Reclamecode voor alcoholhoudende dranken
Artikel 32 Educatieve slogan/logo
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2012
- Redactionele toelichting
Voor lid 4 geldt een overgangsperiode van zes maanden. Lid 4 treedt op 01-07-2012 in werking.
- Bronpublicatie:
01-01-2012, Internet 2012, alcoholcode.nl (uitgifte: 01-01-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-2012
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-01-2012, Internet 2012, alcoholcode.nl (uitgifte: 01-01-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Reclame
lid 1.
Voor reclame voor alcoholhoudende drank die wordt uitgezonden op televisie, in bioscopen, theaters en besloten tv-circuits geldt dat iedere uiting in ieder geval dient te zijn voorzien van de in het tweede lid vermelde — duidelijk leesbare — educatieve slogan c.q. logo.
lid 2.
Voor reclames voor sterke dranken geldt de slogan ‘Geniet, maar drink met mate’. Voor zwakalcohol- houdende dranken geldt het logo ‘Geen 16? Geen druppel’, zoals nader uitgewerkt in de toelichting.
lid 3.
Voor alle printreclame alsmede voor commercials voor alcoholhoudende drank op websites en social network sites geldt dat iedere uiting dient te zijn voorzien van de educatieve slogan dan wel logo zoals deze zijn genoemd in lid 2. Uitgezonderd zijn uitingen die afgebeeld worden op internet die niet langer onderdeel uitmaken van een actuele campagne.
Uitsluitend voor actiereclame in het detailhandelskanaal kan er een andere dan de in lid 2 genoemde educatieve slogan c.q. logo worden gebruikt. Vóór het eerste gebruik van een andere slogan dient toestemming te worden verkregen van de Code Contact Persoon van de detailhandel en STIVA.
lid 4.
Alle reclame-uitingen voor alcoholhoudende dranken in bannervorm dienen te zijn voorzien van de educatieve slogan, dan wel het logo, zoals deze zijn genoemd in lid 2. Dit geldt niet voor banners gelijk aan of kleiner dan 120 pixels breed en 60 pixels hoog.
lid 5.
Voor alle in dit artikel genoemde vormen van reclame zijn in de toelichting bij dit artikel richtlijnen voor het tonen van de educatieve slogan, dan wel het logo, opgenomen.
Toelichting artikel 32
Het tonen van de educatieve slogan ‘Geniet, maar drink met mate’ dan wel het logo ‘Geen 16? Geen druppel’ is verplicht voor reclame voor alcoholhoudende dranken op televisie, bioscoop, print en in commercials voor alcoholhoudende dranken op internet. Hiervoor gelden de volgende richtlijnen:
Printuitingen
- Type uitingen
De eisen voor het gebruik van de educatieve slogan ‘Geniet, maar drink met mate’ resp. het logo ‘Geen 16? Geen druppel’ gelden voor de volgende printuitingen: reclame in kranten, magazines, tijdschriften, affiches, flyers en posters (waaronder billboards, swanks, abri's en mupi's) waarin een alcoholhoudende drank, merk of producent centraal staat.
- Lettertype slogan
Arial Cursief
- Formaat slogan
Afhankelijk van formaat uiting (breedte × hoogte). Bij papierformaat tot A5 geldt dat de slogan getoond dient te worden in vergelijkbare grootte als de bodytekst van de uiting. Bij groter papierformaat gelden de volgende eisen voor tekengrootte van de slogan:
- —
A5 (210 × 148 mm): tekengrootte 9
- —
A4 (210 × 297 mm): tekengrootte 12
- —
A3 (420 × 297 mm): tekengrootte 16
- —
A2 (420 × 594 mm): tekengrootte 20
- —
A1 (841 × 594 mm): tekengrootte 24
- —
A0 (841 × 1189 mm): tekengrootte 30
- —
Abri/Mupi (1160 × 1710 mm: tekengrootte 150
Bij afwijkende papierformaten groter dan A4 wordt de tekengrootte van de slogan bepaald door te kijken welke papiermaat het dichtst in de buurt komt van de hierboven genoemde standaard formaten.
- Positie slogan
De slogan dient voldoende geïsoleerd ten opzichte van de opgemaakte bodytekst en horizontaal geplaatst te worden, zodat deze voldoende aandacht trekt.
- Opmaak slogan
De slogan dient duidelijk onderscheidend te zijn van de achtergrondkleur waarbij zoveel mogelijk gebruik gemaakt dient te worden van positief (zwart) of negatief (wit).
Logo
- Formaat logo
Richtlijn is dat indien de korte zijde van de drager in vijf gelijke delen wordt verdeeld en op basis daarvan een basisgrid gebaseerd op vierkanten, het formaat van het logo gelijk is aan één vierkant.
- Positie logo
Ten aanzien van het logo ‘Geen 16? Geen druppel’ geldt dat het logo in ieder geval duidelijk zichtbaar moet zijn en dat het voldoende geïsoleerd dient te zijn ten opzichte van de opgemaakte bodytekst.
- Opmaak logo
Er dient gebruik gemaakt te worden van de via www.geen16geendruppel.nl te downloaden bestanden of daaraan inhoudelijk en kwalitatief gelijkwaardige bestandsvormen.
Televisie-, bioscoop- en internetcommercials
Slogan
- Lettertype slogan
Arial Cursief
- Lettergrootte slogan
Bij een beeldverhouding van 16:9, de standaard breedbeeldverhouding, dient de slogan in tekengrootte 26 getoond te worden.
- Duur slogan
De slogan dient minimaal 5 seconden in beeld te zijn. Ook in tag-ons en tag-forwards dient de educatieve slogan 5 seconden getoond te worden. Indien de tag-on of tag-forward korter is dan 5 seconden dient de slogan de gehele duur van de uiting in beeld te zijn.
- Positie slogan
De slogan dient horizontaal onderin beeld in de ‘title save area’ (of ‘tekstsafe’) van het beeld getoond te worden.
- Opmaak slogan
De slogan dient duidelijk onderscheidend te zijn van de achtergrondkleur waarbij zoveel mogelijk gebruik gemaakt dient te worden van positief (zwart) of negatief (wit).
- Timing slogan
De slogan dient niet gelijktijdig met een pack-shot, disclaimer of pay-off in beeld gebracht te worden. Verder dient de slogan voldoende geïsoleerd ten opzichte van de opgemaakte bodytekst geplaatst te worden, zodat deze voldoende aandacht trekt.
Logo
- Formaat logo
Richtlijn is dat indien de korte zijde van de drager in vijf gelijke delen wordt verdeeld en op basis daarvan een basisgrid gebaseerd op vierkanten, het formaat van het logo gelijk is aan één vierkant.
- Duur logo
Het logo dient minimaal 5 seconden in beeld te zijn. Ook in tag-ons en tag-forwards dient de educatieve slogan 5 seconden getoond te worden. Indien de tag-on of tag-forward korter is dan 5 seconden dient de slogan de gehele duur van de uiting in beeld te zijn.
- Positie logo
Het logo dient in de linkerbovenhoek geplaatst te worden tussen de coördinaten x48/y09v en x140/y148 bij de standaard breedbeeldverhouding 16:9.
- Opmaak logo
Er dient gebruik gemaakt te worden van de via www.geen16geendruppel.nl te downloaden bestanden of daaraan inhoudelijk en kwalitatief gelijkwaardige bestandsvormen.
- Timing logo
Het logo dient niet gelijktijdig met een pack-shot, disclaimer of pay-off in beeld gebracht te worden. Verder dient het logo voldoende geïsoleerd ten opzichte van de opgemaakte bodytekst geplaatst te worden, zodat deze voldoende aandacht trekt. Vanuit praktische overwegingen gelden de voorwaarden ten aanzien van de timing van het logo niet bij tag-ons en tag-fowards. Het logo mag uitsluitend in tag-ons en tag-forwards dus ook te zien zijn gelijktijdig met pack-shot, disclaimer of pay-off.
Banners op internet
- Type uitingen
De eisen voor het gebruik van de educatieve slogan ‘Geniet, maar drink met mate’ en het logo ‘Geen 16? Geen druppel’ gelden voor alle typen banners. Dit geldt niet voor banners gelijk aan of kleiner dan 120 pixels breed en 60 pixels hoog.
- Lettertype slogan
Arial Cursief
- Formaat slogan
Tekengrootte 11
- Positie slogan
De slogan dient voldoende geïsoleerd ten opzichte van de opgemaakte bodytekst en horizontaal geplaatst te worden, zodat deze voldoende aandacht trekt.
- Opmaak slogan
De slogan dient duidelijk onderscheidend te zijn van de achtergrondkleur waarbij zoveel mogelijk gebruik gemaakt dient te worden van positief (zwart) of negatief (wit).
Logo
- Formaat logo
Het formaat van het logo dient minimaal 55 × 56 pixels te zijn.
- Positie logo
Ten aanzien van het logo ‘Geen 16? Geen druppel’ geldt dat het logo in ieder geval duidelijk zichtbaar moet zijn en dat het voldoende geïsoleerd dient te zijn ten opzichte van de opgemaakte bodytekst.
- Opmaak logo
Er dient gebruik gemaakt te worden van de via www.geen16geendruppel.nl te downloaden bestanden of daaraan inhoudelijk en kwalitatief gelijkwaardige bestandsvormen.