Einde inhoudsopgave
Uitvoeringsverordening (EU) nr. 923/2012 vaststelling gemeenschappelijke luchtverkeersregels en operationele bepalingen betreffende luchtvaartnavigatiediensten en -procedures
Aanhangsel 4 Luchtruimklassen voor luchtverkeersdiensten — Dienstverlening en vereisten tijdens de vlucht
Geldend
Geldend vanaf 10-08-2016
- Redactionele toelichting
Wordt toegepast vanaf 18-08-2016.
- Bronpublicatie:
20-07-2016, PbEU 2016, L 196 (uitgifte: 21-07-2016, regelingnummer: 2016/1185)
- Inwerkingtreding
10-08-2016
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
20-07-2016, PbEU 2016, L 196 (uitgifte: 21-07-2016, regelingnummer: 2016/1185)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Luchtvervoer
(afgeleid uit SERA.6001 en SERA.5025, onder b)
Klasse | Soort vlucht | Separatie | Verleende dienst | Snelheidsbeperking (1) | Vereist vermogen om radiocommunicatie tot stand te brengen | Permanente mondelinge lucht-grondcommunicatie in beide richtingen vereist | Onderworpen aan een luchtverkeersleidingsklaring |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A | Alleen IFR | Alle luchtvaartuigen | Luchtverkeersleidingsdienst | Niet van toepassing | Ja | Ja | Ja |
B | IFR | Alle luchtvaartuigen | Luchtverkeersleidingsdienst | Niet van toepassing | Ja | Ja | Ja |
VFR | Alle luchtvaartuigen | Luchtverkeersleidingsdienst | Niet van toepassing | Ja | Ja | Ja | |
C | IFR | IFR van IFR, IFR van VFR | Luchtverkeersleidingsdienst | Niet van toepassing | Ja | Ja | Ja |
VFR | VFR van IFR |
| Aangewezen luchtsnelheid (IAS) 250 kts beneden 3 050 m (10 000 ft) boven gemiddeld zeeniveau | Ja | Ja | Ja | |
D | IFR | IFR van VFR | Luchtverkeersleidingsdienst, luchtverkeersinformatie over VFR-vluchten (en luchtverkeersontwijkadvies indien daarom wordt verzocht) | Aangewezen luchtsnelheid (IAS) 250 kts beneden 3 050 m (10 000 ft) boven gemiddeld zeeniveau | Ja | Ja | Ja |
VFR | Geen | Luchtverkeersleidingsdienst, IFR/VFR- en VFR/VFR-luchtverkeersinformatie (en luchtverkeersontwijkadvies indien daarom wordt verzocht) | Aangewezen luchtsnelheid (IAS) 250 kts beneden 3 050 m (10 000 ft) boven gemiddeld zeeniveau | Ja | Ja | Ja | |
E | IFR | IFR van IFR | Luchtverkeersleidingsdienst en voor zover uitvoerbaar, luchtverkeersinformatie over VFR-vluchten | Aangewezen luchtsnelheid (IAS) 250 kts beneden 3 050 m (10 000 ft) boven gemiddeld zeeniveau | Ja | Ja | Ja |
VFR | Geen | Luchtverkeersinformatie, voor zover uitvoerbaar | Aangewezen luchtsnelheid (IAS) 250 kts beneden 3 050 m (10 000 ft) boven gemiddeld zeeniveau | Neen (2) | Neen (2) | Neen | |
F | IFR | IFR van IFR, indien praktisch uitvoerbaar | Luchtverkeersadviseringsdienst; vluchtinformatiedienst indien daarom wordt verzocht | Aangewezen luchtsnelheid (IAS) 250 kts beneden 3 050 m (10 000 ft) boven gemiddeld zeeniveau | Ja (3) | Neen (3) | Neen |
VFR | Geen | Vluchtinformatiedienst indien daarom wordt verzocht | Aangewezen luchtsnelheid (IAS) 250 kts beneden 3 050 m (10 000 ft) boven gemiddeld zeeniveau | Neen (2) | Neen (2) | Neen | |
G | IFR | Geen | Vluchtinformatiedienst indien daarom wordt verzocht | Aangewezen luchtsnelheid (IAS) 250 kts beneden 3 050 m (10 000 ft) boven gemiddeld zeeniveau | Ja (2) | Neen (2) | Neen |
VFR | Geen | Vluchtinformatiedienst indien daarom wordt verzocht | Aangewezen luchtsnelheid (IAS) 250 kts beneden 3 050 m (10 000 ft) boven gemiddeld zeeniveau | Neen (2) | Neen (2) | Neen |
Voetnoten
Wanneer de overgangsvlieghoogte minder is dan 3 050 m (10 000 ft) boven gemiddeld zeeniveau (AMSL), dient vliegniveau 100 te worden gebruikt in plaats van 10 000 ft. De bevoegde autoriteit mag ook vrijstelling verlenen voor luchtvaarttypes die om technische of veiligheidsredenen deze snelheid niet kunnen aanhouden.
Piloten moeten zorgen voor permanente mondelinge lucht-grondcommunicatie en zo nodig tweezijdige communicatie tot stand brengen op het gepaste communicatiekanaal in RMZ.
Piloten moeten zorgen voor permanente mondelinge lucht-grondcommunicatie en zo nodig tweezijdige communicatie tot stand brengen op het gepaste communicatiekanaal in RMZ.
Mondelinge lucht-grondcommunicatie is verplicht voor vluchten die deelnemen aan de vluchtadviseringsdienst. Piloten moeten zorgen voor permanente mondelinge lucht-grondcommunicatie en zo nodig tweezijdige communicatie tot stand brengen op het gepaste communicatiekanaal in RMZ.
Mondelinge lucht-grondcommunicatie is verplicht voor vluchten die deelnemen aan de vluchtadviseringsdienst. Piloten moeten zorgen voor permanente mondelinge lucht-grondcommunicatie en zo nodig tweezijdige communicatie tot stand brengen op het gepaste communicatiekanaal in RMZ.
Piloten moeten zorgen voor permanente mondelinge lucht-grondcommunicatie en zo nodig tweezijdige communicatie tot stand brengen op het gepaste communicatiekanaal in RMZ.
Piloten moeten zorgen voor permanente mondelinge lucht-grondcommunicatie en zo nodig tweezijdige communicatie tot stand brengen op het gepaste communicatiekanaal in RMZ.
Piloten moeten zorgen voor permanente mondelinge lucht-grondcommunicatie en zo nodig tweezijdige communicatie tot stand brengen op het gepaste communicatiekanaal in RMZ.
Piloten moeten zorgen voor permanente mondelinge lucht-grondcommunicatie en zo nodig tweezijdige communicatie tot stand brengen op het gepaste communicatiekanaal in RMZ.
Piloten moeten zorgen voor permanente mondelinge lucht-grondcommunicatie en zo nodig tweezijdige communicatie tot stand brengen op het gepaste communicatiekanaal in RMZ.
Piloten moeten zorgen voor permanente mondelinge lucht-grondcommunicatie en zo nodig tweezijdige communicatie tot stand brengen op het gepaste communicatiekanaal in RMZ.