De staatssecretaris van Financiën heeft op Prinsjesdag mede namens de Minister voor Klimaat en Energie en de Minister voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, het wetsvoorstel Wet fiscale Klimaatmaatregelen glastuinbouw (36426) bij de Tweede Kamer ingediend. Het wetsvoorstel is onderdeel van het pakket Belastingplan 2024
Dit verzamelwetsvoorstel ziet op de afspraken over het verder beprijzen van aardgas en broeikasemissies in de glastuinbouw. Het betreft voorstellen voor de energiebelasting, het beperken van de vrijstelling voor elektriciteitsopwekking en een fiscale CO2-heffing in de glastuinbouw.
Afschaffen verlaagde energiebelasting voor de glastuinbouwsector
Met het wetsvoorstel wordt voorgesteld de energiebelasting op twee punten te wijzigingen per 1 januari 2025. Ten eerste is het de bedoeling dat de verlaagde tarieven op gas voor de glastuinbouwsector worden afgeschaft in de periode van 2025 tot 2030. Ten tweede wordt de vrijstelling voor elektriciteitsopwekking in dezelfde periode beperkt.
Voor de geleidelijke afschaffing van de verlaagde tarieven is vereist dat ofwel de Europese Commissie (EC) volgend op een notificatie voldoende redenen ziet om de instandhouding van de verlaagde tarieven na 2024 toe te staan, ofwel de instandhouding van de verlaagde tarieven onder de gewijzigde Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV) kan worden gebracht. Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) is verkennende gesprekken gestart met de EC. In het geval de instandhouding niet aan de kaders zal voldoen worden de verlaagde tarieven per 1 januari 2025 afgeschaft.
Beperken vrijstelling elektriciteitsopwekking
Voor de energiebelasting geldt nu een vrijstelling voor het gebruik van aardgas en elektriciteit die wordt gebruikt voor het opwekken van elektriciteit (hierna: inputvrijstelling). In de praktijk leidt deze vrijstelling ertoe dat aardgasgestookte WKK-installaties fiscaal voordelig zijn in gebruik. Deze installaties concurreren met meer duurzame alternatieven.
Op 1 januari 2030 zal de belasting voor het gebruik van aardgasgestookte WKK-installaties hetzelfde zijn als meer duurzame technieken. Er is gekozen voor een eenvoudige systematiek waarbij de vrijstelling afhankelijk is van de hoeveelheid opgewekte elektriciteit. Hierdoor is volgens het kabinet sprake van weinig extra administratieve lasten voor opwerkkers van elektriciteit.
De outputvrijstelling zal vanaf 1 januari 2025 geheel volledig komen te vervallen. Dit heeft als gevolg dat elektriciteit die een exploitant opwekt met een WKK-installatie en vervolgens zelf gebruikt belast wordt met energiebelasting.
Om administratieve lasten voor kleine exploitanten en uitvoeringskosten voor de Belastingdienst te beperken worden exploitanten van kleinere installaties (tot 20 megawatt) anders behandeld. Elektriciteit voor eigen gebruik van deze exploitanten blijft onbelast terwijl de gasinput wel wordt belast met energiebelasting.
CO2-heffing glastuinbouw
Naast het geleidelijk afschaffen van voordelen in de energiebelasting en subsidie-instrumenten wil het kabinet vanaf 1 januari 2025 een fiscale CO2-heffing introduceren. Een fiscale heffing is volgens het kabinet een effectiever middel dan het huidige kostenvereveningssysteem omdat de heffing vooraf bekend is in plaats van achteraf. Ook verplicht het fiscale stelsel ondernemers om aangifte te doen van hun emissies. Ook draagt het bij aan draagvlak voor de doelstelling omdat het heffing betreft op basis van individuele uitstoot.
Het wetsvoorstel gaat uit van een tarief van 1,35 euro per ton CO2 in 2025 oplopend tot 6,80 euro per ton CO2 in 2030. Voor het Belastingplan 2025 wordt een nieuwe tariefstudie uitgevoerd. Het voornemen is om een geactualiseerd tariefpad vanaf 1 januari 2025 in te laten gaan.
Aangenomen amendementen
⁃
Het afbouwpad voor het verlaagd tarief glastuinbouw wordt verlengd van vijf naar tien jaar. De dekking hiervoor wordt gevonden in de CO2-heffing binnen de glastuinbouwsector, die in 2025 geïntroduceerd wordt (36426, nr. 14)
⁃
Er komt een jaarlijkse evaluatiebepaling vanaf de inwerkingtreding van de WKK-maatregel (36426, nr. 13).
Stand van zaken
Het voorstel is ingediend bij de Tweede Kamer. De Tweede Kamer is op 26 oktober 2023 akkoord gegaan met het voorstel. Ook zijn amendementen nrs. 13 en 14 aangenomen. De Eerste Kamer heeft op 19 december 2023 ingestemd met het voorstel.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
Wetgeving in wording
Kies de versie per 1 januari 2025 in de tijdsbalk. De wijzigingen treden op 1 januari 2025 in werking.
De redactie
De staatssecretaris van Financiën heeft op Prinsjesdag mede namens de Minister voor Klimaat en Energie en de Minister voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, het wetsvoorstel Wet fiscale Klimaatmaatregelen glastuinbouw (36426) bij de Tweede Kamer ingediend. Het wetsvoorstel is onderdeel van het pakket Belastingplan 2024
Dit verzamelwetsvoorstel ziet op de afspraken over het verder beprijzen van aardgas en broeikasemissies in de glastuinbouw. Het betreft voorstellen voor de energiebelasting, het beperken van de vrijstelling voor elektriciteitsopwekking en een fiscale CO2-heffing in de glastuinbouw.
Afschaffen verlaagde energiebelasting voor de glastuinbouwsector
Met het wetsvoorstel wordt voorgesteld de energiebelasting op twee punten te wijzigingen per 1 januari 2025. Ten eerste is het de bedoeling dat de verlaagde tarieven op gas voor de glastuinbouwsector worden afgeschaft in de periode van 2025 tot 2030. Ten tweede wordt de vrijstelling voor elektriciteitsopwekking in dezelfde periode beperkt.
Voor de geleidelijke afschaffing van de verlaagde tarieven is vereist dat ofwel de Europese Commissie (EC) volgend op een notificatie voldoende redenen ziet om de instandhouding van de verlaagde tarieven na 2024 toe te staan, ofwel de instandhouding van de verlaagde tarieven onder de gewijzigde Algemene Groepsvrijstellingsverordening (AGVV) kan worden gebracht. Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) is verkennende gesprekken gestart met de EC. In het geval de instandhouding niet aan de kaders zal voldoen worden de verlaagde tarieven per 1 januari 2025 afgeschaft.
Beperken vrijstelling elektriciteitsopwekking
Voor de energiebelasting geldt nu een vrijstelling voor het gebruik van aardgas en elektriciteit die wordt gebruikt voor het opwekken van elektriciteit (hierna: inputvrijstelling). In de praktijk leidt deze vrijstelling ertoe dat aardgasgestookte WKK-installaties fiscaal voordelig zijn in gebruik. Deze installaties concurreren met meer duurzame alternatieven.
Op 1 januari 2030 zal de belasting voor het gebruik van aardgasgestookte WKK-installaties hetzelfde zijn als meer duurzame technieken. Er is gekozen voor een eenvoudige systematiek waarbij de vrijstelling afhankelijk is van de hoeveelheid opgewekte elektriciteit. Hierdoor is volgens het kabinet sprake van weinig extra administratieve lasten voor opwerkkers van elektriciteit.
De outputvrijstelling zal vanaf 1 januari 2025 geheel volledig komen te vervallen. Dit heeft als gevolg dat elektriciteit die een exploitant opwekt met een WKK-installatie en vervolgens zelf gebruikt belast wordt met energiebelasting.
Om administratieve lasten voor kleine exploitanten en uitvoeringskosten voor de Belastingdienst te beperken worden exploitanten van kleinere installaties (tot 20 megawatt) anders behandeld. Elektriciteit voor eigen gebruik van deze exploitanten blijft onbelast terwijl de gasinput wel wordt belast met energiebelasting.
CO2-heffing glastuinbouw
Naast het geleidelijk afschaffen van voordelen in de energiebelasting en subsidie-instrumenten wil het kabinet vanaf 1 januari 2025 een fiscale CO2-heffing introduceren. Een fiscale heffing is volgens het kabinet een effectiever middel dan het huidige kostenvereveningssysteem omdat de heffing vooraf bekend is in plaats van achteraf. Ook verplicht het fiscale stelsel ondernemers om aangifte te doen van hun emissies. Ook draagt het bij aan draagvlak voor de doelstelling omdat het heffing betreft op basis van individuele uitstoot.
Het wetsvoorstel gaat uit van een tarief van 1,35 euro per ton CO2 in 2025 oplopend tot 6,80 euro per ton CO2 in 2030. Voor het Belastingplan 2025 wordt een nieuwe tariefstudie uitgevoerd. Het voornemen is om een geactualiseerd tariefpad vanaf 1 januari 2025 in te laten gaan.
Aangenomen amendementen
Het afbouwpad voor het verlaagd tarief glastuinbouw wordt verlengd van vijf naar tien jaar. De dekking hiervoor wordt gevonden in de CO2-heffing binnen de glastuinbouwsector, die in 2025 geïntroduceerd wordt (36426, nr. 14)
Er komt een jaarlijkse evaluatiebepaling vanaf de inwerkingtreding van de WKK-maatregel (36426, nr. 13).
Stand van zaken
Het voorstel is ingediend bij de Tweede Kamer. De Tweede Kamer is op 26 oktober 2023 akkoord gegaan met het voorstel. Ook zijn amendementen nrs. 13 en 14 aangenomen. De Eerste Kamer heeft op 19 december 2023 ingestemd met het voorstel.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
Wetgeving in wording
Kies de versie per 1 januari 2025 in de tijdsbalk. De wijzigingen treden op 1 januari 2025 in werking.
Art. 1 Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 47 Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 50 Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 60 Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 64 Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 70 Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 71aa Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 71t Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 71u Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 71v Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 71w Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 71x Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 71y Wet belastingen op milieugrondslag
Art. 71z Wet belastingen op milieugrondslag
Literatuur
Wet fiscale klimaatmaatregelen glastuinbouw in Staatsblad geplaatst, V-N 2024/4.3.11
Fiscale klimaatmaatregelen glastuinbouw. Nota naar aanleiding van het verslag en van het tweede verslag, V-N 2023/59.14
Pakket Belastingplan 2024. Aangenomen amendementen, V-N 2023/50.29
Pakket Belastingplan 2024. Aanvullende vragen fiscale klimaatmaatregelen beantwoord, V-N 2023/50.26
Pakket Belastingplan 2024. Antwoorden op vragen eerste wetgevingsoverleg, V-N 2023/50.24
Wet fiscale Klimaatmaatregelen glastuinbouw. Nota van wijziging, V-N 2023/50.18
Wet fiscale klimaatmaatregelen glastuinbouw. Nota naar aanleiding van het verslag, V-N 2023/50.19
Inleiding, V-N 2023/50.1
Klimaatmaatregelen in het Belastingplanpakket 2024, mr. M. Betjes, WFR 2023/268
Fiscale klimaat maatregelen glastuinbouw. Memorie van Toelichting. Algemeen, V-N 2023/46.14
Wet fiscale Klimaatmaatregelen glastuinbouw. Voorgestelde wettekst met artikelsgewijze toelichting, V-N 2023/46.15
Fiscale klimaatmaatregelen glastuinbouw. Advies Raad van State en nader rapport, V-N 2023/46.16
NOB in commentaar op belastingpakket, TaxLive
Staatssecretaris geeft inzicht in inhoud pakket Belastingplan 2024, V-N 2023/39.3
Eventueel ingroeipad voor afschaffen verlaagd EB-tarief glastuinbouw, V-N 2023/28.17
Inhoud pakket Belastingplan 2024 bekendgemaakt, V-N 2023/22.3
Antwoorden op Kamervragen over beperken WKK-vrijstelling in energiebelasting, V-N 2023/16.13
Naslag
Parlementaire geschiedenis
Documenten:
Stb. 2023, nr. 505
Nota nav tweede verslag, EK, 36426, nr. E
Tweede verslag, EK, 36426, nr. D
Nota naar aanleiding van het verslag EK, 36426, nr. C
Verslag EK, 36426, nr. B
Gewijzigd voorstel van wet, 36426, nr. A
Gewijzigd amendement van het lid Van Raan (PvdD) t.v.v. nr. 8 over het afbouwen van de vrijstelling voor energiebelasting voor aardgas voor elektriciteitsopwekking, 36426, nr. 16
Gewijzigd amendement van het lid Van Raan (PvdD) t.v.v. nr. 6 over het per 2025 afschaffen van de vrijstelling voor energiebelasting voor non-energetisch verbruik van aardgas, 36426, nr. 15
Aangenomen gewijzigd amendement Grinwis c.s. (CU) t.v.v. nr. 12 over verlenging van het afbouwpad voor het verlaagd tarief glastuinbouw van vijf naar tien jaar, 36426, nr. 14
Aangenomen amendement van het lid Grinwis (CU) c.s. over een jaarlijkse evaluatie van de WKK-maatregel, 36426, nr. 13
Amendement Grinwis c.s. (CU) over verlenging van het afbouwpad voor het verlaagd tarief glastuinbouw van vijf naar tien jaar, 36426, nr. 12 (zie nr. 14)
Amendement van het lid Van der Lee (GroenLinks) over het per 2024 afschaffen van het verlaagd tarief voor de glastuinbouw, 36426, nr. 11
Uitvoeringstoets nota van wijziging beperken vrijstelling elektriciteitsproductie
36426, bijgewerkt t/m nr. 10
Nota van wijziging, 36426, nr. 10 (de fiscale behandeling van de kleinere en grotere (>20 MW) installaties wordt gelijk getrokken)
Nota naar aanleiding van het verslag inzake Wijziging van enkele belastingwetten (Wet fiscale Klimaatmaatregelen glastuinbouw), 36426, nr. 9
Amendement van het lid Van Raan (PvdD) over het afbouwen van de vrijstelling voor energiebelasting voor aardgas voor elektriciteitsopwekking, 36426, nr. 8 (zie nr. 16)
Amendement van het lid Van Raan (PvdD) over het per 2025 afschaffen van het verlaagde tarief op aardgas in de glastuinbouwsector, 36426, nr. 7
Amendement van het lid Van Raan (PvdD) over het per 2025 afschaffen van de vrijstelling voor energiebelasting voor non-energetisch verbruik van aardgas, 36426, nr. 6 (zie nr. 15)
Verslag, 36426, nr. 5
Wet fiscale Klimaatmaatregelen glastuinbouw, Advies Afdeling advisering Raad van State en Nader rapport, 36426, nr. 4
Eindrapport impactanalyse belastingmaatregelen basisindustrie, 36426, nr. 3 (bijlage)
RVO uitvoeringstoets CO2 glastuinbouw, 36426, nr. 3 (bijlage)
Uitvoeringstoetsen fiscale klimaatmaatregelen glastuinbouw, 36426, nr. 3 (bijlage)
Wet fiscale Klimaatmaatregelen glastuinbouw, memorie van toelichting, 36426, nr. 3
Wet fiscale Klimaatmaatregelen glastuinbouw, voorstel van wet, 36426, nr. 2
Wet fiscale Klimaatmaatregelen glastuinbouw, Koninklijke boodschap, 36426, nr. 1