Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 648/2012 betreffende otc-derivaten, centrale tegenpartijen en transactieregisters
Artikel 49 Toetsing van modellen, stresstests en backtests
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2020
- Bronpublicatie:
23-10-2019, PbEU 2019, L 322 (uitgifte: 12-12-2019, regelingnummer: 2019/2099)
- Inwerkingtreding
01-01-2020
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
23-10-2019, PbEU 2019, L 322 (uitgifte: 12-12-2019, regelingnummer: 2019/2099)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
Een CTP toetst regelmatig de modellen en parameters die zij heeft vastgesteld om haar marginvereisten, bijdragen in het wanbetalingsfonds en zekerheidsvereisten te berekenen, alsook haar andere mechanismen voor risicobeheersing. Zij onderwerpt de modellen frequent aan strenge stresstests om de veerkracht ervan te testen in extreme maar plausibele marktomstandigheden, en voert backtests uit om de betrouwbaarheid van de gebruikte methode te beoordelen. De CTP verkrijgt onafhankelijke validatie, brengt haar bevoegde autoriteit en ESMA op de hoogte van de resultaten van de uitgevoerde tests en verkrijgt de validatie daarvan overeenkomstig de leden 1 bis tot en met 1 sexies alvorens aanzienlijke wijzigingen in de modellen en parameters aan te brengen.
De vastgestelde modellen en parameters, met inbegrip van alle aanzienlijke wijzigingen daarvan, vormen het voorwerp van een advies van het college overeenkomstig de volgende leden.
ESMA zorgt ervoor dat de informatie betreffende de resultaten van de stresstests aan de ESA’s, het ESCB en de Gemeenschappelijke Afwikkelingsraad wordt doorgegeven om hen in staat te stellen de blootstelling van financiële instellingen aan de wanbetaling van CTP’s te beoordelen.
1 bis.
Indien een CTP voornemens is een aanzienlijke wijziging in de in lid 1 bedoelde modellen en parameters aan te brengen, dient zij bij de bevoegde autoriteit en ESMA een aanvraag tot validatie van die wijziging in. De CTP voegt bij haar aanvraag een onafhankelijke validatie van de voorgenomen wijziging. De bevoegde autoriteit en ESMA bevestigen beide de ontvangst van de volledige aanvraag aan de CTP.
1 ter.
Binnen 50 werkdagen na ontvangst van de volledige aanvraag verrichten de bevoegde autoriteit en ESMA beide een risicobeoordeling van de aanzienlijke wijziging en doen zij beide verslag aan het overeenkomstig artikel 18 opgerichte college.
1 quater.
Binnen 30 werkdagen na ontvangst van het in lid 1 ter bedoelde verslag stelt het college overeenkomstig artikel 19, lid 3, een meerderheidsadvies vast. Niettegenstaande een voorlopige aanbrenging overeenkomstig lid 1 sexies stelt de bevoegde autoriteit geen besluit tot verlening of weigering van de validatie van aanzienlijke wijzigingen in modellen en parameters vast voordat het college een dergelijk advies heeft aangenomen, tenzij het college dat advies niet binnen de termijn heeft aangenomen.
1 quinquies.
Binnen 90 werkdagen na ontvangst van de in lid 1 bis bedoelde aanvraag delen de bevoegde autoriteit en ESMA beide de CTP en elkaar schriftelijk onder opgaaf van alle redenen mee of de validatie is verleend dan wel geweigerd.
1 sexies.
De CTP mag geen aanzienlijke wijziging in de modellen en parameters als bedoeld in lid 1 aanbrengen voordat zij de validaties van haar bevoegde autoriteit en ESMA heeft verkregen. De bevoegde autoriteit kan, in samenspraak met ESMA, in naar behoren gemotiveerde gevallen toestaan dat voorlopig een aanzienlijke wijziging in die modellen of parameters wordt aangebracht voorafgaand aan hun validaties.
2.
Een CTP test regelmatig de cruciale aspecten van haar wanbetalingsprocedures en neemt alle redelijke stappen om te garanderen dat alle clearingleden deze procedures begrijpen en over passende regelingen beschikken om te reageren op een geval van wanbetaling.
3.
Een CTP maakt cruciale informatie over haar risicobeheermodel, alsook de aannames voor de in lid 1 bedoelde stresstests openbaar.
4.
Om een consistente toepassing van dit artikel te garanderen, stelt ESMA, na overleg met de EBA, andere relevante bevoegde autoriteiten en de leden van het ESCB, ontwerpen van technische reguleringsnormen op ter nadere bepaling van:
- a)
het type tests dat moet worden uitgevoerd voor verschillende categorieën financiële instrumenten en portefeuilles;
- b)
de betrokkenheid van clearingleden of andere partijen bij de tests;
- c)
de frequentie van de tests;
- d)
het tijdsbestek waarop de tests betrekking hebben;
- e)
de in lid 3 bedoelde cruciale informatie.
ESMA dient deze ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 30 september 2012 in bij de Commissie.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010 vast te stellen.
5.
Ter wille van eenvormige voorwaarden van toepassing van dit artikel stelt ESMA, na overleg met de EBA, andere relevante bevoegde autoriteiten en de leden van het ESCB, ontwerpen van technische reguleringsnormen op tot nadere bepaling van de voorwaarden waaronder de in lid 1 bedoelde wijzigingen van de modellen en parameters aanzienlijk zijn.
ESMA dient die ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 2 januari 2021 bij de Commissie in.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid gedelegeerd de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.