Einde inhoudsopgave
Wegenverkeerswet 1994
Artikel 70b [Registratie. Identificatie. Verstrekken gegevens]
Geldend
Geldend vanaf 01-09-2001
- Redactionele toelichting
Deze wijziging treedt tegelijk in werking met de Wet bescherming persoonsgegevens (06-07-2000, Stb. 302).
- Bronpublicatie:
05-04-2001, Stb. 2001, 180 (uitgifte: 01-01-2001, kamerstukken: 26410)
- Inwerkingtreding
01-09-2001
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
05-07-2001, Stb. 2001, 337 (uitgifte: 19-07-2001, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Verkeersrecht / Kentekens en kentekenbewijzen
Verkeersrecht (V)
1.
De fabrikant van kentekenplaten is in geval van levering van kentekenplaten verplicht tot het vastleggen van gegevens omtrent van:
- a.
het betrokken kenteken;
- b.
de aard en het nummer van het identiteitsdocument van degene door, respectievelijk namens wie de kentekenplaten worden aangevraagd, en
- c.
het aantal afgegeven kentekenplaten.
2.
Indien de kentekenplaten worden aangevraagd namens een rechtspersoon of door een daartoe bij ministeriële regeling aangewezen erkend bedrijf als bedoeld in artikel 62, worden in plaats van de gegevens, bedoeld in het eerste lid, onder b, vastgelegd de bij ministeriële regeling aangewezen gegevens.
3.
Indien bij de levering van kentekenplaten die door, respectievelijk namens een natuurlijk persoon zijn aangevraagd, een ander identiteitsdocument dan een rijbewijs of paspoort wordt overgelegd, wordt tevens vastgelegd de naam, de beginletters van de voornaam of voornamen en het adres van degene door, respectievelijk namens wie de kentekenplaten worden aangevraagd.
4.
De fabrikant verstrekt gegevens die zijn vastgelegd op grond van het eerste tot en met derde lid in een registratie, uitsluitend en desgevraagd aan de ambtenaren van de Dienst Wegverkeer, belast met het toezicht op de naleving van de uit de erkenning voortvloeiende verplichtingen, en aan de ambtenaren van politie belast met de handhaving van de uit de erkenning voortvloeiende verplichtingen en van de verboden, bedoeld in artikel 41, voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van hun taak.
5.
De vastgelegde gegevens worden gedurende één jaar na de vastlegging bewaard.
6.
Bij ministeriële regeling worden nadere regels vastgesteld omtrent de inrichting en het beheer van het register.