Het wetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (36369) is aangeboden aan de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat multinationals en binnenlandse bedrijven met een omzet van € 750 miljoen of meer altijd ten minste effectief 15 procent aan belasting over hun winst betalen.
Nederland is het eerste EU-land waarin het wetsvoorstel bij het parlement is ingediend en voert hiermee een internationaal OESO-akkoord uit dat in oktober 2021 is gesloten met 138 landen. De Europese Commissie heeft een richtlijn voorgesteld om deze minimumbelasting in de EU te implementeren. Op 15 december 2022 hebben de EU-lidstaten unaniem een akkoord bereikt over dit voorstel. De richtlijn moet op 31 december 2023 in nationale wetgeving zijn omgezet.
Bedrijven gaan de nieuwe belasting alleen betalen als de groep waartoe die bedrijven behoren in een land effectief te weinig winstbelasting betaalt. Dit wordt bepaald door het effectieve belastingtarief in een land in mindering te brengen op het minimumbelastingtarief van 15 procent.
Het wetsvoorstel moet het voor bedrijven moeilijk maken om winsten te verschuiven naar laagbelastende staten. Daarnaast beoogt het wetsvoorstel een ondergrens te stellen aan belastingconcurrentie tussen staten waardoor een race naar de bodem in de winstbelasting moet worden voorkomen.
Het is de bedoeling dat de wet op 31 december 2023 in werking treedt en voor het eerst toepassing vindt met betrekking tot verslagjaren die aanvangen op of na 31 december 2023.
Stand van zaken
Het voorstel is ingediend bij de Tweede Kamer. De Tweede Kamer heeft het voorstel op 26 oktober 2023 aangenomen. De Eerste Kamer heeft op 19 december 2023 ingestemd met het voorstel.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
De tekst van de voorgestelde Wet minimumbelasting 2024 kunt u raadplegen via onderstaande linken. De tekst van de voorgestelde wet wordt aangepast als een nota van wijziging wordt ingediend of een amendement wordt aangenomen.
De voorgestelde versie van de artikelen uit de AWR en de Invorderingswet kunt u raadplegen via de tijdsbalk bij het wetsartikel. Hier is vergelijken van versies ook mogelijk.
Formeelrechtelijke aspecten in de Nederlandse implementatie van Pillar Two, mr. dr. T.A. Cramwinckel, mr. L.R.W. Respen & mr. R.A. de Boer, WFR 2023/291
Monitorbrief belastingontwijking naar Tweede Kamer, V-N 2023/51.14
Commission proposes a Council Directive to implement Pillar Two and ensure a global minimum level of taxation for multinational groups in the EU (comments by the Editorial Board), H&I 2022/33
Naar een ‘2020s Compromise’; Reflecties op een ontwikkelend nieuw winstbelastingparadigma, FED 2022/20
Europese Commissie stelt richtlijn minimumwinstbelasting voor, V-N 2022/2.7
OESO publiceert model voor implementatie minimumwinstbelasting, V-N 2022/2.6
Redactie
Het wetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (36369) is aangeboden aan de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat multinationals en binnenlandse bedrijven met een omzet van € 750 miljoen of meer altijd ten minste effectief 15 procent aan belasting over hun winst betalen.
Nederland is het eerste EU-land waarin het wetsvoorstel bij het parlement is ingediend en voert hiermee een internationaal OESO-akkoord uit dat in oktober 2021 is gesloten met 138 landen. De Europese Commissie heeft een richtlijn voorgesteld om deze minimumbelasting in de EU te implementeren. Op 15 december 2022 hebben de EU-lidstaten unaniem een akkoord bereikt over dit voorstel. De richtlijn moet op 31 december 2023 in nationale wetgeving zijn omgezet.
Bedrijven gaan de nieuwe belasting alleen betalen als de groep waartoe die bedrijven behoren in een land effectief te weinig winstbelasting betaalt. Dit wordt bepaald door het effectieve belastingtarief in een land in mindering te brengen op het minimumbelastingtarief van 15 procent.
Het wetsvoorstel moet het voor bedrijven moeilijk maken om winsten te verschuiven naar laagbelastende staten. Daarnaast beoogt het wetsvoorstel een ondergrens te stellen aan belastingconcurrentie tussen staten waardoor een race naar de bodem in de winstbelasting moet worden voorkomen.
Het is de bedoeling dat de wet op 31 december 2023 in werking treedt en voor het eerst toepassing vindt met betrekking tot verslagjaren die aanvangen op of na 31 december 2023.
Stand van zaken
Het voorstel is ingediend bij de Tweede Kamer. De Tweede Kamer heeft het voorstel op 26 oktober 2023 aangenomen. De Eerste Kamer heeft op 19 december 2023 ingestemd met het voorstel.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
De tekst van de voorgestelde Wet minimumbelasting 2024 kunt u raadplegen via onderstaande linken. De tekst van de voorgestelde wet wordt aangepast als een nota van wijziging wordt ingediend of een amendement wordt aangenomen.
De voorgestelde versie van de artikelen uit de AWR en de Invorderingswet kunt u raadplegen via de tijdsbalk bij het wetsartikel. Hier is vergelijken van versies ook mogelijk.
Wet minimumbelasting 2024 (Art. 1.1 t/m 17.2 Wet minimumbelasting 2024)
Art. 41a Invorderingswet 1990
Art. 2 AWR
Literatuur
Pakket Belastingplan 2024 en Wet minimumbelasting 2024. Aangenomen moties, V-N 2023/59.19
Wet minimumbelasting 2024. Nota naar aanleiding van het verslag en van het tweede verslag, V-N 2023/59.18
NOB: Tax credits in plaats van fiscale stimuleringsregelingen na Pijler 2? TaxLive
Formeelrechtelijke aspecten in de Nederlandse implementatie van Pillar Two, mr. dr. T.A. Cramwinckel, mr. L.R.W. Respen & mr. R.A. de Boer, WFR 2023/291
Monitorbrief belastingontwijking naar Tweede Kamer, V-N 2023/51.14
NOB reageert op Wet minimumbelasting met tal van verbeteringen, TaxLive
Pijler 2 in context, dr. L.C. van Hulten & prof. mr. dr. M.F. de Wilde, WFR 2023/275
Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2). Nader rapport, V-N 2023/35.5
Wet minimumbelasting 2024. Artikelsgewijze toelichting, V-N 2023/35.4
Wet minimumbelasting 2024. Memorie van toelichting algemeen, V-N 2023/35.3
Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2). Voorstel van Wet, V-N 2023/35.2
Special wetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024, Inleiding, V-N 2023/35.1
Pillar 2 in het licht van (duurzame) tax incentives, D.R. ter Steege MSc LLM, WFR 2023/205
Pijler 2 en de transitieregel voor overgedragen activa, prof. dr. M.F. de Wilde & Y.Y. Than MSc, WFR 2023/194
NOB: vereenvoudiging wetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 is noodzakelijk, TaxLive
De deferred tax berekening in Pillar 2 op hoofdlijnen, WFR 2023/49
Pijler 2: enkele verdragsaspecten, WFR 2023/41
De Wet minimumbelasting 2024 en de verhouding tot artikel 1 EP EVRM, WFR 2023/32
Definitief wetsvoorstel Wet minimumbelasting in voorjaar 2023 naar Tweede Kamer, V-N 2023/4.8
EU-richtlijn Pijler 2 in Publicatieblad EU geplaatst, V-N 2023/2.11
Pijler 2 formeel aangenomen door Raad van de EU, V-N 2023/2.10
Uitvergroot: Minimumheffing ≠ redelijke heffing?, V-N 2022/50.0
Reactie NOB op conceptwetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024
Internetconsultatie gestart voor conceptwetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2), V-N 2022/53.7
Commission proposes a Council Directive to implement Pillar Two and ensure a global minimum level of taxation for multinational groups in the EU (comments by the Editorial Board), H&I 2022/33
Naar een ‘2020s Compromise’; Reflecties op een ontwikkelend nieuw winstbelastingparadigma, FED 2022/20
Europese Commissie stelt richtlijn minimumwinstbelasting voor, V-N 2022/2.7
OESO publiceert model voor implementatie minimumwinstbelasting, V-N 2022/2.6
Naslag
Parlementaire geschiedenis
Documenten:
Stb. 2023, nr. 510
Nota nav tweede verslag, EK, 36369, nr. E
Tweede verslag, EK, 36369, nr. D
Nota n.a.v. verslag, EK, 36369, nr. C
Verslag Eerste Kamer, 36369, nr. B
Gewijzigd voorstel van wet, 36369, nr. A
Nota van wijziging (betreft o.a. toevoegen twee nieuwe veiligehavenregels), 36369, nr. 7
Beslisnota nota naar aanleiding van verslag , 36369, nr. 6 (bijlage)
Nota naar aanleiding van verslag, 36369, nr. 6
Verslag, 36369, nr. 5
Advies Afdeling advisering Raad van State en Nader rapport, 36369, nr. 4
Memorie van toelichting, 36369, nr. 3
Voorstel van wet, 36369, nr. 2
Koninklijke boodschap, 36369, nr. 1