Einde inhoudsopgave
Gedelegeerde verordening (EU) 2015/35 tot aanvulling van Richtlijn 2009/138/EG betreffende de toegang tot en uitoefening van het verzekerings- en het herverzekeringsbedrijf (Solvabiliteit II)
Artikel 308 Governancesysteem
Geldend
Geldend vanaf 18-01-2015
- Bronpublicatie:
10-10-2014, PbEU 2015, L 12 (uitgifte: 17-01-2015, regelingnummer: 2015/35)
- Inwerkingtreding
18-01-2015
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
10-10-2014, PbEU 2015, L 12 (uitgifte: 17-01-2015, regelingnummer: 2015/35)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
Verzekeringsrecht / Algemeen
1.
Het periodieke toezichtrapport bevat alle volgende informatie over het governancesysteem van de verzekerings- of herverzekeringsonderneming:
- (a)
informatie die de toezichthoudende autoriteiten in staat stelt een goed inzicht te verwerven in het governancesysteem binnen de onderneming en zich een oordeel te vormen over de geschiktheid ervan voor de bedrijfsstrategie en activiteiten van de onderneming;
- (b)
informatie over de delegatie van verantwoordelijkheden, de rapportagelijnen en de functieverdeling binnen de onderneming;
- (c)
de beloningsrechten van de leden van het bestuurlijk, beleidsbepalend of toezichthoudend orgaan gedurende de rapportageperiode, een vergelijking van de informatie met die welke over de vorige rapportageperiode is gerapporteerd en de redenen voor eventuele materiële wijzigingen.
2.
Het periodieke toezichtrapport bevat alle volgende informatie over de inachtneming door de verzekerings- of herverzekeringsonderneming van de vereisten op het gebied van deskundigheid en betrouwbaarheid:
- (a)
in overeenstemming met het bepaalde in artikel 42 van Richtlijn 2009/138/EG, een lijst van personen binnen de onderneming die voor sleutelfuncties verantwoordelijk zijn;
- (b)
informatie over de door de onderneming vastgestelde gedragslijnen en processen om te waarborgen dat deze personen deskundig en betrouwbaar zijn.
3.
Het periodieke toezichtrapport bevat alle volgende informatie over het risicomanagementsysteem van de verzekerings- of herverzekeringsonderneming:
- (a)
informatie over de risicomanagementstrategieën, -doelstellingen en -processen en de voor elke risicocategorie gevolgde rapportageprocedures van de onderneming;
- (b)
informatie over significante risico's waaraan de onderneming gedurende de looptijd van haar verzekerings- en herverzekeringsverplichtingen is blootgesteld en over de wijze waarop deze in haar algehele solvabiliteitsbehoeften in aanmerking zijn genomen;
- (c)
informatie over alle in artikel 101, lid 4, van Richtlijn 2009/138/EG beschreven materiële risico's die de onderneming heeft onderkend en die niet volledig in de berekening van het solvabiliteitskapitaalvereiste zijn meegenomen;
- (d)
informatie over de wijze waarop de onderneming voldoet aan haar verplichting om al haar activa conform het in artikel 132 van Richtlijn 2009/138/EG beschreven ‘prudent person’-beginsel te beleggen;
- (e)
informatie over de wijze waarop de onderneming verifieert of kredietbeoordelingen van externe kredietbeoordelingsinstellingen adequaat zijn, met inbegrip van de wijze waarop en de mate waarin kredietbeoordelingen van externe kredietbeoordelingsinstellingen worden gebruikt;
- (f)
de resultaten van de beoordelingen inzake de extrapolatie van de risicovrije rente, de matchingopslag en de volatiliteitsaanpassing als bedoeld in artikel 44, lid 2 bis, van Richtlijn 2009/138/EG.
4.
Het periodieke toezichtrapport bevat alle volgende informatie over de eigen beoordelingen van de risico's en de solvabiliteit die de verzekerings- of herverzekeringsonderneming in de loop van de rapportageperiode heeft verricht:
- (a)
een beschrijving van de wijze waarop de eigen beoordeling van de risico's en de solvabiliteit is verricht, intern is gedocumenteerd en wordt herzien;
- (b)
een beschrijving van de wijze waarop de eigen beoordeling van de risico's en de solvabiliteit in het managementproces en in het besluitvormingsproces van de onderneming is geïntegreerd.
5.
Het periodieke toezichtrapport bevat alle volgende informatie over het internecontrolesysteem van de verzekerings- of herverzekeringsonderneming:
- (a)
informatie over de sleutelprocedures van het internecontrolesysteem;
- (b)
informatie over de activiteiten die in overeenstemming met artikel 46, lid 2, van Richtlijn 2009/138/EG tijdens de rapportageperiode zijn uitgevoerd;
- (c)
informatie over het overeenkomstig artikel 270 van de onderhavige verordening uitgestippelde compliancebeleid van de onderneming, het proces voor het evalueren van dat beleid, de evaluatiefrequentie en eventuele significante wijzigingen in dat beleid tijdens de rapportageperiode.
6.
Het periodieke toezichtrapport bevat alle volgende informatie over de interneauditfunctie van de verzekerings- of herverzekeringsonderneming:
- (a)
een beschrijving van de interne audits die tijdens de rapportageperiode zijn uitgevoerd, samen met een samenvatting van de aan het bestuurlijk, beleidsbepalend of toezichthoudend orgaan van de onderneming gerapporteerde materiële bevindingen en aanbevelingen, alsook van alle maatregelen die met betrekking tot deze bevindingen en aanbevelingen zijn genomen;
- (b)
een beschrijving van het interneauditbeleid van de onderneming, het proces voor het evalueren van dat beleid, de evaluatiefrequentie en eventuele significante wijzigingen in dat beleid tijdens de rapportageperiode;
- (c)
een beschrijving van het auditplan van de ondernemingen, met inbegrip van toekomstige interne audits en de redenen achter deze toekomstige interne audits;
- (d)
wanneer de personen die de interneauditfunctie uitoefenen, in overeenstemming met artikel 271, lid 2, ook andere sleutelfuncties vervullen, een kwalitatieve en kwantitatieve toetsing aan de criteria van artikel 271, lid 2, onder a) en b).
7.
Met betrekking tot de actuariële functie bevat het periodieke toezichtrapport een overzicht van de activiteiten die tijdens de rapportageperiode door de actuariële functie op elk van haar terreinen van verantwoordelijkheid zijn verricht, met een beschrijving van de wijze waarop de actuariële functie tot de doeltreffende implementatie van het risicomanagementsysteem van de onderneming bijdraagt.
8.
Het periodieke toezichtrapport bevat alle volgende aanvullende informatie over uitbestedingen:
- (a)
ingeval de onderneming kritieke of belangrijke operationele functies of werkzaamheden uitbesteedt, de redenen achter de uitbesteding en het bewijs dat in een passend toezicht en passende waarborgen is voorzien;
- (b)
informatie over de dienstverleners waaraan kritieke of belangrijke operationele functies of werkzaamheden zijn uitbesteed, alsook over de wijze waarop de onderneming ervoor zorgt dat dienstverleners zich naar artikel 274, lid 3, onder a), voegen;
- (c)
een overzicht van de personen die bij de dienstverlener verantwoordelijk zijn voor de uitbestede sleutelfuncties.
9.
Het periodieke toezichtrapport bevat alle andere materiële informatie over het governancesysteem van de verzekerings- of herverzekeringsonderneming.