Einde inhoudsopgave
Besluit noodmaatregelen coronacrisis
13.2 Voorkomen van dubbele meldingen vanwege het feit dat niet alle lidstaten gebruikmaken van de mogelijkheid de termijnen voor het melden van constructies te verschuiven
Geldend
Geldend vanaf 20-09-2022. Let op: treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 12-03-2020
- Bronpublicatie:
13-09-2022, Stcrt. 2022, 24204 (uitgifte: 19-09-2022, regelingnummer: 2022-219271)
- Inwerkingtreding
20-09-2022, terugwerkend tot: 12-03-2020
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
13-09-2022, Stcrt. 2022, 24204 (uitgifte: 19-09-2022, regelingnummer: 2022-219271)
- Vakgebied(en)
Vennootschapsbelasting / Fusie en splitsing
Internationaal belastingrecht / Heffingsbevoegdheid
Vennootschapsbelasting / Vrijstelling
Internationaal belastingrecht / Belastingverdragen
Vennootschapsbelasting / Winstbepaling
Invordering / Algemeen
Invordering / Aansprakelijkheid
Invordering / Invorderingsrente en betalingskorting
Belastingheffing van motorrijtuigen / Belasting van personenauto's en motorrijwielen
Invordering / Uitstel van betaling, kwijtschelding en verjaring
Invordering / Verhaalsrecht
Invordering / Boete
Inkomstenbelasting / Winst
Corona (V)
Loonbelasting / Werkkostenregeling
Inkomstenbelasting / Eigen woning
Fiscaal bestuursrecht / Algemeen
Inkomstenbelasting / Belastbaar loon
Loonbelasting / Inhoudingsplichtige
Loonbelasting / Loon
Milieubelastingen / Energiebelasting
Omzetbelasting / Aftrek en teruggaaf
Omzetbelasting / Tarief
Omzetbelasting / Vrijstelling
Vennootschapsbelasting / Algemeen
Sommige lidstaten hebben geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid die in Richtlijn (EU) 2020/876 van de Raad van 24 juni 2020 wordt geboden om de termijnen voor het verstrekken en uitwisselen van inlichtingen over meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies te verschuiven. Door de verschillende deadlines die lidstaten hanteren kunnen situaties ontstaan die niet eerder voorzien waren door de richtlijn en de wetgever.
Het kan voor komen dat een lidstaat zonder uitstel verwacht dat een relevante belastingplichtige, gevestigd in die lidstaat, een melding doet binnen de aldaar geldende termijnen wanneer het een grensoverschrijdende constructie betreft waarbij (alleen) een intermediair is betrokken uit een lidstaat waar wél uitstel van de termijnen bestaat, bijvoorbeeld Nederland.
Om te voorkomen dat een Nederlandse intermediair, op het moment dat de meldplicht in Nederland ingaat, alsnog is gehouden over te gaan tot melding van een constructie die al in een andere lidstaat is gemeld door een relevante belastingplichtige aldaar, waardoor dubbele meldingen komen te bestaan, keur ik het volgende goed.
Goedkeuring
Ik keur goed dat de intermediair, bedoeld in artikel 10h, eerste lid, WIB, is ontheven van de verplichting tot het verstrekken van de gegevens en inlichtingen, bedoeld in artikel 10h, tweede lid, WIB, indien hij door middel van een referentienummer aannemelijk kan maken dat die gegevens en inlichtingen op grond van een met artikel 8 bis ter, zesde lid, van Richtlijn 2011/16/EU overeenkomende wettelijke bepaling gedurende de periode tot 1 januari 2021 reeds door een relevante belastingplichtige, bedoeld in artikel 2d, eerste lid, onderdeel e, WIB, in een andere lidstaat zijn verstrekt.