Wanneer iemand woont in een land maar werkt op het grondgebied van een ander land, is de kans groot dat deze persoon volgens de nationale wetgeving van beide landen verplicht verzekerd is voor de sociale zekerheid of dat deze verzekering geheel ontbreekt. Dat kan ook het geval zijn als men een uitkering uit een ander land ontvangt. Met multi- en bilaterale verdragen wordt voorkomen dat sprake is van dubbele of geen verzekering voor de sociale zekerheid.
Auteur
Simon Buijze en Cyriel Engels
Dit thema is tot stand gekomen door co-auteurs Simon Buijze (foto hierboven, fiscalist, meer informatie over Simon Buijze) en Cyriel Engels (vaktechnisch aanspreekpunt bij de Belastingdienst, meer informatie over Cyriel Engels, foto hieronder).
Multi- en bilaterale verdragen
Multi- en bilaterale verdragen bevatten regels die de wetgeving van één land aanwijzen. Het belangrijkste multilaterale verdrag over sociale zekerheid is de Verordening (EG) nr. 883/2004 (hierna: de Verordening). Deze geldt voor inwoners van de EU, de EER of Zwitserland. Voor het Verenigd Koninkrijk geldt de Verordening nog tot 1 januari 2021, daarna is het Handelsakkoord van 24 december 2020 van toepassing. In het daarbij behorende Protocol betreffende de coördinatie van de sociale zekerheid zijn vergelijkbare bepalingen opgenomen als in de hiervoor vermelde verordening.
Titel II van de Verordening bevat algemene en bijzondere aanwijsregels. Daarnaast staan in titel III bijzondere aanwijsregels die uitsluitend zien op prestaties bij ziekte. Voor nagenoeg alle voorkomende arbeidssituaties is een sociale zekerheidswetgeving aangewezen. Een verdere uitwerking van de aanwijsregels en procedurevoorschriften is opgenomen in de Verordening (EG) nr. 987/2009.
Nederland heeft met verschillende landen bilaterale sociale zekerheidsverdragen afgesloten. Een aantal door Nederland gesloten sociale zekerheidsverdragen zijn qua opzet vergelijkbaar met de Verordening. Deze verdragen bevatten ook exclusieve aanwijsregels. De Verordening gaat altijd voor op een bilateraal sociaal zekerheidsverdrag.
Premieheffing
Er kan geen sprake zijn van verzekerings- en premieplicht in Nederland als een aanwijsregel de wetgeving van een ander land aanwijst. Daartegenover staat dat als een aanwijsregel de Nederlandse wetgeving aanwijst er in Nederland steeds sprake is van verzekerings- en premieplicht. Als een verdrag ontbreekt kan sprake zijn van dubbele premieheffing. De Nederlandse socialezekerheidswetgeving bevat diverse bepalingen om een dergelijke dubbele premieheffing te voorkomen of te beperken.
Premie-inkomen
De verzekerde is premies volksverzekeringen verschuldigd over het wereldinkomen uit werk en woning (het premie-inkomen). Onder voorwaarden worden bepaalde inkomsten niet tot het premie-inkomen gerekend.
Deze bijdrage is tot stand gekomen met co-auteur Cyriel Engels.
HvJ EG 3 mei 1990, nr. C-2/89 (Kits van Heijningen), ECLI:EU:C:1990:183 (Kits van Heijningen), V-N 1990/1563, 13, AB 1990, 594. FED 1991/612, RSV 1990/309
HvJ EU 6 september 2018, nr. C-527/16, ECLI:EU:C:2018:669 (Alpenrind e.a), BNB 2018/184 (m.nt van Kavelaars), V-N 2018/48.5, RSV 2018/219, TRA 2018/112
HvJ EU 8 mei 2019. nr. C-631/17, ECLI:EU:C:2018:669 (SF), BNB 2019/104 (m.nt. van Kavelaars), V-N 2019/23.6, RSV 2019/245
Belangrijkste uitspraken
HR 5 oktober 2018, nr. 18/01619, ECLI:NL:HR:2018:1725, BNB 2019/44 (m.nt van Mertens), V-N 2018/53.10, Belastingadvies 2018/23-24.8, NJB 2018/2018
HvJ EU 2 april 2020, nrs. C-37/18 en C-370/17, ECLI:EU:C:2020:260 (Vueling Airlines SA / CRPNPAC), BNB 2020/90 (m.nt. Kavelaars) en
Simon Buijze en Cyriel Engels
Wanneer iemand woont in een land maar werkt op het grondgebied van een ander land, is de kans groot dat deze persoon volgens de nationale wetgeving van beide landen verplicht verzekerd is voor de sociale zekerheid of dat deze verzekering geheel ontbreekt. Dat kan ook het geval zijn als men een uitkering uit een ander land ontvangt. Met multi- en bilaterale verdragen wordt voorkomen dat sprake is van dubbele of geen verzekering voor de sociale zekerheid.
Auteur
Simon Buijze en Cyriel Engels
Dit thema is tot stand gekomen door co-auteurs Simon Buijze (foto hierboven, fiscalist, meer informatie over Simon Buijze) en Cyriel Engels (vaktechnisch aanspreekpunt bij de Belastingdienst, meer informatie over Cyriel Engels, foto hieronder).
Multi- en bilaterale verdragen
Multi- en bilaterale verdragen bevatten regels die de wetgeving van één land aanwijzen. Het belangrijkste multilaterale verdrag over sociale zekerheid is de Verordening (EG) nr. 883/2004 (hierna: de Verordening). Deze geldt voor inwoners van de EU, de EER of Zwitserland. Voor het Verenigd Koninkrijk geldt de Verordening nog tot 1 januari 2021, daarna is het Handelsakkoord van 24 december 2020 van toepassing. In het daarbij behorende Protocol betreffende de coördinatie van de sociale zekerheid zijn vergelijkbare bepalingen opgenomen als in de hiervoor vermelde verordening.
Titel II van de Verordening bevat algemene en bijzondere aanwijsregels. Daarnaast staan in titel III bijzondere aanwijsregels die uitsluitend zien op prestaties bij ziekte. Voor nagenoeg alle voorkomende arbeidssituaties is een sociale zekerheidswetgeving aangewezen. Een verdere uitwerking van de aanwijsregels en procedurevoorschriften is opgenomen in de Verordening (EG) nr. 987/2009.
Nederland heeft met verschillende landen bilaterale sociale zekerheidsverdragen afgesloten. Een aantal door Nederland gesloten sociale zekerheidsverdragen zijn qua opzet vergelijkbaar met de Verordening. Deze verdragen bevatten ook exclusieve aanwijsregels. De Verordening gaat altijd voor op een bilateraal sociaal zekerheidsverdrag.
Premieheffing
Er kan geen sprake zijn van verzekerings- en premieplicht in Nederland als een aanwijsregel de wetgeving van een ander land aanwijst. Daartegenover staat dat als een aanwijsregel de Nederlandse wetgeving aanwijst er in Nederland steeds sprake is van verzekerings- en premieplicht. Als een verdrag ontbreekt kan sprake zijn van dubbele premieheffing. De Nederlandse socialezekerheidswetgeving bevat diverse bepalingen om een dergelijke dubbele premieheffing te voorkomen of te beperken.
Premie-inkomen
De verzekerde is premies volksverzekeringen verschuldigd over het wereldinkomen uit werk en woning (het premie-inkomen). Onder voorwaarden worden bepaalde inkomsten niet tot het premie-inkomen gerekend.
Deze bijdrage is tot stand gekomen met co-auteur Cyriel Engels.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
Artikel 11-16 en 30 van de Verordening (EG) nr. 883/2004
Artikel 14 tot en met 19 van de Verordening (EG) nr. 987/2009
Titel 1 van rubriek 4 van deel 2 van het Handelsakkoord van 24 december 2020 en het daarbij behorende Protocol betreffende de coördinatie van de sociale zekerheid
Art. 6 AOW en art. 6a AOW en vergelijkbare bepalingen in overige sociale zekerheidswetten
Besluit uitbreiding en beperking kring verzekerden volksverzekeringen 1999
Besluit uitbreiding en beperking kring verzekerden werknemersverzekeringen 1990
Standaardarrest
HvJ EG 3 mei 1990, nr. C-2/89 (Kits van Heijningen), ECLI:EU:C:1990:183 (Kits van Heijningen), V-N 1990/1563, 13, AB 1990, 594. FED 1991/612, RSV 1990/309
HvJ EG 30 januari 1997, nr. C 340/94, ECLI:EU:C:1997:43 (De Jaeck), BNB 1997/308, V-N 1997/953, 23, RSV 1997, 158
HvJ EU 6 september 2018, nr. C-527/16, ECLI:EU:C:2018:669 (Alpenrind e.a), BNB 2018/184 (m.nt van Kavelaars), V-N 2018/48.5, RSV 2018/219, TRA 2018/112
HvJ EU 8 mei 2019. nr. C-631/17, ECLI:EU:C:2018:669 (SF), BNB 2019/104 (m.nt. van Kavelaars), V-N 2019/23.6, RSV 2019/245
Belangrijkste uitspraken
HR 5 oktober 2018, nr. 18/01619, ECLI:NL:HR:2018:1725, BNB 2019/44 (m.nt van Mertens), V-N 2018/53.10, Belastingadvies 2018/23-24.8, NJB 2018/2018
HvJ EU 2 april 2020, nrs. C-37/18 en C-370/17, ECLI:EU:C:2020:260 (Vueling Airlines SA / CRPNPAC), BNB 2020/90 (m.nt. Kavelaars) en
, V-N 2020/27.11, NJ 2020/304, RSV 2020/187
HR 10 juli 2020, nr.19/04609, ECLI:NL:HR:2020:1151, BNB 2020/144, V-N 2020/34.6, FED 2020/128
HvJ EU 16 juli 2020, nr. C-610/18, ECLI:EU:C:2020:565 (AFMB), BNB 2020/135, V-N 2020/40.5, RSV 2020/189, TRA 2020/76, RAR 2020/145, TaxVisions editie 21 augustus 2020
HvJ EU 3 juni 2021, nr. C-784/19, ECLI:EU:C:2021:427 (Team Power Europe), V-N 2021/27.8
HvJ EU 25 november 2021, nr. C-372/20, ECLI:EU:C:2021:962 (QY), V-N 2022/8.6
HvJ EU 13 oktober 2022, nr. C-713/20, ECLI:EU:C:2022:782 (X en Y), BNB 2022/146, V-N 2022/49.6, RSV 2023/9
HvJ EU 2 maart 2023, nr. C-410/21, ECLI:EU:C:2023:138 (DRV Intertrans, Verbraeken J. en Zonen), V-N 2023/14.10, BNB 2023/83
Literatuur
Handboek Loonheffingen 2024, versie april 2024 (1e uitgave), Hoofdstuk 20, Werken over de grens: sociale zekerheid, p. 309-319
Sociale Verzekeringsbank, https://puc.overheid.nl/svb/
Overzicht bilaterale sociale zekerheidsverdragen
Praktische gids over de toepasselijke wetgeving
P. Kavelaars, Toewijzingsregels in het internationaal fiscaal- en sociaalverzekeringsrecht (Fiscale Monografieën nr. 108), Deventer: Wolters Kluwer 2023
A.C.G.A.C. de Graaf, P. Kavelaars en A.J.A. Stevens, Internationaal belastingrecht (Fed Fiscale Studieserie nr. 39), Deventer: Wolters Kluwer 2023
Naslag
Cursus Belastingrecht, Internationale sociale zekerheid
Cursus Belastingrecht, Premieheffing H.0, mr. R.P. Bourne
Cursus Belastingrecht, Grensarbeiders, prof. dr. M.J.G.A.M. Weerepas
Cursus Belastingrecht, Thuiswerken internationaal, prof. mr. F.P.G. Pötgens en prof. dr. M.J.G.A.M. Weerepas
Vakstudie Nederlands Internationaal Belastingrecht I.1
Vakstudie Nederlands Internationaal Belastingrecht, art. 1 Verordening (EG) 883/2004, aant. 1.1
Verwante onderwerpen
Thema: Grensoverschrijdende arbeid: wonen in Nederland, werken in het buitenland
Modellen
Aanvraag A1-verklaring