Einde inhoudsopgave
Richtlijn 2011/83/EU betreffende consumentenrechten
Artikel 16 bis Informatievoorschriften voor op afstand gesloten overeenkomsten inzake financiële diensten
Geldend
Geldend vanaf 18-12-2023
- Bronpublicatie:
22-11-2023, PbEU L 2023, 2023/2673 (uitgifte: 28-11-2023, regelingnummer: 2023/2673)
- Inwerkingtreding
18-12-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
22-11-2023, PbEU L 2023, 2023/2673 (uitgifte: 28-11-2023, regelingnummer: 2023/2673)
- Vakgebied(en)
EU-recht / Marktintegratie
Verbintenissenrecht / Overeenkomst
1.
Geruime tijd voordat de consument door een overeenkomst op afstand dan wel een daarmee overeenstemmend aanbod is gebonden, verstrekt de handelaar de consument, op een duidelijke en voor hem begrijpelijke wijze, de volgende informatie:
- a)
de identiteit en het hoofdbedrijf van de handelaar en, in voorkomend geval, de identiteit en het hoofdbedrijf van de handelaar namens wie deze optreedt;
- b)
het geografisch adres waar de handelaar is gevestigd alsook het telefoonnummer en het e-mailadres van de handelaar, of de gegevens van andere communicatiewijzen die door de handelaar worden aangeboden en, in voorkomend geval, die van de handelaar namens wie hij optreedt; al die door de handelaar aangeboden communicatiewijzen zorgen ervoor dat de consument snel contact met de handelaar kan opnemen en efficiënt met de handelaar kan communiceren en stellen de consument in staat de schriftelijke correspondentie met de handelaar op een duurzame gegevensdrager te bewaren;
- c)
de relevante contactgegevens die de consument in staat stellen eventuele klachten te richten aan de handelaar en, in voorkomend geval, aan de handelaar namens wie deze optreedt;
- d)
indien de handelaar ingeschreven staat in een handels- of soortgelijk openbaar register, het register waar de handelaar staat ingeschreven en het inschrijvingsnummer of een soortgelijke wijze van identificatie in dat register;
- e)
indien de activiteiten van de handelaar onderworpen zijn aan een vergunningsplicht, de naam, het adres, de website en alle andere contactgegevens van de bevoegde toezichthoudende autoriteit;
- f)
een beschrijving van de belangrijkste kenmerken van de financiële dienst;
- g)
de totale prijs die de consument aan de handelaar moet betalen voor de financiële dienst, met inbegrip van alle daarmee samenhangende vergoedingen, kosten en uitgaven, alsmede alle via de handelaar te betalen belastingen, of, indien de exacte prijs niet kan worden aangegeven, de grondslag voor de berekening van de prijs, zodat de consument de prijs kan verifiëren;
- h)
indien van toepassing, informatie over de gevolgen van betalingsachterstand of wanbetaling;
- i)
indien van toepassing, de informatie dat de prijs is gepersonaliseerd op basis van geautomatiseerde besluitvorming;
- j)
indien van toepassing, een kennisgeving dat de financiële dienst betrekking heeft op instrumenten die specifieke risico's met zich meebrengen in verband met hun specifieke kenmerken of de uit te voeren verrichtingen, of waarvan de prijs afhankelijk is van schommelingen op de financiële markten waarop de handelaar geen invloed heeft, aangevuld met een kennisgeving dat in het verleden behaalde resultaten geen indicatie vormen voor toekomstige resultaten;
- k)
het feit dat er andere belastingen en/of kosten kunnen bestaan die niet via de handelaar worden betaald of niet door de handelaar worden opgelegd;
- l)
nadere gegevens over eventuele beperkingen van de geldigheidsduur van de overeenkomstig dit lid verstrekte informatie;
- m)
nadere gegevens over de wijze van betaling en uitvoering;
- n)
nadere gegevens over specifieke extra kosten die de consument eventueel voor het gebruik van de middelen voor communicatie op afstand worden aangerekend;
- o)
indien milieu- of sociale factoren onderdeel uitmaken van de beleggingsstrategie van de financiële dienst, informatie over de door de financiële dienst beoogde milieu- of sociale doelstellingen;
- p)
informatie over het al dan niet bestaan van een herroepingsrecht, en, waar dat recht bestaat, informatie over de duur van en de voorwaarden voor de uitoefening van dat recht, met inbegrip van informatie over het bedrag dat de consument gehouden kan zijn te betalen alsook de gevolgen van niet-uitoefening van dat recht;
- q)
de minimumduur van de op afstand te sluiten overeenkomst bij permanente of periodieke verrichting van financiële diensten;
- r)
informatie betreffende het eventuele recht van de partijen om de overeenkomst vroegtijdig of eenzijdig te beëindigen op grond van de bepalingen van de overeenkomst op afstand, onder meer betreffende de contractuele boeten die in dergelijke gevallen verschuldigd zijn;
- s)
praktische instructies en procedures voor de uitoefening van het herroepingsrecht overeenkomstig artikel 16 ter, lid 1, met vermelding van onder meer het telefoonnummer en het e-mailadres of nadere gegevens over andere communicatiewijzen van de handelaar die relevant zijn voor de verzending van de herroepingsverklaring en, voor via een online-interface gesloten overeenkomsten inzake financiële diensten, informatie over de beschikbaarheid en de plaats van de herroepingsfunctie als bedoeld in artikel 11 bis;
- t)
nadere gegevens over contractuele bepalingen ter bepaling van het op de overeenkomst toepasselijke recht en/of inzake de bevoegde rechter;
- u)
de taal of talen waarin de contractvoorwaarden en de in dit artikel bedoelde voorafgaande informatie worden verstrekt, alsmede de taal of talen waarin de handelaar, met instemming van de consument, toezegt te zullen communiceren gedurende de looptijd van de overeenkomst op afstand;
- v)
voor zover van toepassing, vermelding van de mogelijkheid om een beroep te doen op een buitengerechtelijke klachten- en beroepsprocedure waaraan de handelaar is onderworpen, en de manier om daar toegang tot te krijgen;
- w)
vermelding van het bestaan van garantiefondsen of andere compensatieregelingen die niet onder Richtlijnen 2014/49/EU(1) en 97/9/EG (2) van het Europees Parlement en de Raad vallen.
2.
De lidstaten kunnen in hun nationale recht taalvoorschriften handhaven of invoeren met betrekking tot de in lid 1 bedoelde informatie, teneinde te verzekeren dat dergelijke informatie voor de consument gemakkelijk te begrijpen is.
3.
In geval van communicatie via spraaktelefonie moeten de identiteit van de handelaar en het commerciële oogmerk van het door de handelaar geïnitieerde telefoongesprek met de consument aan het begin expliciet kenbaar worden gemaakt. Wanneer een telefoongesprek wordt opgenomen of kan worden opgenomen, stelt de handelaar de consument ook daarvan in kennis.
4.
Indien de consument daar uitdrukkelijk mee instemt, kan de handelaar zich, in afwijking van lid 1, bij communicatie via spraaktelefonie als bedoeld in lid 3 beperken tot het verstrekken van de in lid 1, punten a), f), g), k) en p), bedoelde informatie voordat de consument door de overeenkomst op afstand is gebonden. In een dergelijk geval informeert de handelaar de consument over de aard en de beschikbaarheid van de andere in lid 1 bedoelde informatie. De handelaar verstrekt de andere op grond van lid 1 vereiste informatie onmiddellijk na de sluiting van de overeenkomst op afstand op een duurzame gegevensdrager.
5.
Indien de in lid 1 bedoelde informatie wordt verstrekt minder dan een dag voordat de overeenkomst op afstand bindend wordt voor de consument, schrijven de lidstaten voor dat de handelaar de consument een herinnering stuurt over de mogelijkheid om de overeenkomst op afstand te herroepen en over de daartoe te volgen procedure, overeenkomstig artikel 16 ter. Die herinnering wordt tussen één en zeven dagen na de sluiting van de overeenkomst op afstand op een duurzame gegevensdrager aan de consument verstrekt.
6.
De in lid 1 bedoelde informatie wordt op een duurzame gegevensdrager aan de consument verstrekt en is gemakkelijk leesbaar.
De in lid 1 bedoelde informatie wordt op verzoek in een passend en toegankelijk formaat verstrekt aan consumenten met een beperking, met inbegrip van consumenten met een visuele beperking.
7.
Met uitzondering van de in lid 1, punten a), f), g), k) en p), bedoelde informatie kan de handelaar de informatie in gelaagde vorm verstrekken indien zij elektronisch wordt verstrekt.
Indien informatie in gelaagde vorm wordt verstrekt, moet de in lid 1 bedoelde informatie als één enkel document kunnen worden bekeken, opgeslagen en afgedrukt.
In dergelijke gevallen zorgt de handelaar ervoor dat alle in lid 1 bedoelde precontractuele informatie vóór de sluiting van de overeenkomst op afstand aan de consument wordt aangeboden.
8.
De bewijslast voor de naleving van de in dit artikel neergelegde informatievereisten ligt bij de handelaar.
9.
De lidstaten kunnen inzake vereisten voor precontractuele bepalingen regels vaststellen of handhaven die strenger zijn dan de bepalingen van dit artikel, indien die bepalingen verenigbaar zijn met het Unierecht.
10.
Indien een andere handeling van de Unie betreffende specifieke financiële diensten bepalingen bevat inzake de informatie die voorafgaand aan de sluiting van de overeenkomst aan de consument moet worden verstrekt, zijn alleen de bepalingen van die handeling van de Unie, ongeacht de mate van detail van die bepalingen, van toepassing op die specifieke financiële dienst, tenzij in die handeling van de Unie anders is bepaald.
Indien die andere handeling van de Unie geen bepalingen inzake informatie over het herroepingsrecht bevat, informeert de handelaar de consument over het al dan niet bestaan van een dergelijk recht overeenkomstig lid 1, punt p).
Voetnoten
Richtlijn 2014/49/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 inzake de depositogarantiestelsels (PB L 173 van 12.6.2014, blz. 149).
Richtlijn 97/9/EG van het Europees Parlement en de Raad van 3 maart 1997 inzake de beleggerscompensatiestelsels (PB L 84 van 26.3.1997, blz. 22).