Reclamecode voor alcoholhoudende dranken
Handleiding Artikel 20
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2012
- Bronpublicatie:
01-01-2012, Internet 2012, alcoholcode.nl (uitgifte: 01-01-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-2012
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-01-2012, Internet 2012, alcoholcode.nl (uitgifte: 01-01-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Reclame
Het gratis weggeven van alcoholhoudende drank in welke vorm dan ook is niet toegestaan. Dat past niet bij verantwoorde alcoholmarketing. Er moet altijd op het moment van de transactie een financiële vergoeding van minimaal 50% van de normale verkoopprijs tegenover staan. Het blijkt dat de RCC dit artikel erg streng interpreteert. Het schenken van festivalkaarten is toegestaan mits de winnaars tijdens het festival geen ‘gratis’ drank ontvangen. Dus gebruik in de communicatie niet ‘volledig verzorgd’ of ‘inclusief drank’. De waarde van een aangeboden premium mag niet meer zijn dan de helft van de totale waarde van het gekochte product inclusief het aangeschafte premium. Hieronder zullen twee rekenvoorbeelden gegeven worden.
Voorbeeld 1:
Krat bier á € 2 (met 40% korting) + premium á 2 = €14,–
Het aanbieden van dit krat met een korting van 40% en een premium met de waarde van €2 is toegestaan, want je betaalt €7,20 voor het krat en dat is meer dan 50% van €14,–, wat de totale waarde (krat + premium) is.
Voor acties waarbij bijvoorbeeld het tweede entreekaartje gratis is bij bijvoorbeeld een kratje bier, geldt het volgende rekenvoorbeeld:
Voorbeeld 2:
Krat bier á € 7,50 + kaartje á €40,– + gratis kaartje á € 40,– = de totale waarde € 87,50.
Het aanbieden van een gratis kaartje is toegestaan omdat, het minder dan 50% van € 87,50 bedraagt, wat de totale waarde is.
Volledig verzorgde party? Gratis drank?!
Winnaars konden een volledig verzorgde Ladies Party bij hen thuis winnen. Volgens de RCC is er sprake van het gratis aanbieden van alcoholhoudende drank, doordat deze party door Canei volledig wordt verzorgd. Ook al wordt niet specifiek gecommuniceerd dat de prijs ook Canei bevat. Door alleen al het verbinden van de merknaam van de alcoholhoudende drank Canei, is het voldoende aannemelijk dat er ook alcoholhoudende drank van dit merk zal worden verstrekt.
Omdat het deel van het bedrijfsleven dat betrokken is bij de verstrekking van alcoholhoudende drank, de horeca, niet is aangesloten bij STIVA, is handhaving behoudens op basis van vrijwilligheid of medewerking van betrokken media, daar niet mogelijk. Uitspraken over artikel 20 ten aanzien van horecaondernemers die geen Complianceformulier terugsturen naar de SRC zullen door STIVA ter kennis worden gebracht aan de betrokken ondernemer en het gemeentebestuur van de plaats waar de betrokken ondernemer/onderneming is gevestigd.