Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 1321/2014 betreffende de permanente luchtwaardigheid van luchtvaartuigen en luchtvaartproducten, -onderdelen en -uitrustingsstukken, en betreffende de goedkeuring van bij voornoemde taken betrokken organisaties en personen
Artikel 2 Begripsbepalingen
Geldend
Geldend vanaf 12-06-2023
- Redactionele toelichting
Wordt toegepast vanaf 12-06-2023.
- Bronpublicatie:
22-05-2023, PbEU 2023, L 135 (uitgifte: 23-05-2023, regelingnummer: 2023/989)
- Inwerkingtreding
12-06-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
22-05-2023, PbEU 2023, L 135 (uitgifte: 23-05-2023, regelingnummer: 2023/989)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Luchtvervoer
Binnen het toepassingsgebied van Verordening (EG) nr. 216/2008 verordening wordt verstaan onder:
- (a)
‘luchtvaartuig’: een machine die in de atmosfeer kan worden gehouden door andere reacties van de lucht dan die tussen lucht en het aardoppervlak;
- (b)
‘certificeringspersoneel’: personeel dat verantwoordelijk is voor de vrijgave van een luchtvaartuig of een component na onderhoud;
- (c)
‘component’: alle motoren, propellers, onderdelen of uitrustingsstukken;
- (d)
‘permanente luchtwaardigheid’: alle processen waarmee gewaarborgd wordt dat het luchtvaartuig gedurende de gehele operationele levensduur voldoet aan de geldende normen voor luchtwaardigheid en zich in een toestand voor veilige exploitatie bevindt;
- (e)
‘JAA’: ‘Joint Aviation Authorities’ (gezamenlijke luchtvaartautoriteiten);
- (f)
‘JAR’: ‘Joint Aviation Requirements’ (gezamenlijke luchtvaartvoorschriften);
- (g)
‘commerciële luchtvervoersactiviteit’: de exploitatie van een luchtvaartuig voor het vervoer van passagiers, vracht of post tegen vergoeding of andere beloning;
- (h)
‘onderhoud’: het reviseren, repareren, inspecteren, vervangen, wijzigen of herstellen van een defect van een luchtvaartuig of luchtvaartuigonderdeel, of een combinatie van genoemde werkzaamheden, met uitzondering van een direct aan de vlucht voorafgaande inspectie;
- (i)
‘organisatie’: een natuurlijke persoon, een rechtspersoon of deel van een rechtspersoon. Een dergelijke organisatie kan op meer dan een plaats gevestigd zijn al dan niet op het grondgebied van de lidstaten;
- (j)
‘direct aan de vlucht voorafgaande inspectie’: de inspectie, die direct voor de vlucht wordt uitgevoerd teneinde te waarborgen dat het luchtvaartuig geschikt is voor de voorgenomen vlucht;
- (k)
‘ELA1-luchtvaartuig’: de volgende bemande European Light Aircraft:
- (i)
een vleugelvliegtuig met een maximale startmassa van hoogstens 17 200 kg dat niet geclassificeerd is als complex motoraangedreven luchtvaartuig;
- (ii)
een zweefvliegtuig of gemotoriseerd zweefvliegtuig met een maximale startmassa van hoogstens 1 200 kg;
- (iii)
een ballon ontworpen voor een gas- of heteluchtvolume van ten hoogste 3 400 m3 voor heteluchtballonnen, 1 050 m3 voor gasballonnen, 300 m3 voor Rozier-ballonnen;
- (iv)
een zeppelin ontworpen voor maximaal vier inzittenden en een gas- of heteluchtvolume van hoogstens 3 400 m3 voor heteluchtzeppelins en 1 000 m3 voor gaszeppelins;
- (k bis)
‘ELA2-luchtvaartuig’: de volgende bemande European Light Aircraft:
- (i)
een vliegtuig met een maximale startmassa van hoogstens 2 000 kg dat niet is geclassificeerd als complex motoraangedreven luchtvaartuig;
- (ii)
een zweefvliegtuig of gemotoriseerd zweefvliegtuig met een maximale startmassa van hoogstens 2 000 kg;
- (iii)
een ballon;
- (iv)
een heteluchtluchtschip;
- (v)
een gasluchtschip dat aan elk van de volgende kenmerken voldoet:
- —
maximum 3 % statisch gewicht,
- —
niet-gerichte stuwkracht (met uitzondering van straalomkering),
- —
conventioneel en eenvoudig ontwerp van structuur, controlesysteem en ballonetsysteem, en
- —
onbekrachtigde besturing;
- (vi)
een heel licht hefschroefvliegtuig.
- (l)
‘LSA-luchtvaartuig’ (LSA — Light Sport Aeroplane): een licht sportvliegtuig met de volgende kenmerken:
- (i)
een maximale startmassa van ten hoogste 600 kg;
- (ii)
een maximale overtreksnelheid in de landingsconfiguratie (VS0) van ten hoogste 45 knopen gekalibreerde luchtsnelheid (Calibrated Air Speed (CAS)) bij de hoogste gecertificeerde vertrekmassa en de meest kritische zwaartepuntligging van het luchtvaartuig;
- (iii)
niet meer dan twee zitplaatsen, waarvan één voor de piloot;
- (iv)
een enkele niet-turbinemotor uitgerust met een propeller;
- (v)
zonder drukcabine;
- (m)
‘hoofdvestiging van de organisatie’: het hoofdkantoor of de maatschappelijke zetel van de onderneming waar de belangrijkste financiële taken en de operationele controle van de activiteiten, waarnaar in deze verordening wordt verwezen, worden uitgevoerd;
- (n)
‘kritische onderhoudstaak’: onderhoudstaak die de montage of de verstoring van een systeem of een deel van een luchtvaartuig, motor of propeller omvat en die, indien een fout wordt gemaakt bij de uitvoering, de vliegveiligheid rechtstreeks in gevaar kan brengen;
- (o)
‘commerciële gespecialiseerde vluchtuitvoeringen’: die activiteiten die onderworpen zijn aan de vereisten van deel ORO, subdeel SPO, zoals beschreven in bijlage III bij Verordening (EU) nr. 965/2012 van de Commissie (1)
- (p)
‘beperkte vluchtuitvoeringen’: vluchtuitvoeringen met andere dan complexe motoraangedreven luchtvaartuigen voor:
- (i)
vluchten met door particulieren gedeelde kosten, op voorwaarde dat de rechtstreekse kosten worden gedeeld door alle inzittenden van het luchtvaartuig, met inbegrip van de piloot, en waarbij het aantal personen dat de rechtstreekse kosten deelt niet meer dan zes bedraagt;
- (ii)
wedstrijdvluchten of luchtvaartvertoningen, op voorwaarde dat de beloning of andere vergoeding voor dergelijke vluchten beperkt blijft tot een terugbetaling van de rechtstreekse kosten en een evenredige bijdrage in de jaarlijkse kosten, en tot prijzen waarvan de maximumwaarde door de bevoegde autoriteit wordt vastgesteld;
- (iii)
kennismakingsvluchten, parachuteringsvluchten, sleepvluchten met zweefvliegtuigen of kunstvluchten die worden uitgevoerd door een opleidingsorganisatie die haar hoofdvestiging in een lidstaat heeft en is goedgekeurd in overeenstemming met Verordening (EU) nr. 1178/2011(2), of door een organisatie die de luchtvaartsport of het vrijetijdsvliegen wil promoten, op voorwaarde dat het luchtvaartuig in eigendom of op grond van een dry-leaseovereenkomst wordt geëxploiteerd, dat de vlucht geen winst oplevert die buiten de organisatie wordt uitgekeerd en dat vluchten waarbij niet-leden van de organisatie betrokken zijn slechts een marginale activiteit van de organisatie zijn;
Voor de toepassing van deze verordening worden ‘beperkte vluchtuitvoeringen’ niet beschouwd als commerciële luchtvervoersactiviteiten of commerciële gespecialiseerde vluchtuitvoeringen;
- (q)
‘kennismakingsvlucht’: ‘kennismakingsvlucht’ zoals gedefinieerd in artikel 2, lid 9, van Verordening (EU) nr. 965/2012;
- (r)
‘wedstrijdvlucht’: ‘wedstrijdvlucht’ zoals gedefinieerd in artikel 2, lid 10, van Verordening (EU) nr. 965/2012;
- (s)
‘luchtvaartvertoning’: ‘luchtvaartvertoning’ zoals gedefinieerd in artikel 2, lid 11, van Verordening (EU) nr. 965/2012;
- (t)
‘harmonisatie van beheersystemen’: het gecoördineerde proces waarbij de beheersystemen van twee of meer organisaties op elkaar inwerken en informatie en methoden uitwisselen om gemeenschappelijke of samenhangende doelstellingen inzake toezicht op de veiligheid en de naleving te bereiken;
- (u)
‘complex motoraangedreven luchtvaartuig’:
- i)
een vleugelvliegtuig:
- —
met een maximale gecertificeerde startmassa van meer dan 5 700 kg, of
- —
dat gecertificeerd is voor een maximale configuratie van meer dan 19 passagierszitplaatsen, of
- —
dat gecertificeerd is voor vluchtuitvoering met een minimumbemanning van ten minste 2 piloten, of
- —
dat is uitgerust met één of meer turbinestraalmotoren of met meer dan één schroefturbinemotor, of
- ii)
een helikopter die gecertificeerd is voor:
- —
een maximale startmassa van meer dan 3 175 kg, of
- —
een maximale configuratie van meer dan 9 passagierszitplaatsen, of
- —
vluchtuitvoering met een minimumbemanning van ten minste 2 piloten, of
- iii)
een luchtvaartuig met kantelrotor(s).
Voetnoten
Verordening (EU) nr. 965/2012 van de Commissie van 5 oktober 2012 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures voor vluchtuitvoering, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 296 van 25.10.2012, blz. 1).
Verordening (EU) nr. 1178/2011 van de Commissie van 3 november 2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig Verordening (EG) 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad (PB L 311 van 25.11.2011, blz. 1).