Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 508/2014 inzake het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 2328/2003, (EG) nr. 861/2006, (EG) nr. 1198/2006, (EG) nr. 791/2007 en (EU) nr. 1255/2011
Bijlage V Voorlichting en communicatie over steun uit het EFMZV
Geldend
Geldend vanaf 21-05-2014
- Bronpublicatie:
15-05-2014, PbEU 2014, L 149 (uitgifte: 20-05-2014, regelingnummer: 508/2014)
- Inwerkingtreding
21-05-2014
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
15-05-2014, PbEU 2014, L 149 (uitgifte: 20-05-2014, regelingnummer: 508/2014)
- Vakgebied(en)
Agrarisch recht (V)
Overheidsfinanciën / EU-financiën
1
Lijst van concrete acties
De in artikel 119 bedoelde lijst van concrete acties bevat de volgende gegevensvelden in ten minste een van de officiële talen van de lidstaat:
- —
naam van de begunstigde (alleen voor rechtspersonen, en voor natuurlijke personen voor zover in overeenstemming met het nationaal recht)
- —
CFR-identificatienummer (Community Fleet Register) zoals bedoeld in artikel 10 van Verordening (EG) nr. 26/2004 (alleen invullen als de concrete actie in verband staat met een vissersvaartuig);
- —
naam van de concrete actie;
- —
samenvatting van de concrete actie;
- —
begindatum van de concrete actie;
- —
einddatum van de concrete actie (verwachte datum van de materiële voltooiing of volledige uitvoering van de concrete actie);
- —
totale subsidiabele uitgaven;
- —
bedrag van de bijdrage van de Unie;
- —
postcode van de concrete actie;
- —
land;
- —
vermelding van de betrokken Unieprioriteit;
- —
datum van de laatste bijwerking van de lijst van concrete acties.
2
Op het publiek gerichte voorlichtings- en publiciteitsmaatregelen
- 1.
De lidstaat ziet erop toe dat met de voorlichtings- en publiciteitsmaatregelen gestreefd wordt naar een zo ruim mogelijke aandacht in de media, en dat daartoe op het passende niveau verschillende communicatievormen en -methoden worden gebruikt.
- 2.
De lidstaat is verantwoordelijk voor de organisatie van ten minste de volgende voorlichtings- en publiciteitsmaatregelen:
- a)
een omvangrijke voorlichtingsactiviteit waarbij bekendheid wordt gegeven aan de start van het operationele programma;
- b)
ten minste twee keer tijdens de programmeringsperiode: een omvangrijke voorlichtingsactiviteit om bekendheid te geven aan de financieringsmogelijkheden en de gevolgde strategie en om de resultaten van het operationele programma te presenteren;
- c)
het uithangen van de vlag of het aanbrengen van het embleem, in voorkomend geval, van de Unie voor het gebouw van elke managementautoriteit of op een andere voor het publiek zichtbare plaats bij dat gebouw;
- d)
het langs elektronische weg bekendmaken van de lijst van concrete acties overeenkomstig punt 1;
- e)
het geven van voorbeelden van concrete acties per operationeel programma op de algemene website of op de site van het operationele programma die via de portaalsite toegankelijk is; de voorbeelden moeten worden gegeven in een door velen gesproken officiële taal van de Unie die niet de officiële taal of een van de officiële talen van de betrokken lidstaat mag zijn;
- f)
ervoor zorgen dat een specifiek deel van de algemene website gewijd is aan het geven van een korte samenvatting van concrete acties betreffende innovatie en eco-innovatie;
- g)
het actualiseren van informatie over de uitvoering van de operationele programma's, met inbegrip van de belangrijkste resultaten ervan, op de algemene website of op de site van het operationele programma die via de portaalsite toegankelijk is;
- h)
het aan het publiek ter beschikking stellen van een samenvatting van de maatregelen die gericht zijn op het waarborgen van de naleving van de GVB-regels, met inbegrip van gevallen van niet-naleving door lidstaten of begunstigden, alsmede van corrigerende maatregelen zoals financiële correcties.
- 3.
Overeenkomstig de nationale wetgeving en praktijken worden de volgende instanties door de managementautoriteit bij de voorlichtings- en publiciteitsmaatregelen betrokken:
- a)
de in artikel 5 van Verordening (EU) nr. 1380/2013 bedoelde partners;
- b)
de centra voor voorlichting over Europa en de vertegenwoordigingen van de Commissie in de lidstaten;
- c)
onderwijs- en onderzoeksinstellingen.
Die instanties zorgen voor een grootschalige verspreiding van de in artikel 119, lid 1, onder a) en b), bedoelde informatie.
3
Maatregelen tot voorlichting van potentiële begunstigden en van begunstigden
- 3.1.
Maatregelen tot voorlichting van potentiële begunstigden
- 1.
De managementautoriteit ziet erop toe dat aan potentiële begunstigden en aan alle belanghebbenden op ruime schaal informatie wordt verstrekt over de doelstellingen van het operationele programma en de in het kader van het EFMZV geboden financieringsmogelijkheden.
- 2.
De managementautoriteit ziet erop toe dat de potentiële begunstigden ten minste de volgende informatie ontvangen:
- a)
de subsidiabiliteitsvoorwaarden waaronder uitgaven in aanmerking komen voor steun uit een operationeel programma;
- b)
een beschrijving van de voorwaarden inzake de ontvankelijkheid van aanvragen, de procedures voor het onderzoek van de financieringsaanvragen en de termijnen;
- c)
de criteria aan de hand waarvan concrete acties voor steun worden geselecteerd;
- d)
de contacten op nationaal, regionaal of lokaal niveau waar informatie over de operationele programma's kan worden verkregen;
- e)
de vereiste dat in de aanvragen, in evenredigheid met de omvang van de concrete actie, communicatieactiviteiten worden voorgesteld om het publiek in te lichten over het doel van de concrete actie en over de Uniesteun ervoor.
- 3.2.
Maatregelen tot voorlichting van de begunstigden
De managementautoriteit deelt de begunstigden mee dat zij door financiering te aanvaarden ermee instemmen op de overeenkomstig artikel 119, lid 2, gepubliceerde lijst van concrete acties te worden opgenomen.