Einde inhoudsopgave
Avarij-Grosse Regels IVR
Officiële Toelichting
Geldend
Geldend vanaf 01-06-2006
- Bronpublicatie:
01-06-2006, Internet 2006, www.ivr.nl (uitgifte: 01-06-2006, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-06-2006
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-06-2006, Internet 2006, www.ivr.nl (uitgifte: 01-06-2006, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Binnenvaart
Ondeelbaarheid van reddingsmaatregelen
Deze Regel is eveneens ingegeven door par. 82 sub 3 BSG. Het in deze Regel neergelegde beginsel, waarvan de theoretische waarde overigens niet zeer groot is, luidt, dat schaden, veroorzaakt doordat een schip is gezonken zonder dat dit een avarij-grosse-handeling oplevert, niet toelaatbaar zijn als avarij-grosse. Anders is het gesteld met de opofferingen en schaden, die zijn geleden juist met het doel het schip weer te lichten.
De Regel legt er de nadruk op, hetgeen overigens ook reeds in Regel I is bepaald, dat het gezonken schip en zijn lading door ‘eenzelfde maatregel’ gered moeten worden. In de praktijk zal dit criterium dikwijls moeilijk zijn toe te passen. Als regel beginnen de werkzaamheden van het lichten met het lossen van de lading, terwijl het lichten van het schip zelf eerst geschiedt na algehele lossing. Dit wil niet steeds zeggen, dat een dergelijke redding niet kan worden beschouwd als één en dezelfde maatregel. Wanneer echter tussen het lossen van de lading en het lichten van het schip geen enkel verband kan worden gelegd, zal men aan deze werkzaamheden het karakter van avarij-grosse-handeling moeten ontzeggen. Deze gevallen, waarin de reddingswerkzaamheden niet als één en ondeelbaar kunnen worden beschouwd, zijn trouwens uiterst zeldzaam.