Reclamecode voor alcoholhoudende dranken
Artikel 29 Sport
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2012
- Redactionele toelichting
Voor dit artikel geldt een overgangsperiode van drie maanden. Dit artikel treedt op 01-04-2012 in werking.
- Bronpublicatie:
01-01-2012, Internet 2012, alcoholcode.nl (uitgifte: 01-01-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-2012
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-01-2012, Internet 2012, alcoholcode.nl (uitgifte: 01-01-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Reclame
lid 1.
Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet gevoerd worden op een individuele sporter of sportploeg.
lid 2.
Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet gevoerd worden op vervoermiddelen en/of attributen die door de sporter of sportploeg gebruikt worden bij actieve sportbeoefening.
lid 3.
Het is niet toegestaan om sporters die internationaal op het hoogste seniorenniveau (EK's, WK's en Olympische Spelen) actief sport uitoefenen door of namens de adverteerder in te huren voor radio-, bioscoop- en televisiecommercials en printuitingen waarbij gebruikt wordt gemaakt van geënsceneerde situaties met scripts.
lid 4.
Reclame voor alcoholhoudende drank mag niet actieve sportbeoefening op verpakkingen van alcoholhoudende drank afbeelden.
lid 5.
Het is toegestaan om actieve sportbeoefening in reclame-uitingen uit te beelden, maar uitsluitend om de context uit te beelden van het vieren van de prestatie na afloop.
Officiële toelichting