De rechtspositie van de sollicitant en van de werknemer tijdens de proeftijd
Einde inhoudsopgave
De rechtspositie van de sollicitant en van de werknemer tijdens de proeftijd (MSR nr. 53) 2010/5.6.2.1:5.6.2.1 Klachteninstantie NVP Sollicitatiecode
De rechtspositie van de sollicitant en van de werknemer tijdens de proeftijd (MSR nr. 53) 2010/5.6.2.1
5.6.2.1 Klachteninstantie NVP Sollicitatiecode
Documentgegevens:
mr. R.F. Kötter, datum 30-09-2010
- Datum
30-09-2010
- Auteur
mr. R.F. Kötter
- JCDI
JCDI:ADS390824:1
- Vakgebied(en)
Arbeidsrecht (V)
Toon alle voetnoten
Voetnoten
Voetnoten
Zie ook Stichting van de Arbeid, Aanbeveling werving en selectie, oktober 2006, publicatienr. 11/06.
Jaarverslag Klachteninstantie NVP Sollicitatiecode maart 2003 ; februari 2004, p. 15.
Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
De sollicitant kan zich over het verloop van de werving en selectie ook beklagen bij de Klachteninstantie NVP Sollicitatiecode. Uit het oogpunt van doelmatigheid ligt het voor de hand dat de weg van een externe klachtenprocedure eerst wordt gevolgd nadat de interne klachtenprocedure is doorlopen.1 De procedure bij de klachteninstantie is vrij informeel. Klachten over het verloop van de sollicitatieprocedure kunnen zowel schriftelijk als mondeling bij het secretariaat van de klachteninstantie worden ingediend. Mondelinge klachten worden door het secretariaat van de klachteninstantie of de Commissie NVP Sollicitatiecode afgehandeld. De klachteninstantie zelf behandelt schriftelijk ingediende individuele klachten over sollicitatieprocedures die niet volgens de NVP Sollicitatiecode zijn verlopen. De Klachteninstantie NVP Sollicitatiecode is onafhankelijk. Ook werkgevers kunnen er informatie inwinnen.2 Zij beoordeelt klachten over oneerlijk en onzorgvuldig beleid op het gebied van werving en selectie. Ook klachten over een onbeschofte behandeling tijdens de werving en selectie kunnen door de klachteninstantie in behandeling worden genomen. De bevoegdheid van de klachteninstantie strekt zich uit over de gehele werving en selectie. De procedure is vrij informeel, de klager kan zelf zonder juridische bijstand een klacht indienen bij de klachteninstantie. De uitspraken van de klachteninstantie zijn voor partijen niet bindend.
De NVP Sollicitatiecode is min of meer een bundeling van fatsoensnormen die gaandeweg steeds meer gebruikelijk zijn geworden bij de werving en selectie van personeel. De NVP tracht te bereiken dat arbeidsorganisaties naar aanleiding van uitspraken van de klachteninstantie hun wervings- en selectiebeleid waar nodig aanpassen. De klachteninstantie kan ook ambtshalve onderzoek verrichten. Voorts heeft zij het recht om inlichtingen bij de arbeidsorganisatie over de sollicitant in te winnen. Ook heeft zij het recht om advies bij deskundigen in te winnen en de bevoegdheid om zelfstandig geschillen op te lossen. De klachteninstantie heeft weinig mogelijkheden om sancties te treffen. Een belangrijke maatregel die zij kan treffen is het openbaar maken van het onderzoeksrapport. Zij neemt geen klachten in behandeling wegens inbreuk op een wettelijke regeling.3 Ook geeft de klachteninstantie geen oordeel over de geschiktheid van de sollicitant voor de functie. Dit is begrijpelijk, want daarmee zou het recht van de werkgever om te zoeken naar de meest geschikte kandidaat voor de functie teniet worden gedaan. Alhoewel de klachteninstantie weinig mogelijkheden heeft om sancties te treffen, kan er toch een belangrijk waarschuwend effect naar de werkgever uitgaan door openbaarmaking van het onderzoeksrapport.