Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 600/2014 betreffende markten in financiële instrumenten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012
Artikel 32 Procedure voor handelsverplichting
Geldend
Geldend vanaf 28-03-2024
- Bronpublicatie:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/791 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/791)
- Inwerkingtreding
28-03-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/791 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/791)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
De ESMA stelt ontwerpen van technische reguleringsnormen op om het volgende nader te bepalen:
- a)
de in lid 1, punt a), van dit artikel bedoelde klasse van derivaten of een relevante subset daarvan wordt verhandeld op ten minste één handelsplatform als bedoeld in artikel 28, lid 1; en
- b)
de datum of data waarop de handelsverplichting van kracht wordt, met inbegrip van een eventuele gefaseerde invoering, en de categorieën van tegenpartijen waarvoor de verplichting geldt, indien technische reguleringsnormen overeenkomstig artikel 5, lid 2, onder b), van Verordening (EU) nr. 648/2012 voorzien in een dergelijke gefaseerde invoering en dergelijke categorieën van tegenpartijen.
De ESMA legt deze ontwerpen van technische reguleringsnormen voor aan de Commissie binnen zes maanden na de vaststelling van de technische reguleringsnormen overeenkomstig artikel 5, lid 2, van Verordening (EU) nr. 648/2012 door de Commissie.
Alvorens zij de ontwerpen van technische reguleringsnormen ter vaststelling aan de Commissie voorlegt, organiseert de ESMA een openbare raadpleging en kan zij, zo nodig, overleg plegen met de bevoegde autoriteiten van derde landen.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid verleend de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.
2.
De handelsverplichting treedt in werking indien:
- a)
de in lid 1, onder a), bedoelde klasse van derivaten of een relevante subset daarvan is toegelaten tot de handel of wordt verhandeld op ten minste één handelsplatform als bedoeld in artikel 28, lid 1, en
- b)
er in de klasse van derivaten of een relevante subset daarvan voldoende koop- en verkoopintenties van derde partijen zijn opdat een dergelijke klasse van derivaten als voldoende liquide wordt beschouwd om uitsluitend op de in artikel 28, lid 1, bedoelde platformen te worden verhandeld.
3.
Bij het opstellen van de ontwerpen van technische reguleringsnormen als bedoeld in lid 1 bepaalt de ESMA of de klasse van derivaten of een relevante subset daarvan voldoende liquide is aan de hand van de volgende criteria:
- a)
de gemiddelde frequentie en omvang van de handel in allerlei marktomstandigheden, gelet op de aard en levenscyclus van producten binnen de derivatenklasse;
- b)
het aantal en het type actieve marktdeelnemers, met inbegrip van de verhouding van marktdeelnemers tot producten/contracten die in een bepaalde productmarkt worden verhandeld;
- c)
de gemiddelde omvang van de spreads.
Bij het ontwikkelen van deze ontwerpen van technische reguleringsnormen houdt de ESMA rekening met het verwachte effect dat die handelsverplichting kan hebben op de liquiditeit van een klasse van derivaten of een relevante subset daarvan en de commerciële activiteiten van eindgebruikers die geen financiële entiteiten zijn.
De ESMA bepaalt of de klasse van derivaten of een relevante subset daarvan alleen voldoende liquide is in transacties onder een bepaalde omvang.
4.
De ESMA identificeert, op eigen initiatief, volgens de criteria van lid 2 en na een openbare raadpleging, de klassen van derivaten of individuele derivatencontracten die onder de verplichting tot handel op de in artikel 28, lid 1, van deze verordening bedoelde platformen zouden moeten vallen, maar waarvoor nog geen centrale tegenpartij een vergunning heeft op grond van artikel 14 of artikel 15 van Verordening (EU) nr. 648/2012, en stelt de Commissie daarvan in kennis.
Na de in de eerste alinea bedoelde kennisgeving door de ESMA kan de Commissie een verzoek publiceren tot het ontwikkelen van voorstellen voor het verhandelen van deze derivaten op de in artikel 28, lid 1, genoemde platformen.
4 bis.
Indien de ESMA van oordeel is dat de in artikel 6 bis van Verordening (EU) nr. 648/2012 bedoelde opschorting van de clearingverplichting een materiële wijziging is in de voor de inwerkingtreding van de handelsverplichting geldende criteria, als bedoeld in lid 5 van dit artikel, kan zij de Commissie verzoeken om de in artikel 28, lid 1, van deze verordening neergelegde handelsverplichting op te schorten voor dezelfde specifieke klassen van otc-derivaten waarop het verzoek tot opschorting van de clearingverplichting van toepassing is.
4 ter.
De ESMA kan de Commissie verzoeken om de in artikel 28, lid 1, neergelegde handelsverplichting op te schorten voor specifieke klassen van otc-derivaten of voor een specifiek type tegenpartij indien die opschorting noodzakelijk is om nadelige effecten voor de liquiditeit of een ernstige dreiging voor de financiële stabiliteit of voor de ordelijke werking van financiële markten in de Unie te voorkomen of aan te pakken, en indien die opschorting in verhouding staat tot die doelstellingen.
4 quater.
De in de leden 4 bis en 4 ter bedoelde verzoeken worden niet openbaar gemaakt.
4 quinquies.
Na ontvangst van de in de leden 4 bis en 4 ter bedoelde verzoeken onderneemt de Commissie onverwijld en op basis van de door de ESMA verstrekte redenen en bewijzen een van de volgende stappen:
- a)
de handelsverplichting voor klassen van otc-derivaten of voor soorten tegenpartijen opschorten bij uitvoeringshandeling;
- b)
de gevraagde opschorting afwijzen.
Voor de toepassing van de eerste alinea, punt b), stelt de Commissie de ESMA in kennis van de redenen waarom zij de gevraagde opschorting heeft afgewezen. De Commissie stelt het Europees Parlement en de Raad onmiddellijk in kennis van de afwijzing en stuurt hun de aan de ESMA opgegeven redenen toe. De aan het Europees Parlement en de Raad verstrekte informatie over de afwijzing en de redenen daarvoor worden niet openbaar gemaakt.
De in de eerste alinea, punt a), bedoelde opschorting geldt voor een initiële periode van ten hoogste drie maanden vanaf de datum van bekendmaking van de in dat punt bedoelde uitvoeringshandeling.
Indien de redenen voor de in de eerste alinea, punt a), bedoelde opschorting blijven gelden, kan de Commissie die opschorting bij uitvoeringshandeling verlengen met aanvullende perioden van niet meer dan drie maanden, waarbij de totale periode van de opschorting niet meer dan twaalf maanden bedraagt.
De in de eerste alinea, punt a), en de vierde alinea van dit lid bedoelde uitvoeringshandelingen worden vastgesteld volgens de in artikel 51 bedoelde onderzoeksprocedure.
5.
De ESMA legt, in overeenstemming met lid 1, nieuwe ontwerpen van technische reguleringsnormen voor aan de Commissie om de bestaande technische reguleringsnormen te wijzigen, op te schorten of in te trekken als er een materiële wijziging optreedt in de criteria die zijn beschreven in lid 2. Alvorens dit te doen, kan de ESMA indien nodig overleg plegen met de bevoegde autoriteiten van derde landen.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de in dit lid bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.
6.
De ESMA stelt ontwerpen van technische reguleringsnormen op waarin de in lid 2, onder b), genoemde criteria worden gespecificeerd.
De ESMA dient deze ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 3 juli 2015 in bij de Commissie.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010 vast te stellen.