De rechtspositie van de sollicitant en van de werknemer tijdens de proeftijd
Einde inhoudsopgave
De rechtspositie van de sollicitant en van de werknemer tijdens de proeftijd (MSR nr. 53) 2010/5.6.1:5.6.1 Interne klachtenprocedure
De rechtspositie van de sollicitant en van de werknemer tijdens de proeftijd (MSR nr. 53) 2010/5.6.1
5.6.1 Interne klachtenprocedure
Documentgegevens:
mr. R.F. Kötter, datum 30-09-2010
- Datum
30-09-2010
- Auteur
mr. R.F. Kötter
- JCDI
JCDI:ADS384778:1
- Vakgebied(en)
Arbeidsrecht (V)
Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
Sommige werkgevers hanteren een interne klachtenprocedure voor sollicitaties, soms zijn regels voor sollicitaties in een cao vastgelegd. Als in de wervings- en selectiefase fouten worden gemaakt, kan de sollicitant van deze interne klachtenprocedure gebruikmaken 1 Het recht van klacht kent drie aspecten: naast het recht om een klacht in te dienen houdt het tevens in dat er een serieus onderzoek naar aanleiding van de klacht zal worden verricht en dat de klager recht heeft op een uitspraak naar aanleiding van de klacht. De klachteninstantie dient onafhankelijk te zijn. De NVP Sollicitatiecode schrijft uitdrukkelijk voor dat de onderneming op een door de sollicitant schriftelijk ingediende klacht over onzorgvuldige, onbillijke of onjuiste behandeling binnen een redelijke termijn schriftelijk dient te reageren.2
In een deugdelijke sollicitatieprocedure kan een interne klachtenprocedure niet ontbreken om een eerlijke kans op aanstelling te bereiken. Alhoewel een interne klachtenprocedure niet ten overstaan van een onafhankelijke klachteninstantie plaatsvindt, heeft deze procedure het voordeel dat met de arbeidsorganisatie zelf van gedachten kan worden gewisseld over de wijze waarop het wervings- en selectieproces heeft plaatsgevonden. Op deze effectieve en praktische wijze wordt getracht om de geschilpunten op te lossen.