Einde inhoudsopgave
Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg
Artikel 2 [Goede zorg]
Geldend
Geldend vanaf 01-07-2021
- Bronpublicatie:
09-09-2020, Stb. 2020, 346 (uitgifte: 23-09-2020, kamerstukken: 35124)
- Inwerkingtreding
01-07-2021
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
15-03-2021, Stb. 2021, 143 (uitgifte: 25-03-2021, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Gezondheidsrecht / Algemeen
Gezondheidsrecht / Klacht- en tuchtrecht
Sociale zekerheid ziektekosten / Zorgverzekering
1.
De zorgaanbieder biedt goede zorg aan.
2.
Onder goede zorg wordt verstaan zorg van goede kwaliteit en van goed niveau:
- a.
die in ieder geval veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht is, tijdig wordt verleend, en is afgestemd op de reële behoefte van de cliënt;
- b.
waarbij zorgaanbieders en zorgverleners handelen in overeenstemming met de op hen rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de professionele standaard en de kwaliteitsstandaarden; en
- c.
waarbij de rechten van de cliënt zorgvuldig in acht worden genomen en de cliënt ook overigens met respect wordt behandeld.
3.
In afwijking van het eerste lid verleent een alternatieve-zorgaanbieder slechts zorg die buiten noodzaak niet leidt tot schade of een aanmerkelijke kans op schade voor de gezondheid van de cliënt, waarbij de rechten van de cliënt zorgvuldig in acht worden genomen en de cliënt ook overigens met respect wordt behandeld.