NJB 2009, 1419
HR, 10-07-2009, nr. 07/12648
HR 10-07-2009, ECLI:NL:HR:2009:BI2335
- Instantie
Hoge Raad (Civiele kamer)
- Datum
10 juli 2009
- Magistraten
Mrs. J.B. Fleers, A.M.J. van Buchem-Spapens, A. Hammerstein, W.A.M. van Schendel en C.A. Streefkerk
- Zaaknummer
07/12648
- Conclusie
A‑G mr. D.W.F. Verkade
- LJN
BI2335
- Vakgebied(en)
Onbekend (V)
Intellectuele-eigendomsrecht / Modellen- en merkenrecht
- Brondocumenten
ECLI:NL:HR:2009:BI2335, Uitspraak, Hoge Raad (Civiele kamer), 10‑07‑2009
ECLI:NL:PHR:2009:BI2335, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 24‑04‑2009
Beroepschrift, Hoge Raad, 17‑07‑2007
- Wetingang
EG-Richtlijn nr. 89/104 art. 7 lid 2; EG-Verord. nr. 40/94 art. 13 lid 2; Beneluxverdrag inzake de intellectuele eigendom art. 2.23 lid 3
Essentie
Merk. Uitputting. Noodzaak. Makro adverteert met jeans van het merk G-Star. HR:
‘De wederverkoper van een product dat door of met toestemming van de rechthebbende in de Europese Economische Ruimte in het verkeer is gebracht, heeft de vrijheid om de verhandeling van het product met gebruikmaking van het merk bij het publiek aan te kondigen met dien verstande dat de wederverkoper de verplichting heeft loyaal te handelen tegenover de gerechtvaardigde belangen van de merkhouder. Voor een verdergaande toetsing, in het bijzonder aan de maatstaf dat het gebruik van het merk door de wederverkoper noodzakelijk moet zijn, bestaat geen rechtsgrond.’ ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.