Einde inhoudsopgave
Bekendmaking 97/C 372/03 inzake de bepaling van de relevante markt voor het gemeenschappelijke mededingingsrecht
41
Geldend
Geldend vanaf 09-12-1997
- Redactionele toelichting
De datum van afkondiging is de datum van het Publicatieblad.
- Bronpublicatie:
09-12-1997, PbEG 1997, C 372 (uitgifte: 09-12-1997, regelingnummer: 97/C372/03)
- Inwerkingtreding
09-12-1997
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
09-12-1997, PbEG 1997, C 372 (uitgifte: 09-12-1997, regelingnummer: 97/C372/03)
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Telecommunicatie
Mededingingsrecht / Economische machtsposities
Mededingingsrecht / EU-mededingingsrecht
Consumentenvoorkeur. Bij verbruiksgoederen is het voor de Commissie vaak moeilijk de directe meningen van eindverbruikers in te winnen over vervangingsproducten. Marketingstudies die ondernemingen in het verleden hebben besteld en gebruikt bij hun eigen besluitvorming inzake de prijsstelling van hun producten, en/of marketingcampagnes kunnen de Commissie bruikbare informatie verstrekken voor de afbakening van de relevante markt. Er wordt rekening gehouden met consumentenonderzoeken inzake gebruikspatronen en attitudes, gegevens inzake de inkooppatronen van de consumenten, de meningen van detailhandelaren en in het algemeen, door de partijen en hun concurrenten overgelegde marktonderzoeken, teneinde vast te stellen of een economisch belangrijk deel van de consumenten twee producten als onderling vervangbaar beschouwt, ook rekening houdend met het belang van merken voor de bedoelde producten. Bij consumentenonderzoeken die ad hoc door de betrokken ondernemingen of hun concurrenten zijn verricht met het oog op een fusieprocedure of een procedure krachtens Verordening nr. 17 worden de gevolgde methoden meestal uiterst zorgvuldig onderzocht. In tegenstelling tot eerder verrichte studies zijn deze namelijk niet voorbereid in de normale bedrijfsuitoefening en met het oop[lees: het oog] op het nemen van bedrijfsbeslissingen.