Reclamecode voor alcoholhoudende dranken
Artikel 20 Gratis verstrekken
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2012
- Bronpublicatie:
01-01-2012, Internet 2012, alcoholcode.nl (uitgifte: 01-01-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-2012
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-01-2012, Internet 2012, alcoholcode.nl (uitgifte: 01-01-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Reclame
lid 1.
Behoudens bij proeverijen is reclame waarbij alcoholhoudende drank door een lid van de branche of met actieve medewerking van een lid van de branche gratis of tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs van de alcoholhoudende drank aan particulieren wordt aangeboden niet toegestaan.
lid 2.
De waarde van een aangeboden premium mag niet meer zijn dan de helft van de totale waarde van het gekochte product inclusief het aangeschafte premium.
Toelichting artikel 20
Dit betekent voor lid 1 dat de korting maximaal 50% van de normale verkoopprijs mag bedragen. In de communicatie is het niet toegestaan om het woord ‘gratis’ of synoniemen daarvan (zoals ‘cadeau’ of ‘traktatie’) te gebruiken.
Ook voor boodschappenpakketten en prijzen bij wedstrijden en/of acties geldt dat geen alcoholhoudende drank mag worden weggegeven, ook al wordt in de uiting niet het woord ‘gratis’ of een synoniem gebruikt.
Officiële toelichting