.
Tot de relevante punten behoren ten minste:
- a)
alle entry- en exitpunten naar en van een door een transmissiesysteembeheerder beheerd net, met uitzondering van de exitpunten die zijn verbonden met een afzonderlijke eindafnemer, met uitzondering van de entrypunten die direct verbonden zijn met een productiefaciliteit van één afzonderlijke producent binnen de Unie;
- b)
alle entry- en exitpunten die de balanceringszones van een transmissiesysteembeheerder verbinden;
- c)
alle punten die het netwerk van een transmissiesysteembeheerder verbinden met een lng-terminal, met fysieke aardgashubs en met opslag- en productiefaciliteiten, tenzij voor deze productiefaciliteiten een uitzondering geldt op grond van punt a);
- d)
alle punten die het net van een bepaalde transmissiesysteembeheerder verbinden met de infrastructuur voor het aanbieden van ondersteunende diensten.
- 2.
Informatie voor eindafnemers en voor productiefaciliteiten, die zijn uitgesloten van de omschrijving van de relevante punten als gegeven onder punt 3.2.1, a), wordt, minimaal per balanceringszone, in samengevoegde vorm gepubliceerd. Voor de toepassing van deze bijlage wordt de samenvoeging van afzonderlijke eindafnemers en van productiefaciliteiten die niet onder de in punt 3.2.1, a), vastgestelde omschrijving van relevante punten vallen, geacht één relevant punt te zijn.
- 3.
Wanneer punten tussen twee of meer transmissiesysteembeheerders uitsluitend door de betrokken transmissiesysteembeheerders worden beheerd, zonder contractuele of operationele betrokkenheid van de systeemgebruikers, of wanneer dergelijke punten een transmissiesysteem verbinden met een distributiesysteem en er geen contractuele congestie is in die punten, worden de transmissiesysteembeheerders voor die punten vrijgesteld van de verplichting tot publicatie van de in punt 3.3 bedoelde informatie. De regulerende instantie kan van de transmissiesysteembeheerder eisen de uit hoofde van punt 3.3 te verstrekken informatie te publiceren voor alle of voor groeperingen van de vrijgestelde punten. In een dergelijk geval wordt de informatie, wanneer die beschikbaar is voor de transmissiesysteembeheerder, in samengevoegde vorm en op betekenisvol niveau, ten minste per balanceringszone, gepubliceerd. Voor de toepassing van deze bijlage wordt de samenvoeging van deze punten geacht één relevant punt te zijn.
3.3. De op alle relevante punten te publiceren informatie en het tijdschema voor de publicatie van die informatie
- 1.
Op alle relevante punten publiceren de transmissiesysteembeheerders de in de tweede alinea, punten a) t/m g), van genoemde informatie voor alle geleverde diensten en ondersteunende diensten, met name informatie inzake blending, ballasting en conversie. Die informatie wordt gepubliceerd in numerieke vorm, voor periodes van een uur of een dag, naargelang van de kleinste referentieperiode voor capaciteitsboeking en renominatie en de kleinste afrekeningsperiode waarvoor tarieven voor onbalans worden aangerekend. Wanneer de kortste referentieperiode niet gelijk is aan een dag, wordt de in de tweede alinea, punten a) t/m g), bedoelde informatie ook beschikbaar gesteld per periode van een dag.
De volgende informatie en de actualisering daarvan wordt door de systeembeheerder gepubliceerd zodra deze beschikbaar is (in ‘near real time’):
- a)
de technische capaciteit voor stromen in beide richtingen;
- b)
de totale gecontracteerde vaste en afschakelbare capaciteit in beide richtingen;
- c)
de nominaties en renominaties in beide richtingen;
- d)
de beschikbare vaste en afschakelbare capaciteit in beide richtingen;
- e)
de feitelijke fysieke stromen;
- f)
de geplande en feitelijke afschakeling van afschakelbare capaciteit;
- g)
de geplande en niet-geplande afschakeling van vaste diensten, alsmede de informatie betreffende het herstel van dergelijke vaste diensten (bv. onderhoud van het systeem en de waarschijnlijke duur van afschakeling ten gevolge van dergelijk onderhoud); geplande afschakelingen worden ten minste 42 dagen van tevoren gepubliceerd;
- h)
het voorkomen van wettelijk geldige, maar onsuccesvolle verzoeken voor vastecapaciteitsproducten met een looptijd van één maand of langer, inclusief het aantal en het volume van dergelijke onsuccesvolle verzoeken;
- i)
in het geval van veilingen, waar en wanneer vastecapaciteitsproducten met een looptijd van één maand of langer zijn verrekend tegen tarieven die hoger liggen dan het reservetarief;
- j)
waar en wanneer geen vastecapaciteitsproduct met een looptijd van één maand of langer is aangeboden in het kader van het normale allocatieproces;
- k)
de totale capaciteit die beschikbaar is gesteld dankzij de toepassing van de procedures voor congestiebeheer als neergelegd in de punten 2.2.2 tot en met 2.2.5 per gehanteerde procedure voor congestiebeheer.
- 2.
Voor alle relevante punten wordt de in punt 3.3.1, a), b), en d), bedoelde informatie ten minste 24 maanden van tevoren gepubliceerd.
- 3.
Voor alle relevante punten publiceren de transmissiesysteembeheerders historische gegevens betreffende de in punt 3.3.1, a) t/m g), bedoelde informatie, telkens voor de afgelopen vijf jaar.
- 4.
Voor alle relevante punten publiceren de transmissiesysteembeheerders op dagbasis de gemeten calorimetrische warmtewaarde, de Wobbe-index, de in het aardgassysteem bijgemengde waterstof, het methaangehalte en het zuurstofgehalte. Voorlopige cijfers worden gepubliceerd uiterlijk drie dagen volgende op de desbetreffende gasdag. Definitieve cijfers worden gepubliceerd binnen drie maanden na het aflopen van de desbetreffende maand.
- 5.
Voor alle relevante punten publiceren de transmissiesysteembeheerders de beschikbare capaciteit, meer bepaald de geboekte en technische capaciteit, op jaarbasis gedurende alle jaren waarin capaciteit is gecontracteerd plus één jaar en dit ten minste voor de komende tien jaar. Die informatie wordt minimaal om de maand of vaker, wanneer nieuwe informatie beschikbaar komt, geactualiseerd. De publicatie heeft betrekking op de periode waarin capaciteit op de markt wordt aangeboden.
3.4. Te publiceren informatie betreffende het transmissiesysteem en tijdschema voor de publicatie van deze informatie
- 1.
Wanneer deze informatie voor de transmissiesysteembeheerder beschikbaar is, zorgen de transmissiesysteembeheerders voor de publicatie, dagelijks en elke dag geactualiseerd, van de samengevoegde hoeveelheden van de op de secundaire markt aangeboden en gecontracteerde capaciteit die wordt verkocht door één netgebruiker aan een andere netgebruiker. Die informatie omvat de volgende specificaties:
- a)
de interconnectiepunten waar de capaciteit is verkocht;
- b)
het type capaciteit, d.w.z. entry, exit, vast, afschakelbaar;
- c)
de hoeveelheid en looptijd van de capaciteitsgebruiksrechten;
- d)
het type verkoop, bijvoorbeeld overdracht of toewijzing;
- e)
het totale aantal handelsverrichtingen of overdrachten;
- f)
andere bij de transmissiesysteembeheerder bekende voorwaarden als bedoeld in punt 3.3.
Voor zover dergelijke informatie wordt verstrekt door een derde partij, worden de transmissiesysteembeheerders vrijgesteld van deze bepaling.
- 2.
De transmissiesysteembeheerders publiceren de geharmoniseerde voorwaarden waaronder capaciteitstransacties, bijvoorbeeld overdrachten en toewijzingen, door hen worden aanvaard. Die voorwaarden omvatten minimaal:
- a)
een beschrijving van de gestandaardiseerde producten die kunnen worden verkocht op de secundaire markt;
- b)
de aanlooptijd voor de uitvoering/aanvaarding/registratie van transacties op de secundaire markt; in het geval van vertraging moeten de redenen daarvan bekend worden gemaakt;
- c)
de door de verkoper of derde partij, als bedoeld in punt 3.4.1), aan de transmissiesysteembeheerder gerichte kennisgeving met de naam van koper en verkoper en de capaciteitsspecificaties als bedoeld in punt 3.4.1).
Voor zover dergelijke informatie wordt verstrekt door een derde partij, worden de transmissiesysteembeheerders vrijgesteld van die bepaling.
- 3.
Wat de balanceringsdienst van zijn systeem betreft, verstrekt elke transmissiesysteembeheerder elke netgebruiker, voor elke balanceringsperiode, gegevens over zijn specifieke preliminaire onbalansvolumen en kosten per individuele netgebruiker, en dit uiterlijk één maand na het einde van de balanceringsperiode. De definitieve gegevens met betrekking tot gebruikers die worden bevoorraad overeenkomstig gestandaardiseerde belastingsprofielen, mogen tot 14 maanden later worden verstrekt. Voor zover dergelijke informatie wordt verstrekt door een derde partij, worden de transmissiesysteembeheerders vrijgesteld van die bepaling. Bij het verstrekken van die informatie wordt de vertrouwelijkheid van commercieel gevoelige informatie in acht genomen.
- 4.
Wanneer flexibiliteitsdiensten, andere dan toegestane afwijkingen, worden aangeboden voor derdentoegang publiceren de transmissiesysteembeheerders dagelijks prognoses voor de volgende dag inzake de maximale hoeveelheid flexibiliteit, het geboekte flexibiliteitsniveau en de beschikbaarheid van flexibiliteit voor de markt van de volgende gasdag. De transmissiesysteembeheerders publiceren achteraf ook de samengevoegde gegevens over het gebruik van alle flexibiliteitsdiensten tegen het einde van elke gasdag. Wanneer de regulerende instantie ervan overtuigd is dat dergelijke informatie eventueel misbruik door de netgebruikers tot gevolg kan hebben, kan zij de transmissiesysteembeheerder vrijstellen van die verplichting.
- 5.
Per balanceringszone publiceren de transmissiesysteembeheerders de hoeveelheid gas in het transmissiesysteem bij het begin van elke gasdag en de prognose betreffende de hoeveelheid aardgas in het transmissiesysteem op het einde van elke gasdag. De prognose betreffende de hoeveelheid aardgas op het einde van de gasdag wordt gedurende de gehele gasdag per uur geactualiseerd. Als tarieven voor onbalans worden aangerekend op uurbasis, maakt de transmissiesysteembeheerder de hoeveelheid gas in het transmissiesysteem op uurbasis bekend. Als alternatief kunnen de transmissiesysteembeheerders per balanceringszone ook de samengevoegde gegevens publiceren betreffende de onbalans van alle gebruikers bij het begin van elke balanceringsperiode en de prognose voor de samengevoegde onbalanspositie van alle gebruikers tegen het einde van elke gasdag. Wanneer de regulerende instantie ervan overtuigd is dat dergelijke informatie eventueel misbruik door de netgebruikers tot gevolg kan hebben, kan zij de transmissiesysteembeheerder vrijstellen van die verplichting.
- 6.
De transmissiesysteembeheerders bieden gebruiksvriendelijke instrumenten voor de berekening van de tarieven aan.
- 7.
De transmissiesysteembeheerders houden gedurende ten minste vijf jaar ter beschikking van de relevante nationale autoriteiten gegevens bij over alle capaciteitscontracten en andere relevante informatie in verband met de berekening van en het verstrekken van toegang tot beschikbare capaciteit, in het bijzonder de individuele nominaties en onderbrekingen van de voorziening. De transmissiesysteembeheerders houden gedurende ten minste vijf jaar documentatie bij met alle relevante informatie uit hoofde van de punten 3.3.4) en 3.3.5) en zij stellen deze informatie op verzoek ter beschikking van de regulerende instantie. Beide partijen nemen de commerciële vertrouwelijkheid in acht.
- 8.
De transmissiesysteembeheerders publiceren ten minste eenmaal per jaar, binnen een vooraf bepaalde termijn, alle geplande onderhoudsperioden die van invloed kunnen zijn op de uit de transportcontracten voortvloeiende rechten van de netgebruikers alsmede desbetreffende operationele informatie, met een adequate vooraankondiging. Dit houdt in dat onverwijld en op niet-discriminerende wijze alle wijzigingen van geplande onderhoudsperioden worden gepubliceerd en niet-gepland onderhoud wordt bekendgemaakt zodra de transmissiesysteembeheerders over deze informatie beschikken. Gedurende de onderhoudsperioden publiceren de transmissiesysteembeheerders regelmatig geactualiseerde informatie betreffende nadere bijzonderheden over het onderhoud, alsmede de verwachte duur en het effect ervan.
4. Het formaat en de inhoud van de publicatie van technische informatie over nettoegang door waterstofnetbeheerders en de informatie die op relevante punten moet worden gepubliceerd, en de tijdschema's
4.1. Het formaat van de publicatie van technische informatie over nettoegang
- 1.
Waterstofnetbeheerders verstrekken op de volgende wijze alle informatie die netgebruikers nodig hebben om daadwerkelijk toegang te verkrijgen tot het in de punten 4.2 en 4.3 bedoelde net:
- a)
op een website die voor het publiek toegankelijk is, gratis en zonder dat het nodig is zich te registreren of zich anderszins bij de waterstofnetbeheerder in te schrijven;
- b)
op geregelde en voortschrijdende wijze; de frequentie waarmee de informatie wordt verstrekt hangt af van de wijzigingen die worden aangebracht en de looptijd van de dienstverlening;
- c)
op gebruiksvriendelijke wijze;
- d)
op een duidelijke, kwantificeerbare, gemakkelijk toegankelijke en niet-discriminerende wijze;
- e)
in een downloadbaar formaat, overeengekomen tussen de waterstofnetbeheerders en de regulerende instanties op basis van een advies over een geharmoniseerd formaat dat zal worden verstrekt door ACER, en dat een kwantitatieve analyse mogelijk maakt;
- f)
in consistente eenheden; de eenheid van energie-inhoud is kWh en de eenheid van volume is m3; de constante conversiefactor naar energie-inhoud moet worden gegeven; bovendien is ook publicatie in andere eenheden mogelijk;
- g)
in de officiële talen van de lidstaat en in het Engels;
- h)
alle gegevens worden vanaf 1 oktober 2026 beschikbaar gesteld op een Uniebreed, op kostenefficiënte basis door het ENNOH ingericht centraal platform.
- 2.
De waterstofnetbeheerders verstrekken tijdig en zo snel zij daarover beschikken nadere gegevens over alle feitelijke wijzigingen van de in de punten 4.2 en 4.3 bedoelde informatie.
4.2. De inhoud van de publicatie van technische informatie over nettoegang
- 1.
De waterstofnetbeheerders publiceren ten minste de volgende informatie over hun systemen en diensten:
- a)
een gedetailleerde en uitvoerige beschrijving van de verschillende aangeboden diensten en de bijbehorende tarieven;
- b)
de verschillende typen transportcontracten die voor die diensten beschikbaar zijn;
- c)
de netcodes en/of de standaardvoorwaarden waarin de rechten en verantwoordelijkheden van alle netgebruikers worden beschreven, inclusief:
- i)
de geharmoniseerde transportcontracten en andere relevante documenten;
- ii)
indien relevant voor de toegang tot het net, voor alle relevante punten, een specificatie van relevante waterstofkwaliteitsparameters, en de aansprakelijkheid van of de conversiekosten voor de netgebruikers indien de waterstof buiten die specificaties valt;
- iii)
indien relevant voor de toegang tot het systeem, voor alle relevante punten informatie betreffende de drukeisen;
- d)
de geharmoniseerde procedures die worden toegepast wanneer gebruik wordt gemaakt van het waterstofnet, inclusief de definitie van kernbegrippen;
- e)
in voorkomende gevallen, de flexibiliteits- en tolerantiewaarden die zonder afzonderlijke vergoeding in het transport en de andere diensten inbegrepen zijn, alsook de daarbovenop aangeboden flexibiliteit en de overeenkomstige tarieven;
- f)
een gedetailleerde beschrijving van het waterstofnet van de waterstofnetbeheerder, met vermelding van de relevante interconnectiepunten daarvan, als omschreven onder punt 2, alsook de namen van de beheerders van de onderling verbonden netten of faciliteiten;
- g)
de regels voor verbinding met het door de waterstofnetbeheerder geëxploiteerde net;
- h)
informatie betreffende mechanismen in het geval van noodsituaties, voor zover dit de verantwoordelijkheid van de waterstofnetbeheerder betreft, zoals maatregelen die kunnen leiden tot het afsluiten van afnemersgroepen en andere algemene aansprakelijkheidsregels die gelden voor de waterstofnetbeheerder;
- i)
de door de waterstofnetbeheerders overeengekomen procedures bij interconnectiepunten die van belang zijn voor de toegang van netgebruikers tot de desbetreffende waterstofnetten, met betrekking tot de interoperabiliteit van het netwerk.
- 2.
Tot de relevante punten behoren ten minste:
- a)
alle entry- en exitpunten naar en van een door een waterstofnetbeheerder beheerd waterstofnet, met uitzondering van de exitpunten die zijn verbonden met een afzonderlijke eindafnemer, met uitzondering van de entrypunten die direct verbonden zijn met een productiefaciliteit of één afzonderlijke producent binnen de Unie;
- b)
alle entry- en exitpunten die de netten van een waterstofnetbeheerder verbinden;
- c)
alle punten die het netwerk van een waterstofnetbeheerder verbinden met een lng-terminal, met waterstofterminals, met fysieke aardgashubs en met opslag- en productiefaciliteiten, tenzij voor die productiefaciliteiten een uitzondering geldt op grond van punt a);
- d)
alle punten die het net van een bepaalde waterstofnetbeheerder verbinden met de infrastructuur voor het aanbieden van ondersteunende diensten.
- 3.
Informatie voor eindafnemers en productiefaciliteiten, die van de omschrijving van de relevante punten in punt 2, a), uitgesloten is, wordt in samengevoegde vorm gepubliceerd en als één relevant punt beschouwd.
4.3. Informatie die op relevante punten moet worden gepubliceerd, en de tijdschema's
- 1.
Op alle relevante punten publiceren de waterstofnetbeheerders de in de tweede alinea, punten a) t/m g), genoemde informatie voor alle diensten in numerieke vorm, voor perioden van een uur of een dag.
De volgende informatie en de actualisering daarvan wordt in ‘near real time’ gepubliceerd:
- a)
de technische capaciteit voor stromen in beide richtingen;
- b)
de totale gecontracteerde capaciteit in beide richtingen;
- c)
de nominaties en renominaties in beide richtingen;
- d)
de beschikbare capaciteit in beide richtingen;
- e)
de feitelijke fysieke stromen;
- f)
de geplande en feitelijke afschakeling van capaciteit;
- g)
de geplande en niet-geplande afschakeling van diensten; geplande afschakelingen worden ten minste 42 dagen van tevoren gepubliceerd.
- 2.
Voor alle relevante punten wordt de in punt 1, a), b), en d), bedoelde informatie ten minste 24 maanden van tevoren gepubliceerd.
- 3.
Voor alle relevante punten publiceren de waterstofnetbeheerders historische gegevens betreffende de in punt 1, a) t/m f), bedoelde informatie, telkens voor de afgelopen vijf jaar.
- 4.
Voor alle relevante punten publiceren de waterstofnetbeheerders de zuiverheid van de waterstof en verontreinigende stoffen, op dagbasis. Voorlopige cijfers worden uiterlijk binnen drie dagen gepubliceerd. Definitieve cijfers worden gepubliceerd binnen drie maanden na het aflopen van de desbetreffende maand.
- 5.
Nadere bijzonderheden voor de uitvoering van de punten 4.1, 4.2 en 4.3, zoals bijzonderheden over de vorm en de inhoud van die informatie die netgebruikers nodig hebben voor doeltreffende toegang tot het netwerk, de informatie die op relevante punten moet worden gepubliceerd en nadere bijzonderheden over de tijdschema's, worden in een op grond van artikel 70 vastgestelde netcode bepaald.
Voetnoten
Verordening (EG) nr. 139/2004 van de Raad van 20 januari 2004 betreffende de controle op concentraties van ondernemingen (de EG-concentratieverordening) (PB L 24 van 29.1.2004, blz. 1).