Einde inhoudsopgave
Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg
Artikel 15 [Advies en bijstand]
Geldend
Geldend vanaf 01-07-2023
- Bronpublicatie:
22-06-2022, Stb. 2022, 283 (uitgifte: 06-07-2022, kamerstukken: 35771)
- Inwerkingtreding
01-07-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
06-10-2022, Stb. 2022, 391 (uitgifte: 14-10-2022, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Gezondheidsrecht / Algemeen
Gezondheidsrecht / Klacht- en tuchtrecht
Sociale zekerheid ziektekosten / Zorgverzekering
1.
De zorgaanbieder wijst een of meer daartoe geschikt te achten personen aan die een klager op diens verzoek gratis van advies dienen met betrekking tot de indiening van een klacht en bijstaan bij het formuleren van de klacht en het onderzoeken van de mogelijkheden om tot een oplossing voor de klacht te komen. Voorts licht de aangewezen persoon de regeling als bedoeld in artikel 13, eerste lid, voor zover mogelijk mondeling toe.
2.
De zorgaanbieder waarborgt dat een aangewezen persoon als bedoeld in het eerste lid, indien deze in dienst is van de zorgaanbieder, zijn functie onafhankelijk kan uitvoeren en benadeelt hem niet wegens de wijze waarop hij zijn functie uitoefent.