Einde inhoudsopgave
Gedelegeerde verordening (EU) 2015/35 tot aanvulling van Richtlijn 2009/138/EG betreffende de toegang tot en uitoefening van het verzekerings- en het herverzekeringsbedrijf (Solvabiliteit II)
Artikel 207 Correctie voor het verliescompensatievermogen van uitgestelde belastingen
Geldend
Geldend vanaf 08-07-2019
- Redactionele toelichting
Wordt toegepast vanaf 01-01-2020.
- Bronpublicatie:
08-03-2019, PbEU 2019, L 161 (uitgifte: 18-06-2019, regelingnummer: 2019/981)
- Inwerkingtreding
08-07-2019
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
08-03-2019, PbEU 2019, L 161 (uitgifte: 18-06-2019, regelingnummer: 2019/981)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
Verzekeringsrecht / Algemeen
1.
De correctie voor het verliescompensatievermogen van uitgestelde belastingen is gelijk aan de verandering in waarde van uitgestelde belastingen van verzekerings- en herverzekeringsondernemingen als gevolg van een onmiddellijk verlies van een bedrag dat gelijk is aan de som van het volgende:
- (a)
het kernsolvabiliteitskapitaalvereiste als bedoeld in artikel 103, onder a), van Richtlijn 2009/138/EG;
- (b)
de correctie voor het verliescompensatievermogen van technische voorzieningen als bedoeld in artikel 206 van deze verordening;
- (c)
het kapitaalvereiste voor operationeel risico als bedoeld in artikel 103, onder b), van Richtlijn 2009/138/EG.
2.
Voor de toepassing van lid 1 worden uitgestelde belastingen gewaardeerd in overeenstemming met artikel 15, leden 1 en 2, onverminderd de leden 2 bis, 2 ter en 2 quater van dit artikel.
2 bis.
Wanneer het verlies als bedoeld in lid 1 in een stijging van het bedrag aan uitgestelde belastingvorderingen zou resulteren, gebruiken verzekerings- en herverzekeringsondernemingen deze stijging niet voor de in dat lid bedoelde correctie tenzij zij ten genoegen van de toezichthoudende autoriteit kunnen aantonen dat het waarschijnlijk is dat toekomstige belastbare winst beschikbaar zal zijn die voor die stijging kan worden aangewend, rekening houdende met het volgende:
- a)
wettelijke of bestuursrechtelijke vereisten inzake de termijnen met betrekking tot de voorwaartse compensatie van niet-gecompenseerde fiscale verliezen of de overdracht van ongebruikte fiscaal verrekenbare tegoeden;
- b)
de omvang van het in lid 1 bedoelde verlies en de impact ervan op de huidige en toekomstige financiële situatie van de onderneming en op de prijszetting van verzekeringsproducten, de winstgevendheid van de markt, de vraag naar verzekeringen, de herverzekeringsdekking en andere macro-economische variabelen;
- c)
de toegenomen onzekerheid over toekomstige winst na het in lid 1 bedoelde verlies, alsmede de toenemende mate van onzekerheid met betrekking tot toekomstige belastbare winst na dat verlies, naarmate de projectiehorizon langer wordt.
2 ter.
Om aan te tonen dat het waarschijnlijk is dat toekomstige belastbare winst beschikbaar zal zijn, hanteren verzekerings- en herverzekeringsondernemingen geen aannames die gunstiger zijn dan die welke worden gebruikt voor de waardering en het gebruik van uitgestelde belastingvorderingen in overeenstemming met artikel 15.
2 quater.
Om aan te tonen dat het waarschijnlijk is dat toekomstige belastbare winst beschikbaar zal zijn, voldoen de aannames die verzekerings- en herverzekeringsondernemingen hanteren aan de volgende voorwaarden:
- a)
voor de verkoop van nieuwe polissen worden geen aannames gehanteerd die hoger uitkomen dan die waarmee voor de bedrijfsplanning van de verzekerings- of herverzekeringsonderneming wordt gerekend;
- b)
voor de verkoop van nieuwe polissen worden geen aannames gehanteerd met een tijdshorizon die langer is dan die in de bedrijfsplanning van de verzekerings- of herverzekeringsonderneming, en langer dan vijf jaar;
- c)
de aanname is dat de rendementspercentages op de beleggingen van de verzekerings- of herverzekeringsonderneming na het in lid 1 bedoelde verlies gelijk zijn aan de impliciete rendementen van de forward rates berekend uit de betrokken risicovrije rentetermijnstructuur na dat verlies, tenzij de verzekerings- of herverzekeringsonderneming in staat is geloofwaardig bewijs te leveren van waarschijnlijke rendementen die hoger liggen dan die impliciete rendementen;
- d)
wanneer, onverminderd punt a), de verzekerings- of herverzekeringsonderneming voor winsten uit nieuwe activiteiten een projectiehorizon vaststelt die langer is dan de horizon voor haar bedrijfsplanning, wordt een eindige projectiehorizon vastgesteld en worden de nodige reductiefactoren toegepast op de winsten die van nieuwe activiteiten worden verwacht na de tijdshorizon van de bedrijfsplanning van de onderneming. De aanname is dan dat die reductiefactoren verder toenemen naarmate de winsten verder in de toekomst liggen.
2 quinquies.
Verzekerings- en herverzekeringsondernemingen mogen aannemen dat in de toekomst beheeractiviteiten worden ondernomen na het in lid 1 bedoelde verlies, mits de voorwaarden van artikel 23 in acht worden genomen.
3.
Voor de toepassing van lid 1 resulteert een daling van de uitgestelde belastingverplichtingen of een stijging van de uitgestelde belastingvorderingen in een negatieve correctie voor het verliescompensatievermogen van uitgestelde belastingen.
4.
Indien de berekening van de correctie overeenkomstig lid 1 in een positieve verandering van de uitgestelde belastingen resulteert, bedraagt de aanpassing nul.
5.
Indien het noodzakelijk is het verlies als bedoeld in lid 1 aan de oorzaken ervan toe te rekenen om de correctie voor het verliescompensatievermogen van uitgestelde belastingen te berekenen, rekenen verzekerings- en herverzekeringsondernemingen het verlies toe aan de risico's die door het kernsolvabiliteitskapitaalvereiste en het kapitaalvereiste voor operationeel risico worden weergegeven. De toerekening is in overeenstemming met de bijdrage van de modules en ondermodules van de standaardformule aan het kernsolvabiliteitskapitaalvereiste. Indien een verzekerings- of herverzekeringsonderneming een gedeeltelijk intern model gebruikt waarbij de correctie voor het verliescompensatievermogen van technische voorzieningen en uitgestelde belastingen niet onder het toepassingsgebied van het model valt, is de toewijzing in overeenstemming met de bijdrage van de buiten het toepassingsgebied van het model vallende modules en ondermodules van de standaardformule aan het kernsolvabiliteitskapitaalvereiste.