Regeling overdracht personele middelen convenant VERDI en ophoging GDU 2004
Bijlage Controleprotocol VERDI en ophoging GDU 2004
Geldend
Geldend vanaf 10-09-2004
- Bronpublicatie:
31-08-2004, Stcrt. 2004, 172 (uitgifte: 08-09-2004, regelingnummer: HDJZ/ABR/2004-719)
- Inwerkingtreding
10-09-2004
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
31-08-2004, Stcrt. 2004, 172 (uitgifte: 08-09-2004, regelingnummer: HDJZ/ABR/2004-719)
- Vakgebied(en)
Overheidsfinanciën / Provinciefonds
Staatsrecht / Decentralisatie
Overheidsfinanciën / Gemeentefonds
1. Inleiding
1.1
Dit controleprotocol heeft betrekking op de subsidie en de eenmalige specifieke uitkering die de Minister van Verkeer en Waterstaat aan de samenwerkingsgebieden onderscheidenlijk de provincies verleent in het kader van de ontwikkeling van regionaal verkeer- en vervoerbeleid ten behoeve van de personeelskosten die verbonden zijn aan de overdracht van fte's in het kader van het convenant VERDI en ten behoeve van de aanloopkosten die het gevolg zijn van de ophoging van de gebundelde doeluitkering voor infrastructuurprojecten, zoals geregeld in de Regeling overdracht personele middelen convenant VERDI en ophoging GDU 2004 en de daarop gebaseerde beschikkingen. Het doel van het controleprotocol is het vastleggen van de uit te voeren controlewerkzaamheden (en de wijze van rapportering daarover) tussen de Minister van Verkeer en Waterstaat en de fungerende derdenaccountant.
1.2
De volgende begrippen zijn van toepassing:
- a.
regeling: Regeling overdracht personele middelen convenant VERDI en ophoging GDU 2004;
- b.
derdenaccountant: de accountant van het samenwerkingsgebied of de provincie;
- c.
verslagen: verslaglegging omtrent formele overleggen.
1.3
De volgende regelgeving is van toepassing:
- —
Ten aanzien van de subsidie aan de samenwerkingsgebieden:
- a.
de regeling en de daarop gebaseerde beschikkingen;
- b.
- —
Ten aanzien van de eenmalige specifieke uitkering aan de provincies:
- a.
de regeling en de daarop gebaseerde beschikkingen;
- b.
enkele bepalingen uit de Algemene wet bestuursrecht als bedoeld in de regeling.
1.4
In dit controleprotocol wordt uiteengezet welke uitgangspunten en specifieke vereisten gelden bij de uitvoering van de controle over de besteding van de subsidie onderscheidenlijk uitkering, alsmede op welke wijze de uitkomsten van de controle dienen te worden gerapporteerd. De verantwoordelijkheid voor het opstellen van de verantwoording ligt bij het samenwerkingsgebied en de provincie.
1.5
Op verzoek van de Minister van Verkeer en Waterstaat kan, door de accountants van dit ministerie of andere door de minister aangewezen accountants, een review worden uitgevoerd bij de fungerende derdenaccountant ter toetsing van de naleving van het controleprotocol. Indien een review wordt uitgevoerd zal hierover tevens overleg worden gepleegd met het samenwerkingsgebied of de provincie.
2. Uitgangspunten voor de controle
2.1
Als uitgangspunt voor de controle dient de verantwoording, bedoeld in artikel 5, van de regeling. De controle van de verantwoording betreft zowel de getrouwe weergave van de verantwoording als de rechtmatigheid ervan.
2.2
Van de accountant wordt verwacht dat niet alleen de getrouwe weergave wordt gecontroleerd, maar ook dat de naleving van de voorwaarden van de regeling (zoals die gelden ingevolge de regelgeving, genoemd in punt 1.3) wordt getoetst, en voorts dat nagegaan wordt of de prestaties daadwerkelijk zijn verricht en of de uitgaven passen binnen het kader van de regeling.
2.3
Ten aanzien van de uitvoering van de controle geldt een tolerantie van 1% van het totaalbedrag van de subsidie. Voor de rapportage geldt dat bij de controle geconstateerde en niet gecorrigeerde fouten of onzekerheden groter dan € 1.000,00 dienen te worden gemeld.
3. Specifieke vereisten
3.1
Bij de uitvoering van de controle dient te worden vastgesteld dat:
- a.
de subsidie onderscheidenlijk uitkering en eventuele onttrekking aan de egalisatiereserve besteed zijn aan activiteiten, zoals beschreven in artikel 2 van de regeling en/of uitkomsten van overleg met het ministerie daarover;
- b.
de verantwoorde kosten volgens de afgelegde rekening en verantwoording in verhouding staan tot de in het activiteitenverslag opgenomen stand van zaken omtrent de uitgevoerde en de in uitvoering zijnde activiteiten;
- c.
op de kosten van de realisatie de door andere bestuursorganen verstrekte subsidies onderscheidenlijk uitkeringen in mindering zijn gebracht;
- d.
de rekening en verantwoording voldoen aan het gestelde onder artikel 5 van de regeling;
- e.
het overschot van de subsidie onderscheidenlijk uitkering is toegevoegd aan de egalisatiereserve; en
- f.
de egalisatiereserve en de mutaties daarin inzichtelijk in de financiële verantwoording zijn weergegeven.
4. Model financieel verslag
Een model van het financieel verslag, voor de financiële verantwoording, in het kader van de regeling luidt als volgt:
1. | Saldo niet bestede middelen ultimo (jaar t-1)(Stand egalisatiereserve) | € …… |
2. | Verstrekte subsidie onderscheidenlijk uitkering (jaar t) | € ……+/+ |
3. | Beschikbaar voor (jaar t) | € …… |
4. | Besteding in (jaar t) | € ……⁻/₋ |
5. | Saldo niet bestede middelen ultimo (jaar t)(te verantwoorden over jaar t+1, stand egalisatiereserve) | € …… |
5. Rapportage
5.1
Rapportage geschiedt overeenkomstig onderstaand model accountantsverklaring.
Aan: (juridische) opdrachtgever.
Accountantsverklaring conform artikel 5, tweede lid, van de Regeling overdracht personele middelen convenant VERDI en ophoging GDU 2004.
Afgegeven ten behoeve van de Minister van Verkeer en Waterstaat
Opdracht
Ingevolge uw opdracht heeft ondergetekende het bijgevoegde en gewaarmerkte financiële verslag d.d. ……(datum) van …… (naam samenwerkingsgebied of provincie), bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de Regeling overdracht personele middelen convenant VERDI en ophoging GDU 2004 gecontroleerd. Het financiële verslag is opgesteld onder verantwoordelijkheid van het bestuur van …… (naam samenwerkingsgebied of provincie). Het is onze verantwoordelijkheid een accountantsverklaring inzake het financiële verslag te verstrekken.
Werkzaamheden
De controle is verricht overeenkomstig de in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking tot controleopdrachten. Volgens deze richtlijnen dient deze controle zodanig te worden gepland en uitgevoerd dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat het financiële verslag geen onjuistheden van materieel belang bevat. Een controle omvat onder meer een onderzoek door middel van deelwaarnemingen van informatie ter onderbouwing van de gegevens in het financiële verslag. Verder heeft ondergetekende de aanwijzingen voor de controle in acht genomen die zijn gegeven in het controleprotocol VERDI 2004 die als bijlage bij de Regeling overdracht personele middelen convenant VERDI en ophoging GDU 2004 is opgenomen. Ondergetekende is van mening dat de controle een deugdelijke grondslag vormt voor het oordeel.
Oordeel
Ondergetekende is van oordeel dat het financiële verslag voldoet aan de eisen die daaromtrent zijn gesteld in de Regeling overdracht personele middelen convenant VERDI en ophoging GDU 2004 en in de beschikking tot verlening de subsidie onderscheidenlijk uitkering en dat de regeling en de bepalingen uit de beschikking tot verlening van de subsidie onderscheidenlijk uitkering zijn nageleefd (behoudens dat niet voldaan is aan …… indien van toepassing).
…… ……
(plaats) (ondertekening)