IER 2006, 97
Prijsvergelijkende reclame van een supermarkt. Uitleg van bepalingen in Richtlijn misleidende en vergelijkende reclame over begrippen als vergelijkbaarheid, termen, objectieve wijze, relevante kenmerken, controleerbare kenmerken en toetsing op misleiding.
HvJ EG 19-09-2006, ECLI:EU:C:2006:585, m.nt. J.J.C. Kabel (Lidl/Colruyt)
- Instantie
Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen
- Datum
19 september 2006
- Magistraten
V. Skouris, president, P. Jann, C.W.A. Timmermans, K. Schiemann (rapporteur) en J. Malenovský, kamerpresidenten, J.N. Cunha Rodrigues, R. Silva de Lapuerta, K. Lenaerts, P. Kuris, E. Juhász, G. Arestis, A. Borg Barthet en M. Ilešic, rechters
- Zaaknummer
C-356/04
- Noot
J.J.C. Kabel
- LJN
AZ2155
- Roepnaam
Lidl/Colruyt
- JCDI
JCDI:ADS875769:1
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Reclame
- Brondocumenten
ECLI:EU:C:2006:585, Uitspraak, Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen, 19‑09‑2006
ECLI:EU:C:2006:206, Conclusie, Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen, 29‑03‑2006
- Wetingang
1e EG-Richtlijn aanpassing merkenrecht EG-Lidstaten art. 3 bis lid 1 onder a
Essentie
Prijsvergelijkende reclame van een supermarkt. Uitleg van bepalingen in Richtlijn misleidende en vergelijkende reclame over begrippen als vergelijkbaarheid, termen, objectieve wijze, relevante kenmerken, controleerbare kenmerken en toetsing op misleiding.
Samenvatting
Art. 3 bis lid 1 sub a Richtlijn nr. 84/450/EEG, zoals gewijzigd bij Richtlijn nr. 97/55/EG, moet aldus worden uitgelegd, dat vergelijkende reclame die vermeldt dat het algemene prijsniveau van de adverteerder lager is dan dat van zijn voornaamste concurrenten, terwijl enkel een staal producten is vergeleken, misleidend kan zijn wanneer:
- —
uit de reclameboodschap niet blijkt dat slechts een staal producten en niet alle producten ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.