Gids Proportionaliteit 2022
Leeswijzer
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2022
- Redactionele toelichting
Gepubliceerd als bijlage bij het besluit van 24-09-2021, nr. WJZ/21008546.
- Bronpublicatie:
01-01-2022, Stcrt. 2021, 41481 (uitgifte: 12-10-2021, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-2022
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-01-2022, Stcrt. 2021, 41481 (uitgifte: 12-10-2021, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Aanbestedingsrecht / Gunning
Aanbestedingsrecht / Aanbestedingsprocedure
Aanbestedingsrecht / Algemeen
Voor u ligt de Gids Proportionaliteit. Deze Gids is het resultaat van de werkzaamheden van de Schrijfgroep Gids Proportionaliteit. De Gids is tot stand gekomen in het kader van het flankerend beleid bij de Aanbestedingswet 2012 (kamerstukken II nummer 32440).
De wet beschouwt het proportionaliteitsbeginsel als een van de dragende beginselen van aanbestedingsrecht. Het proportionaliteitsbeginsel houdt in dat de keuzes die een aanbestedende dienst maakt en de eisen en voorwaarden die hij stelt bij een aanbesteding, in redelijke verhouding dienen te staan tot de aard en omvang van de aan te besteden opdracht.
Zo kan het disproportioneel zijn een openbare procedure te volgen bij de aanbesteding van een gecompliceerde ontwerpopdracht, omdat dan een ongelimiteerd aantal marktpartijen kosten moet maken om aan de voorwaarden te voldoen; meer voor de hand ligt in dat geval een niet-openbare procedure (met voorselectie), zodat enkel partijen met een redelijke kans op de opdracht offertekosten moeten maken. Ook kan een selectiecriterium disproportioneel zijn dat eisen stelt aan referentieopdrachten die vele malen zwaarder zijn dan de aan te besteden opdracht zelf.
De Schrijfgroep bestond uit vier leden en een onafhankelijk voorzitter, ambtelijk ondersteund vanuit het Ministerie van Economische Zaken (EZ). Twee leden zijn werkzaam bij marktpartijen en twee leden bij aanbestedende diensten. De Schrijfgroep heeft haar werkzaamheden uitgevoerd in de periode april 2010 tot januari 2013 en is in die periode — enkel in volledige samenstelling — 19 keer bijeengekomen op het ministerie van EZ te Den Haag.
Op de bijeenkomsten zijn eerdere versies van de Gids Proportionaliteit besproken. De voorliggende Gids is het resultaat van intensief overleg binnen de Schrijfgroep en vertegenwoordigt de gezamenlijke visie van de schrijfgroepleden op het onderwerp proportionaliteit. Tussentijdse versies van de Gids zijn besproken in de Klankbordgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van aanbestedende diensten en het bedrijfsleven en een aantal onafhankelijke leden.
De Gids Proportionaliteit geeft de visie van de leden van de Schrijfgroep op de wijze waarop met het begrip ‘proportionaliteit’ bij aanbestedingen moet worden omgegaan. Daartoe wordt in de Gids het gehele aanbestedingstraject doorlopen. De Schrijfgroep onderkent dat ‘inkopen’ een ruimer begrip is dan ‘aanbesteden’. Zij heeft echter zoveel mogelijk getracht — in het licht van haar rol bij het flankerend beleid bij de Aanbestedingswet — zich in de Gids te beperken tot de onderwerpen die voor het aanbestedingsproces van belang zijn.
Voor wat betreft ‘proportionaliteit’ is naar het oordeel van de Schrijfgroep de voorfase in het aanbestedingsproces de doorslaggevende fase. In die fase neemt de aanbestedende dienst zijn belangrijkste beslissingen met betrekking tot de aard en omvang van de opdracht. In die fase dienen ook de beslissingen te worden genomen over toepassing van de percelenregeling, het gebruik van een raamovereenkomst, de noodzaak van geschiktheidseisen of de voorwaarden van de overeenkomst. De hoofdstukken betreffende de voorfase en het opstellen van de aanbestedingsdocumenten beslaan dan ook het grootste deel van de Gids.
De Schrijfgroep hoopt met de Gids Proportionaliteit duidelijk te maken dat het begrip ‘proportionaliteit’ in vele gedaanten en op vele plaatsen in het aanbestedingsproces zowel boven als onder de Europese ‘drempel’ een rol kan spelen. Bewustheid van deze verschijningsvormen en een redelijke toepassing door aanbestedende diensten zijn essentieel voor een rechtvaardig verloop van de competitie tussen marktpartijen bij het verkrijgen van de opdracht.
De Gids Proportionaliteit beoogde in zijn oorspronkelijke vorm handvatten te geven voor een redelijke toepassing van het proportionaliteitsbeginsel. Gedurende het wetgevingstraject heeft de Gids Proportionaliteit een andere status gekregen dan in het oorspronkelijke wetsvoorstel opgenomen. Om die reden zijn in de definitieve versie ‘voorschriften’ opgenomen. De Schrijfgroep wenst te benadrukken dat deze ‘voorschriften’ dienen te worden gelezen in de context van de volledige tekst van de Gids. Het proportionaliteitsbeginsel en de toepassing daarvan gelden ook voor de delen van de Gids waar geen voorschriften voor geformuleerd zijn.
De voorschriften zijn genummerd naar de paragraaf waarin ze zijn opgenomen. Waar in deze Gids meerdere voorschriften in een paragraaf zijn opgenomen zijn deze alfabetisch geletterd. In de voorschriften is een aantal malen het woord ‘of’ opgenomen, dit kan gelezen worden als en/of.
In de Gids zijn blauwe kaders opgenomen met de tekst van de wet. Deze zijn geplaatst bij de relevante onderdelen van de Gids. Omdat de artikelen 1.10, 1.13 en 1.16 grotendeels gelijkluidend zijn, wordt hier en daar volstaan met de opname van artikel 1.10, die het meest omvattend is. In de tekst zijn tevens gele kaders opgenomen met een beschrijving van een voorbeeld of een concrete casus.
De Schrijfgroep Gids Proportionaliteit beveelt lezing en gebruik van de Gids Proportionaliteit bij aanbestedingen van harte aan.
Schrijfgroep Gids Proportionaliteit:
- •
mr. A. (Annechien) Sloots, lid Schrijfgroep
- •
H.J.I.M. (Hub) Keulen, lid Schrijfgroep
- •
mr. M.A.Th. (Meriam) de Koning-van Rutte, lid Schrijfgroep
- •
M.A.J. (Marcel) Stuijts MSc, lid Schrijfgroep
- •
prof. mr. J.M. (Jan) Hebly, voorzitter
Den Haag, 15 januari 2013
Toelichting bij de 1e herziening
In maart 2014 zijn herziene Europese aanbestedingsrichtlijnen tot stand gekomen voor de klassieke sectoren (2014/24/EU) en de speciale sectoren (2014/25/EU) en heeft een nieuwe Europese aanbestedingsrichtlijn voor concessieovereenkomsten (2014/23/EU) het licht gezien. De Wet tot wijziging van de Aanbestedingswet 2012 in verband met de implementatie van aanbestedingsrichtlijnen 2014/23/EU, 2014/24/EU en 2014/25/EU (Kamerstukken II 2015–2016, 34 329) implementeert deze herziene Europese regelgeving.
De wijzigingen in de Wet nopen tot herziening van de Gids Proportionaliteit. In een beperkt gewijzigde samenstelling (één van de oorspronkelijke leden is niet langer werkzaam in de aanbestedingspraktijk) heeft de Schrijfgroep de wijzigingen beoordeeld op relevantie voor de toepassing van het proportionaliteitsbeginsel. Waar naar het oordeel van de Schrijfgroep nodig heeft dat geleid tot aanpassing van de tekst van de Gids. Andere wijzigingen dan verband houdend met de herziene regelgeving zijn niet doorgevoerd.1.
Het toepassingsbereik van de Gids verdient naar het oordeel van de Schrijfgroep op dit moment afzonderlijke aandacht. Bij het opstellen van de Gids heeft de Schrijfgroep de regeling van de klassieke sectoren als uitgangspunt genomen. Daarmee heeft zij niet beoogd de toepassing van de Gids ook tot die sectoren te beperken. Afzonderlijke behandeling van proportionaliteitsaspecten voor de speciale sectoren zou destijds naar het oordeel van de Schrijfgroep, zo al noodzakelijk, de opzet van de Gids onnodig hebben gecompliceerd, met eventuele uitzonderingsbepalingen en afzonderlijke voorbeelden en artikelverwijzingen. In het licht van de plaatsing van de artikelen betreffende het proportionaliteitsbeginsel in Deel 1 van de Aanbestedingswet 2012 meent de Schrijfgroep (zowel toen als nu) dat de inhoud van de Gids mutatis mutandis van toepassing is op aanbestedingen waarop de bepalingen van Deel 3, en thans ook Deel 2a, van toepassing zijn.
De verwijzingen naar wetsartikelen betreffen artikelen uit de in 2016 herziene Aanbestedingswet 2012. De tekst van de 1e herziening van de Gids Proportionaliteit neemt digitale aanbesteding tot uitgangspunt; de wettelijke verplichting daartoe gaat echter pas in op 1 juli 2017.
De concepttekst voor de 1e herziening van de Gids Proportionaliteit is besproken in de Klankbordgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van aanbestedende diensten en het bedrijfsleven en een aantal onafhankelijke leden.
Schrijfgroep Gids Proportionaliteit (1e herziening):
- •
mr. J.A. (Joost) Heurkens, lid Schrijfgroep
- •
H.J.I.M. (Hub) Keulen, lid Schrijfgroep
- •
mr. M.A.Th. (Meriam) de Koning-van Rutte, lid Schrijfgroep
- •
M.A.J. (Marcel) Stuijts MSc, lid Schrijfgroep
- •
prof. mr. J.M. (Jan) Hebly, voorzitter
Den Haag, 22 april 2016
Toelichting bij de 2e herziening
Bij besluit van 8 mei 2017 (WJZ/17035793) heeft de toenmalige minister van Economische Zaken de Adviescommissie Gids Proportionaliteit ingesteld. De adviescommissie heeft tot taak:
- •
het op verzoek van de minister uitbrengen van advies over voorgenomen wijzigingen van de Gids Proportionaliteit;
- •
het ambtshalve uitbrengen van advies aan de minister over mogelijke wijzigingen van de Gids Proportionaliteit.
Op 5 november 2018 ontving de adviescommissie haar 1e adviesaanvraag (kenmerk CE/18325492) en wel met betrekking tot ‘tenderkosten bij te laat ingetrokken aanbestedingen’.
Deze aanvraag heeft geleid tot het advies tot aanpassing van paragraaf 3.8 op basis waarvan de Gids Proportionaliteit is gewijzigd. De gewijzigde versie van de Gids wordt aangeduid met 2e herziening januari 2020. Eventueel komende wijzigingen worden op een vergelijkbare manier opgenomen in de toelichting op de Gids, onder aanduiding van maand, jaartal en wijziging.
Adviescommissie Gids Proportionaliteit (2e herziening):
- •
mr. J.A. (Joost) Heurkens, lid Adviescommissie
- •
H.J.I.M. (Hub) Keulen lid Adviescommissie
- •
mr. M.A.Th. (Meriam) de Koning-van Rutte, lid Adviescommissie
- •
M.A.J. (Marcel) Stuijts MSc,lid Adviescommissie
- •
prof. mr. J.M. (Jan) Hebly, voorzitter
Den Haag, 1 januari 2020
Toelichting bij de 3e herziening
De Gids proportionaliteit is via het Aanbestedingsbesluit wettelijk verankerd, waarmee de Gids proportionaliteit onder mijn verantwoordelijkheid als Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat valt. De Tweede en Eerste Kamer kunnen zich uitspreken over voorgenomen wijzigingen van de Gids via een voorhangprocedure.1.
Bij besluit van 8 mei 2017 (WJZ/17035793) heeft de Minister van Economische Zaken2. de Adviescommissie Gids proportionaliteit ingesteld. De Adviescommissie heeft tot taak:
- •
het op verzoek van de minister uitbrengen van advies over voorgenomen wijzigingen van de Gids proportionaliteit
- •
het ambtshalve uitbrengen van advies aan de minister over mogelijke wijzigingen Van de Gids proportionaliteit.
In het kader van het traject ter verbetering van de rechtsbescherming bij aanbesteden3. heb ik de Adviescommissie Gids proportionaliteit op 21 november 2019 om advies met betrekking tot ‘rechtsverwerkingsclausules (Grossman)’ gevraagd (kenmerk CE-MC/19238750). Deze aanvraag heeft geleid tot een advies om hoofdstuk 4 van de Gids Proportionaliteit te wijzigen en voetnoten te actualiseren.
Het kabinet heeft het advies deels overgenomen. Op sommige punten is een andere afweging gemaakt dan in het advies van de Adviescommissie. De afwijkingen zijn gemotiveerd in de nota van toelichting bij de wijziging van het Aanbestedingsbesluit. De wijziging van het Aanbestedingsbesluit is met de bijbehorende nota van toelichting en het voorstel voor de gewijzigde Gids proportionaliteit op 12 februari 2021 voorgehangen bij de Eerste en Tweede Kamer.4.
Ik wil de leden van de Adviescommissie Gids proportionaliteit bedanken voor hun advies:
- •
mr. J.A. (Joost) Heurkens, lid Adviescommissie
- •
H.J.I.M. (Hub) Keulen, lid Adviescommissie
- •
mr. M.A.Th. (Meriam) de Koning-van Rutte, lid Adviescommissie
- •
dr. M.A.J. (Marcel) Stuijts, lid Adviescommissie
- •
prof. mr. J.M. (Jan) Hebly, voorzitter Adviescommissie
De gewijzigde versie van de Gids wordt aangeduid met 3e herziening 1 januari 2022.
Hoogachtend,
mr. drs. M.C.G. Keijzer
Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Voetnoten
Met uitzondering van enkele kennelijke schrijffouten en logische actualisering.
Zie artikelen 1.10 derde lid, 1.13, derde lid, 1.16 derde lid, en 1.22, eerste lid, van de Aanbestedingswet 2012.
In 2017 was de Minister van Economische Zaken verantwoordelijk voor de aanbestedingswet- en regelgeving.
Kamerbrief 34252-21, 12 februari 2021.
Kamerstukken II 2020-21, 32440, nr. 112 en 116.