Einde inhoudsopgave
Verordening (EG) Nr. 715/2007 betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking tot emissies van lichte personen- en bedrijfsvoertuigen (Euro 5 en Euro 6)
Bijlage I Emissiegrenswaarden
Geldend
Geldend van 04-06-2012 tot 01-07-2030
- Bronpublicatie:
29-05-2012, PbEU 2012, L 142 (uitgifte: 01-06-2012, regelingnummer: 459/2012)
- Inwerkingtreding
04-06-2012
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
29-05-2012, PbEU 2012, L 142 (uitgifte: 01-06-2012, regelingnummer: 459/2012)
- Vakgebied(en)
Verkeersrecht / Voertuigeisen
Tabel 1. Euro 5-emissiegrenswaarden
Referentiemassa (RM) (kg) | Grenswaarden | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Massa koolmonoxide (CO) | Massa van het totaal aan koolwaterstoffen (THC) | Massa niet-methaan koolwaterstoffen (NMHC) | Massa stikstofoxiden (NOx) | Gecombineerde massa koolwaterstoffen en stikstofoxiden (THC + NOx) | Deeltjesmassa (PM) | Deeltjesaantal (PN) | ||||||||||
L1 (Mg/km) | L2 (Mg/km) | L3 (Mg/km) | L4 (Mg/km) | L2 + L4 (Mg/km) | L5 (Mg/km) | L6 (#/Km) | ||||||||||
Categorie | Klasse | PI | CI | PI | CI | PI | CI | PI | CI | PI | CI | PI (1) | CI | PI | CI | |
M | - | Alle | 1 000 | 500 | 100 | - | 68 | - | 60 | 180 | - | 230 | 5,0/4,5 | 5,0/4,5 | - | 6,0 × 1011 |
N1 | I | RM ≤ 1 305 | 1 000 | 500 | 100 | - | 68 | - | 60 | 180 | - | 230 | 5,0/4,5 | 5,0/4,5 | - | 6,0 × 1011 |
II | 1 305 < RM ≤ 1 760 | 1 810 | 630 | 130 | - | 90 | - | 75 | 235 | - | 295 | 5,0/4,5 | 5,0/4,5 | - | 6,0 × 1011 | |
III | 1 760 < RM | 2 270 | 740 | 160 | - | 108 | - | 82 | 280 | - | 350 | 5,0/4,5 | 5,0/4,5 | - | 6,0 × 1011 | |
N2 | - | Alle | 2 270 | 740 | 160 | - | 108 | - | 82 | 280 | - | 350 | 5,0/4,5 | 5,0/4,5 | - | 6,0 × 1011 |
Legende: PI = elektrische ontsteking, CI = compressieontsteking
Tabel 2. Euro 6-emissiegrenswaarden
Referentiemassa (RM) (kg) | Grenswaarden | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Massa koolmonoxide (CO) | Massa totale koolwaterstoffen (THC) | Massa andere koolwaterstoffen dan methaan (NMHC) | Massa stikstofoxiden (NOx) | Gecombineerde massa koolwaterstoffen en stikstofoxiden (THC + NOx) | Deeltjesmassa (PM) (1) | Deeltjesaantal (PN) | ||||||||||
L1 (mg/km) | L2 (mg/km) | L3 (mg/km) | L4 (mg/km) | L2 + L4 (mg/km) | L5 (mg/km) | L6 (#/km) | ||||||||||
Categorie | Klasse | PI | CI | PI | CI | PI | CI | PI | CI | PI | CI | PI (2) | CI | PI (2)(3) | CI | |
M | - | Alle | 1 000 | 500 | 100 | - | 68 | - | 60 | 80 | - | 170 | 4,5 | 4,5 | 6,0 × 1011 | 6,0 × 1011 |
N1 | I | RM ≤ 1 305 | 1 000 | 500 | 100 | - | 68 | - | 60 | 80 | - | 170 | 4,5 | 4,5 | 6,0 × 1011 | 6,0 × 1011 |
II | 1 305 < RM ≤ 1 760 | 1 810 | 630 | 130 | - | 90 | - | 75 | 105 | - | 195 | 4,5 | 4,5 | 6,0 × 1011 | 6,0 × 1011 | |
III | 1 760 < RM | 2 270 | 740 | 160 | - | 108 | - | 82 | 125 | - | 215 | 4,5 | 4,5 | 6,0 × 1011 | 6,0 × 1011 | |
N2 | - | Alle | 2 270 | 740 | 160 | - | 108 | - | 82 | 125 | - | 215 | 4,5 | 4,5 | 6,0 × 1011 | 6,0 × 1011 |
Legende: PI = elektrische ontsteking, CI = compressieontsteking
Tabel 3. Emissiegrenswaarde voorde verdampingsemissietest
Massa van de verdampingsemissie (g/test) |
2,0 |
Tabel 4. Emissiegrenswaarden voor de uitlaatemissie van koolmonoxide en koolwaterstoffen na een koudestarttest
Testtemperatuur 266 K (− 7 °C) | |||
---|---|---|---|
Voertuigcategorie | Klasse | Massa koolmonoxide (CO) | Massa koolwaterstoffen (HC) |
L1 (g/km) | L2 (g/km) | ||
M | - | 15 | 1,8 |
N1 | I | 15 | 1,8 |
II | 24 | 2,7 | |
III | 30 | 3,2 | |
N2 | 30 | 3,2 |
Voetnoten
De normen voor de deeltjesmassa bij motoren met elektrische ontsteking zijn alleen van toepassing op voertuigen met directe-inspuitingsmotoren.
De grenswaarden voor de deeltjesmassa en het deeljesaantal bij motoren met elektrische ontsteking zijn alleen van toepassing op voertuigen met motoren met directe inspuiting.
De grenswaarden voor de deeltjesmassa en het deeljesaantal bij motoren met elektrische ontsteking zijn alleen van toepassing op voertuigen met motoren met directe inspuiting.
Tot drie jaar na de in artikel 10, leden 4 en 5, genoemde data voor respectievelijk nieuwe typegoedkeuringen en nieuwe voertuigen wordt op verzoek van de fabrikant op Euro 6-voertuigen met elektrische ontsteking en directe inspuiting een emissiegrens van 6,0 × 1012#/km voor het deeltjesaantal toegepast. Vóór het einde van die periode moet een typegoedkeuringstestmethode worden toegepast die een doeltreffende beperking van het aantal uitgestoten deeltjes in reële rijomstandigheden waarborgt.