Einde inhoudsopgave
Verordening (EG) Nr. 2304/2002 houdende uitvoering van Besluit 2001/822/EG van de Raad betreffende de associatie van de landen en gebieden overzee met de Europese Gemeenschap (‘LGO-besluit’)
Bijlage Standaardstructuur voor enkelvoudige programmeringsdocumenten (EPD) voor landen en gebieden overzee in het kader van het tiende EOF
Geldend
Geldend vanaf 01-05-2008
- Redactionele toelichting
Deze wijziging treedt tegelijk in werking met het akkoord van 17-07-2006, Trb. 2006, 207.
- Bronpublicatie:
04-12-2007, PbEU 2007, L 317 (uitgifte: 01-01-2007, regelingnummer: 1424/2007)
- Inwerkingtreding
01-05-2008
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-04-2008, Trb. 2008, 86 (uitgifte: 01-01-2008, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Internationaal publiekrecht / Vrij verkeer
Europees belastingrecht (V)
De volledige tekst met inbegrip van de samenvatting en de hoofdstukken 1 tot en met 6 moet beperkt blijven tot vijftien bladzijden (aantal woorden) plus bijlagen.
Deel A. Samenwerkingsstrategie
Samenvatting
De EPD moeten beginnen met een samenvatting van een halve bladzijde. Hierin moet een overzicht worden gegeven van de belangrijkste politieke, institutionele, economische, sociale en ecologische problemen waarmee de LGO op middellange en lange termijn wordt geconfronteerd, het hoofddoel van het EPD, de belangrijkste redenen voor de keuze van de concentratiesector en de algemene verdeling van de middelen.
Hoofdstuk 1. Samenwerkingsdoelstellingen van de EG
In dit hoofdstuk worden de ruime samenwerkingsdoelstellingen van de Europese Gemeenschap uitdrukkelijk genoemd zoals die zijn vastgesteld in het EG-Verdrag, het LGO-besluit, internationale overeenkomsten en de recente verklaring over het ontwikkelingsbeleid van de Europese Gemeenschap.
Hoofdstuk 2. Analyse van de situatie op politiek, economisch, sociaal en milieugebied
Dit hoofdstuk moet handelen over de belangrijkste ontwikkelingen/problemen van het binnenlandse beleid en relevante aspecten van het externe beleid, waaronder de politieke situatie, handelsaspecten, de economische en sociale situatie, milieuaspecten en ten slotte de duurzaamheid van het huidige beleid en de uitdagingen op middellange termijn.
Dit hoofdstuk moet analytisch en niet louter beschrijvend zijn. De analyse moet dialooggestuurd zijn en (indien van toepassing) in nauwe samenwerking met andere donoren en met de medewerking van niet-overheidsactoren worden opgesteld.
Voor zover dit relevant is, moet bijzondere aandacht worden besteed aan de tenuitvoerlegging van internationale beginselen inzake goed bestuur op het gebied van financiën, belastingen en justitie, rekening houdend met de reikwijdte en het tijdschema van de hervormingen in dit verband.
Er moet ook speciaal worden gelet op de beschikbaarheid van recente statistische gegevens.
Hoofdstuk 3. Beleidsagenda van de LGO
Dit hoofdstuk bevat een beknopt overzicht van de doelstellingen van de regering als uiteengezet in officiële beleidsdocumenten, plannen op middellange en lange termijn, hervormingsstrategieën of ontwikkelingsprogramma's. Hierin moet tevens worden aangegeven op welke wijze de regering van plan is die doelstellingen te verwezenlijken.
Hoofdstuk 4. Analyse van de vroegere en huidige EG-samenwerking
In dit hoofdstuk moet een beknopt overzicht worden gegeven van de resultaten en de uit de voorbije en huidige EG-samenwerking getrokken lessen. Er moet rekening worden gehouden met aanbevelingen uit relevante evaluaties van de LGO, specifieke sectoren of projecten.
In een paragraaf over coherentie (EG-beleidsmix) moet een analyse worden gemaakt van het verband tussen het EPD en andere communautaire beleidslijnen, middelen en instrumenten. Programma's van EU-lidstaten en andere donoren (indien van toepassing) moeten in grote lijnen worden weergegeven. Bijzondere aandacht moet woren besteed aan coördinatie tussen territoriale en regionale programma's en samenwerking met de ACS-landen en de in artikel 299, lid 2, van het Verdrag bedoelde ultraperifere regio's.
Hoofdstuk 5. Responsstrategie
In dit hoofdstuk moeten de strategische keuzen voor de EG-samenwerking worden uiteengezet, met vermelding van het gebied/de sector waarop de bijstand zal worden geconcentreerd. Die keuzen moeten logisch voortvloeien uit:
- —
de EG-beleidsdoelstellingen;
- —
een analyse van de situatie en de ontwikkelingsstrategie van de LGO, waarin de relevantie en duurzaamheid van de ondersteunende strategie worden vastgesteld;
- —
de conclusies die zijn getrokken in het kader van de analyse van de beleidsmix/de coherentie;
- —
de indicatieve omvang van de beschikbare middelen;
- —
de uit voorbije en lopende EG-activiteiten getrokken lessen;
- —
de complementariteit met de steun van andere belangrijke donoren en de eigen programma's van de regering. De steun van de Gemeenschap moet worden geconcentreerd op gebieden waarop zij een comparatief voordeel of speciale expertise heeft.
Dit hoofdstuk moet ook een beknopte evaluatie van de institutionele capaciteit omvatten en waar passend een overzicht bieden van de mogelijke behoeften aan institutionele opbouw en capaciteitsontwikkeling of, zo nodig, steun voor maatregelen ter versterking van het bestuur, onder meer op het gebied van financiën, belastingen en justitie.
Indien steun voor programma's of projecten wordt voorgesteld, moet een beschrijving worden gegeven van de uitzonderlijke en naar behoren gemotiveerde omstandigheden op grond waarvan geen begrotingssteun kan worden verstrekt. Indien niet aan de voorwaarden voor begrotingssteun is voldaan, moet een beschrijving worden gegeven van de maatregelen om ervoor te zorgen dat de nodige voorwaarden voor begrotingssteun worden gecreëerd.
Deel B. Territoriaal programma
Hoofdstuk 6. Territoriaal programma
In dit hoofdstuk wordt het territoriaal programma van de LGO gepresenteerd, dat is gebaseerd op en volledig overeenstemt met de strategische analyse. Het territoriaal programma is een integrerend deel van het EPD en moet de volgende hoofdstukken omvatten:
Optie A: Programma ter ondersteuning van het sectoraal beleid
Benaming | |||
---|---|---|---|
Totale kosten | Preciseer: Bijdrage van de Europese Gemeenschap en indien van toepassing, van de begunstigde LGO (en andere donoren indien van toepassing) | ||
Steunmethode/wijze van beheer | Programma ter ondersteuning van het sectoraal beleid:
| ||
DAC-code | Sector |
1. Motivering en LGO-kader
Economische en sociale situatie
Belangrijkste conclusies van de evaluatie van de macro-economische situatie, met name op middellange tot lange termijn.
Indien de bijstand in de vorm van begrotingssteun plaatsvindt, vermeld de volgende gegevens:
- —
macro-economische situatie: structuur van het bbp; recente economische resultaten en verwachte tendensen, onder meer inzake groei van het bbp en inflatie; overheidsfinanciën, begrotingstekort, schuldenlast en bedrag van de achterstallen; verdeling van de uitgaven over de sleutelsectoren; betalingsbalans van de lopende en de kapitaalrekening, reserves; monetaire situatie; rol van de externe bijstand in de economie; betrekkingen met het Internationaal Monetair Fonds;
- —
armoedeprofiel en -tendensen: ontwikkeling van het reële bbp per hoofd; samenhang tussen het groeicijfer en de armoedebstrijding; resultaten van armoede-enquêtes; belangrijkste sociale indicatoren vergeleken met andere landen; ontwikkeling van de indicatoren in de voorbije jaren (voor zover beschikbaar);
- —
bereiken van het criterium voor de toekenning van begrotingssteun, namelijk dat er een voldoende stabiele macro-economische situatie bestaat.
Samenwerkingsbeleid van de begunstigde LGO
Belangrijkste beleidslijnen, strategische prioriteiten en richtsnoeren:
- —
belangrijkste kenmerken van het nationale ontwikkelingsbeleid en de ontwikkelingsstrategie (analyse van de huidige situatie, toelichting van beleid en strategie, actieplan(nen), financiële en begrotingsvooruitzichten op middellange termijn, meting, controle en evaluatie van resultaten);
- —
realiteitsgehalte van beleid en strategie (bijvoorbeeld het verband tussen groei en armoedebestrijding, strategische richtsnoerenen);
- —
eigen verantwoordelijkheid van de regering in het algemeen en het vakministerie in het bijzonder voor het beleid en de strategie.
Sectoraal programma van de overheid
Oorsprong en stand van zaken van het sectorale overheidsprogramma:
- —
belangrijkste vaststellingen van de evaluatie van het sectoraal beleid, de sectorale begroting en de financiële vooruitzichten op middellange termijn (indien beschikbaar) alsook het verband met het territoriale strategische kader;
- —
evaluatie van de institutionele capaciteit;
- —
algemeen kader voor toezicht op de tenuitvoerlegging van sectorale beleidslijnen en strategieën.
Indien de bijstand in de vorm van begrotingssteun geschiedt, belangrijkste conclusies van de evaluatie van het beheer van de overheidsfinanciën:
- —
kwaliteit van het bestaande beheerssysteem voor de overheidsfinanciën, met inbegrip van specifieke problemen en hervormingen van die sector;
- —
evaluatie van de lopende verbeteringen van het beheer van de overheidsfinanciën.
Indien gekozen wordt voor begrotingssteun, vermelden dat aan de relevante subsidiabiliteitscriteria is voldaan:
- —
een duidelijk omschreven sectoraal beleid en
- —
een duidelijk omschreven programma voor een beter beheer van de overheidsfinanciën.
Lessen uit het verleden
Vermelding van toetsingen, beoordelingen, controleresultaten en evaluaties van eerdere relevante maatregelen.
Aanvullende maatregelen
Algemeen overzicht van de lopende EG-activiteiten, activiteiten van andere donoren en/of activiteiten van de begunstigde LGO die een aanvulling op deze activiteit vormen.
Donorcoördinatie
Beschrijving van het coördinatieproces met de begunstigde LGO en/of andere donoren, met name de lidstaten.
2. Beschrijving
Doelstellingen en verwachte resultaten
Doelstellingen en belangrijkste elementen van het sectorale overheidsprogramma en daarvoor relevante doelstellingen van het huidige programma ter ondersteuning van het sectorale beleid.
Verwachte resultaten van het sectorale overheidsprogramma en het programma ter ondersteuning van het sectorale beleid; specifieke activiteiten die in het kader van dat ondersteuningsprogramma moeten worden uitgevoerd.
Actoren
Beschrijving van de voornaamste actoren, met inbegrip van de begunstigden; raadpleging van het maatschappelijk middenveld en andere partners; eigen verantwoordelijkheid en evaluatie van de institutionele capaciteit.
Risico's en hypothesen
Omschrijving van de belangrijkste risico's en overzicht van de maatregelen voor risicobeperking; gegevens ter staving van de duurzaamheid van de voorgestelde maatregel. Indien de bijstand in de vorm van begrotingssteun wordt verstrekt, moeten de risico's in verband met de naleving van de financieringscriteria worden vermeld.
Sectoroverschrijdende aspecten
Ecologische duurzaamheid, gendergelijkheid, goed bestuur en mensenrechten.
3. Tenuitvoerlegging
Tenuitvoerleggingsmethode
Kies de relevante optie in overeenstemming met de geselecteerde financieringsvorm:
- —
gecentraliseerd beheer;
- —
gezamenlijk beheer op basis van een overeenkomst met een internationale organisatie;
- —
gedecentraliseerd beheer op basis van een financieringsovereenkomst met een LGO (gebruik deze optie in geval van gedeeltelijk gecentraliseerde en gedeeltelijk gedecentraliseerde tenuitvoerlegging).
In geval van gedecentraliseerde procedures voor overheidsopdrachten en subsidies:
- —
controleert de Commissie van tevoren de procedures voor overheidsopdrachten van meer dan 50 000 EUR en achteraf de procedures voor overheidsopdrachten van 50 000 EUR of minder,
of
- —
controleert de Commissie achteraf de procedures voor overheidsopdrachten (er kan alleen voor volledige decentralisatie worden gekozen indien volledig is voldaan aan de in het Financieel Reglement vastgestelde decentralisatiecriteria).
In geval van gedecentraliseerde betalingen (wat alleen mogelijk is wanneer de procedures voor toekenning van de overheidsopdrachten gedecentraliseerd zijn):
- —
worden de betalingen voor exploitatiekosten en overheidsopdrachten aan de hand van de programmabestekken tot de volgende maxima gedecentraliseerd:
Werken
Leveranties
Diensten
Subsidies
< 300 000 EUR
< 150 000 EUR
< 200 000 EUR
≤ 100 000 EUR
of
- —
worden de betalingen volledig gedecentraliseerd (er kan alleen voor volledige decentralisatie worden gekozen indien volledig aan de in het Financieel Reglement vastgestelde decentralisatiecriteria is voldaan).
Procedures voor overheidsopdrachten en subsidies
De volgende zin moet ongewijzigd worden ingevoegd met betrekking tot activiteiten waarvoor EG-procedures gelden: ‘Alle overheidsopdrachten voor de tenuitvoerlegging van de activiteit moeten worden toegekend en uitgevoerd overeenkomstig de door de Commissie vastgestelde en gepubliceerde procedures en standaarddocumenten voor de tenuitvoerlegging van externe activiteiten die op het tijdstip van de aanvang van de betrokken procedure van kracht zijn.’.
De volgende zin moet ongewijzigd worden ingevoegd indien de overeenkomst met een internationale organisatie voorziet in de toepassing van de regels en procedures van die organisatie, die voldoen aan de internationale normen: ‘Alle overheidsopdrachten voor de tenuitvoerlegging van de activiteit moeten worden toegekend en uitgevoerd overeenkomstig de procedures en standaarddocumenten die door de desbetreffende internationale organisatie zijn vastgesteld en gepubliceerd.’.
Indien andere regels en procedures dan die van de Europese Gemeenschap van toepassing zijn, moeten zij nader worden omschreven en voldoen aan de criteria van het Financieel Reglement.
Begroting en tijdschema
Indicatieve uitsplitsing van het totale bedrag naar belangrijkste componenten, met inbegrip van evaluatie, audits en zichtbaarheid; vermeld waar passend de bijdrage van de begunstigde LGO per begrotingspost en geef aan of de bijdrage in natura dan wel in geld wordt verstrekt.
Vermeld waar mogelijk de financieringspercentages voor subsidies en overheidsopdrachten; vermeld voor opdrachten de categorie (diensten, leveranties, werken) en voor subsidies de belangrijkste categorie begunstigden.
Vermeld indien van toepassing het indicatieve tijdschema voor het starten van de procedures voor overheidsopdrachten of de oproep tot het indienen van voorstellen.
Indien de bijstand in de vorm van begrotingssteun plaatsvindt, vermeld het indicatieve tijdschema voor de maandelijkse betalingen, waar passend met een indeling in vaste en variabele tranches.
Vermeld de uitvoeringsperiode in maanden vanaf de ondertekening van de financieringsovereenkomst (of een contract of ander tenuitvoerleggingsakkoord indien geen financieringsovereenkomst wordt ondertekend).
Controle van de resultaten en betalingscriteria
Beschrijving van de regelingen voor controle van de resultaten.
Prestatie-indicatoren voor het programma ter ondersteuning van het sectorale beleid; samenhang met het algemene kader voor de evaluatie van de prestaties van het sectorale overheidsprogramma; procedure voor prestatiecontrole; verificatiemethoden; middelen om de prestatiemeting te versterken (waar nodig).
Wanneer de bijstand plaatsvindt in de vorm van begrotingssteun of een gemeenschappelijk fonds: algemene voorwaarden voor de betaling van alle tranches; gebieden waarop specifieke voorwaarden voor de betaling van afzonderlijke tranches zullen worden vastgesteld.
Voor de beleidsterreinen van de concentratiesector moeten input-, output-, resultaat- en voor zover mogelijk impactindicatoren worden vastgesteld. De indicatoren moeten voldoen aan de SMART-criteria (specifiek, meetbaar op korte en middellange termijn, haalbaar, realistisch en tijdgebonden) en moeten een uitgangspunt, een streefcijfer en een duidelijke einddatum omvatten om vergelijkingen bij de jaarlijkse, de tussentijdse en de eindevaluatie mogelijk te maken.
Evaluaties en audits
Beschrijving van de evaluaties (tussentijdse en eindevaluatie en evaluatie achteraf) en de auditregelingen.
Communicatie en zichtbaarheid
Beschrijving van de activiteiten inzake communicatie en zichtbaarheid.
Optie B: Algemene begrotingssteun
Benaming | |||
---|---|---|---|
Totale kosten | EG-bijdrage | ||
Steunmethode/beheersvorm | Algemene begrotingssteun - gecentraliseerd beheer | ||
DAC-code | Sector |
1. Motivering en LGO-kader
Economische en sociale situatie
Macro-economische situatie: structuur van het bbp; recente economische prestaties inzake groei van het bbp en inflatie; overheidsfinanciën, begrotingstekort, schuldenlast en bedrag van de achterstallen; verdeling van de uitgaven over de sleutelsectoren; betalingsbalans van de lopende rekening en de kapitaalrekening, reserves; monetaire situatie; rol van de externe bijstand in de economie; overzicht van de belangrijkste voorbije en verwachte tendensen van de macro-economische variabelen; betrekkingen tussen het partnerland en het Internationaal Monetair Fonds; alle speciale onderwerpen van macro-economisch belang die relevant zijn voor de LGO.
Armoedeprofiel en -tendensen: ontwikkeling van het reële bbp per hoofd; samenhang tussen het groeicijfer en de armoedebestrijding; resultaten van armoede-enquêtes; belangrijkste sociale indicatoren vergeleken met andere landen; ontwikkeling van de indicatoren in de voorbije jaren (voor zover beschikbaar).
Vermeld dat is voldaan aan het criterium voor de toekenning van begrotingssteun, namelijk dat er een op stabiliteit gericht macro-economisch beleid is of binnenkort zal worden vastgesteld en dat dit beleid door de Europese Gemeenschap moet worden gesteund.
Samenwerkingsbeleid en -strategie van de begunstigde LGO
Belangrijkste prioriteiten en richtsnoeren op beleids- en strategisch gebied:
- —
LGO-beleid en -strategie:
- —
belangrijkste kenmerken van het beleid en de strategie van de LGO (analyse van de huidige situatie, uiteenzetting van beleid en strategie, actieplan(nen), financiële en begrotingsvooruitzichten op middellange termijn, meting, controle en evaluatie van resultaten);
- —
haalbaarheid van het beleid en de strategie (bijvoorbeeld verband tussen groei en armoedebestrijding, strategische richtsnoeren);
- —
eigen verantwoordelijkheid voor beleid en strategie.
- —
Prestatiemeting: bestaan van een controleprocedure met prestatie-indicatoren om het bereiken van doelstellingen te meten; samenhang met de millenniumdoelstellingen voor ontwikkeling en politieke en economische aanpassing aan de Europese Unie; bestaan van een programma om de kwaliteit van de gehanteerde prestatie-indicatoren te waarborgen.
- —
Vermeld dat is voldaan aan het criterium voor de toekenning van begrotingssteun, namelijk dat een goed uitgewerkt ontwikkelings- of hervormingsbeleid en -strategie is of binnenkort zal woren vastgesteld en dat dit beleid door de Europese Gemeenschap moet worden gesteund.
Sectoraal beleid (waar passend)
Overzicht van de kenmerken van de belangrijkste sectoren en sectorale beleidslijnen op de door dit programma bestreken prioritaire gebieden.
Overheidsfinanciën
Belangrijkste aspecten van de overheidsfinanciën op twee essentiële gebieden:
- —
Beheer van de overheidsfinanciën:
- —
evaluatie van de kwaliteit van het bestaande beheerssysteem voor de overheidsfinanciën;
- —
evaluatie van de verbeteringen van het beheer van de overheidsfinanciën, met inbegrip van de verbintenis van de LGO-autoriteiten om de prestaties van het beheer van de overheidsfinanciën te verbeteren; relevantie en mate van tenuitvoerlegging van de hervormingsstrategie; relevantie en mate van coördinatie en uitvoering van de programma's voor capaciteitsontwikkeling op het gebied van het beheer van de overheidsfinanciën;
- —
vermelding dat is voldaan aan het criterium voor de toekenning van begrotingssteun, namelijk dat er een geloofwaardig en relevant programma voor een beter beheer van de overheidsfinanciën bestaat.
- —
Nationale begroting en financiële vooruitzichten op middellange termijn: omvang van de begrotingssteun naar verhouding van de begroting; aard en toepassingsgebied van de begroting (met inbegrip van de structuur van begrotingsinkomsten en -uitgaven; samenhang tussen LGO-beleid en -strategie en begrotingstoewijzingen en -uitgaven; begrotingsstrategie (met inbegrip van duurzaamheid van de begroting, duurzaamheid van de schuldpositie, begrotingsregels en financieringsstrategieën); maatregelen ter verbetering van de kosten-batensituatie; stand van de financiële vooruitzichten op middellange termijn (met inbegrip van toepassingsgebied, mate van integratie in het begrotingsproces en mate van bijsturing in overeenstemming met beleidslijnen en strategieën).
Lessen uit het verleden
Overzicht van de opgedane ervaringen, met inbegrip van de resultaten van toetsingen, beoordelingen, controles en evaluaties van eerdere maatregelen die relevant zijn voor dit specifieke programma.
Aanvullende maatregelen
Algemeen overzicht van de lopende EG-maatregelen, maatregelen van andere donoren en/of maatregelen van de begunstigde LGO die dit programma aanvullen.
Donorcoördinatie
Beschrijving van de coördinatie met de begunstigde LGO en/of andere donoren, met name de lidstaten.
2. Beschrijving
Doelstellingen
Algemene doelstellingen: deze doelstellingen zijn overgenomen van het beleid en de strategie van de LGO en omvatten meestal een bijdrage tot de brede ontwikkelingsdoelstellingen en de millenniumdoelstellingen voor ontwikkeling, zoals groei, armoedebestrijding, veiligheid en goed nabuurschap, integratie in de wereldeconomie en economisch partnerschap.
Specifiek doel: dit doel is overgenomen van het beleid en de strategie van de LGO en verwijst naar specifieke aspecten van de algemene strategie. Het betreft vaak het verbeteren van de macro-economische stabiliteit, het beheer van de overheidsfinanciën, de tenuitvoerlegging van hervormingen en verbeteringen van de prestatie van overheids- en sociale diensten.
Verwachte resultaten en belangrijkste activiteiten
Verwachte resultaten: deze betreffen vaak het verbeteren van de werking van het openbaar ambt of de overheidssector in het algemeen, met inbegrip van de levering van goederen en diensten door die sector, alsook verbeteringen van het kader voor het overheidsbeleid en de overheidsuitgaven. Deze goederen en diensten dragen bij tot de algemene doelstellingen, zoals armoedebestrijding en de millenniumdoelstellingen voor ontwikkeling.
De activiteiten omvatten aspecten betreffende beleidsdialoog, capaciteitsontwikkeling en de controle van de voorwaarden voor de uitbetaling van begrotingssteun. De ingezette middelen (of inputs) hangen hoofdzakelijk af van de hoogte van de begrotingssteun, waarbij moet worden vermeld wat de omvang van deze steun is naar verhouding van de belangrijkste macro-economische variabelen.
Actoren
Beschrijving van de voornaamste actoren, met inbegrip van begunstigden; raadpleging van het maatschappelijk middenveld en andere partners; eigen verantwoordelijkheid en evaluatie van de institutionele capaciteit.
Risico's en hypothesen
Vaststelling van de voornaamste risico's, met name betreffende de criteria voor de toekenning van steun en overzicht van risicobeperkende maatregelen.
Sectoroverschrijdende aspecten
Ecologische duurzaamheid, gendergelijkheid, goed bestuur en mensenrechten.
3. Tenuitvoerlegging
Begroting en tijdschema
Totale begroting en indicatief tijdschema van de maandelijkse betalingen, zo nodig met een indeling in vaste en variabele tranches.
Duur van de uitvoering in maanden vanaf de ondertekening van de financieringsovereenkomst.
Begrotingstoewijzingen voor aanvullende steunmaatregelen.
Procedure van de begrotingssteun
Specificeer: direct/indirect; gericht/niet-gericht; beleid en strategie op korte/middellange termijn (waar nodig).
Procedures voor overheidsopdrachten en subsidies
Uitsluitend voor aanvullende steun zoals technische bijstand, audits of evaluaties. De volgende zin moet ongewijzigd worden ingevoegd: ‘Alle overheidsopdrachten voor de tenuitvoerlegging van de activiteit moeten worden toegekend en uitgevoerd overeenkomstig de door de Commissie vastgestelde en gepubliceerde procedures en standaarddocumenten voor de tenuitvoerlegging van externe activiteiten, die op het tijdstip van de start van de betrokken procedure van kracht zijn.’.
Controle van de resultaten en betalingscriteria
Beschrijving van de regelingen voor controle van de resultaten, algemene voorwaarden voor de betaling van alle tranches, specifieke voorwaarden voor de betaling van afzonderlijke tranches. Voor de beleidsterreinen die onder de concentratiesector vallen, moeten input-, output-, resultaat- en voor zover mogelijk impactindicatoren worden aangegeven. De indicatoren moeten in overeenstemming zijn met de SMART-criteria (specifiek, meetbaar op korte/middellange termijn, haalbaar, realistisch en tijdgebonden) en moeten een startpunt, een streefcijfer en een duidelijke termijn omvatten teneinde bij de jaarlijkse, tussentijdse en eindevaluatie vergelijkingen mogelijk te maken.
Evaluaties en audits
Beschrijving van de evaluaties (tussentijdse evaluatie, eindevaluatie en evaluatie achteraf) en de audits.
Communicatie en zichtbaarheid
Beschrijving van de activiteiten betreffende communicatie en zichtbaarheid.
Optie C: Projectbenadering
Benaming | |||
---|---|---|---|
Totale kosten | Specificeer: Bijdrage van de Europese Gemeenschap en indien van toepassing, van de begunstigde LGO (en andere donoren indien van toepassing) | ||
Steunmethode/beheersvorm | Projectbenadering - gecentraliseerd (direct of indirect)/gedecentraliseerd/gezamenlijk beheer | ||
DAC-code | Sector |
1. Motivering
Sectorale context
Kenmerken en beleidslijnen van de betrokken sector of thematisch gebied (waar passend op regionaal niveau) en belangrijkste problemen die door het project moeten worden opgelost.
Lessen uit het verleden
Vermelding van toetsingen, beoordelingen, controleresultaten en evaluaties van eerdere relevante maatregelen.
Aanvullende maatregelen
Algemeen overzicht van de lopende EG-activiteiten, activiteiten van andere donoren en/of activiteiten van de begunstigde LGO die een aanvulling op deze activiteit vormen.
Donorcoördinatie
Beschrijving van het coördinatieproces met de begunstigde LGO en/of andere donoren, met name de lidstaten.
2. Beschrijving
Doelstellingen
Algemene en specifieke doelstellingen van de EG-steun.
Verwachte resultaten en belangrijkste activiteiten
Strategie die is gekozen voor het oplossen van de geconstateerde problemen; beschrijving van de verwachte resultaten en van de wijze waarop zij zullen worden bereikt.
Actoren
Beschrijving van de voornaamste actoren, met inbegrip van de begunstigden; raadpleging van het maatschappelijk middenveld en waar nodig andere partners; eigen verantwoordelijkheid en beoordeling van de institutionele capaciteit.
Risico's en hypothesen
Omschrijving van de belangrijkste risico's en overzicht van de maatregelen voor risicobeperking, met inbegrip van voorwaarden waaraan voor en tijdens de uitvoering moet worden voldaan; gegevens ter staving van de duurzaamheid van de voorgestelde maatregelen.
Sectoroverschrijdende aspecten
Ecologische duurzaamheid, gendergelijkheid, goed bestuur en mensenrechten.
3. Tenuitvoerlegging
Tenuitvoerleggingsmethode
Kies de relevante optie in overeenstemming met de geselecteerde financieringsvorm:
- —
gecentraliseerd beheer;
- —
gezamenlijk beheer door de sluiting van een overeenkomst met een internationale organisatie;
- —
gedecentraliseerd beheer door de ondertekening van een financieringsovereenkomst met een LGO (gebruik deze optie in geval van gedeeltelijk gecentraliseerde en gedeeltelijk gedecentraliseerde tenuitvoerlegging).
Vermeld welke taken (procedures voor overheidsopdrachten en subsidies/betalingen) gecentraliseerd of gedecentraliseerd zullen zijn en welke instanties bevoegd zullen zijn voor het sluiten van contracten en betalingen.
In geval van gedecentraliseerde procedures voor overheidsopdrachten en subsidies:
- —
controleert de Commissie van tevoren de procedures voor overheidsopdrachten van meer dan 50 000 EUR en achteraf de procedures voor overheidsopdrachten van minder dan of gelijk aan 50 000 EUR,
of
- —
controleert de Commissie achteraf de procedures voor overheidsopdrachten (er kan alleen worden gekozen voor volledige decentralisatie indien volledig is voldaan aan de in het Financieel Reglement vastgestelde decentralisatiecriteria).
In geval van gedecentraliseerde betalingen (wat alleen mogelijk is wanneer de procedures voor de toekenning van overheidsopdrachten gedecentraliseerd zijn):
- —
worden de betalingen voor exploitatiekosten en overheidsopdrachten aan de hand van de programmabestekken tot de volgende maxima gedecentraliseerd:
Werken
Leveranties
Diensten
Subsidies
< 300 000 EUR
< 150 000 EUR
< 200 000 EUR
≤ 100 000 EUR
of
- —
worden de betalingen volledig gedecentraliseerd (er kan alleen voor volledige decentralisatie worden gekozen indien volledig aan de in het Financieel Reglement vastgestelde decentralisatiecriteria is voldaan).
Procedures voor overheidsopdrachten en subsidies
Met betrekking tot activiteiten waarvoor de EG-procedures gelden, moet de volgende zin ongewijzigd worden ingevoegd: ‘Alle overheidsopdrachten voor de tenuitvoerlegging van de activiteit moeten worden toegekend en uitgevoerd overeenkomstig de door de Commissie vastgestelde en gepubliceerde procedures en standaarddocumenten voor de tenuitvoerlegging van externe activiteiten die op het tijdstip van de start van de betrokken procedures van kracht zijn.’.
De volgende zin moet ongewijzigd worden ingevoegd indien de overeenkomst met een internationale organisatie voorziet in de toepassing van de regels en procedures van die organisatie, die aan de internationale normen voldoen: ‘Alle overheidsopdrachten voor de tenuitvoerlegging van de activiteit moeten worden toegekend en uitgevoerd overeenkomstig de procedures en standaarddocumenten die door de desbetreffende internationale organisatie zijn vastgesteld en gepubliceerd.’.
Indien andere regels en procedures dan die van de Europese Gemeenschap van toepassing zijn, moeten zij nader worden omschreven en voldoen aan de criteria van het Financieel Reglement.
Begroting en tijdschema
Indicatieve uitsplitsing van het totale bedrag naar belangrijkste componenten, met inbegrip van evaluaties, audits en zichtbaarheid. Vermeld waar passend de bijdrage van de begunstigde LGO per begrotingspost en geef aan of de bijdrage in natura dan wel in geld wordt verstrekt.
Vermeld wanneer mogelijk de financieringspercentages voor subsidies en overheidsopdrachten; vermeld voor opdrachten de categorie (diensten, leveranties, werken) en voor subsidies de belangrijkste categorie begunstigden.
Vermeld indien van toepassing het indicatieve tijdschema voor de start van de procedures voor overheidsopdrachten of de oproep tot het indienen van voorstellen.
Verwachte duur van de uitvoering in maanden vanaf de ondertekening van de financieringsovereenkomst (of een contract of ander tenuitvoerleggingsakkoord indien geen financieringsovereenkomst wordt ondertekend).
Controle van de resultaten
Beschrijving van de regelingen voor controle van de resultaten; overzicht van de belangrijkste indicatoren voor het meten van vorderingen. Voor de beleidsterreinen die onder de concentratiesector vallen, moeten input-, output-, resultaat- en voor zover mogelijk impactindicatoren worden vermeld. De indicatoren moeten in overeenstemming zijn met de SMART-criteria (specifiek, meetbaar op korte/middellange termijn, haalbaar, realistisch en tijdgebonden) en een startpunt, een streefcijfer en een duidelijke termijn omvatten teneinde bij de jaarlijkse, tussentijdse en eindevaluatie vergelijkingen mogelijk te maken.
Evaluaties en audits
Beschrijving van de regelingen voor evaluaties (tussentijdse evaluaties, eindevaluaties, evaluaties achteraf) en audits
Communicatie en zichtbaarheid
Beschrijving van de activiteiten betreffende communicatie en zichtbaarheid.