Circulaire effectafstanden externe veiligheid LPG-tankstations voor besluiten met gevolgen voor de effecten van een ongeval
Aanhef
Geldend
Geldend vanaf 29-06-2016
- Bronpublicatie:
14-06-2016, Stcrt. 2016, 31453 (uitgifte: 28-06-2016, regelingnummer: IENM/BSK-2016/120424)
- Inwerkingtreding
29-06-2016
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
14-06-2016, Stcrt. 2016, 31451 (uitgifte: 28-06-2016, regelingnummer: IENM/BSK-2016/120425)
- Afhankelijke geldigheid
Treedt tegelijk in werking met de wijziging van de Regeling externe veiligheid inrichtingen (14-06-2016, Stcrt. 31451).
- Vakgebied(en)
Milieurecht / Milieugevaarlijke stoffen
Milieurecht / Inrichtingen en activiteiten - algemene regels
Circulaire van 14 juni 2016
Deze circulaire is gericht aan het bevoegd gezag dat te maken heeft met de ruimtelijke ordening en de vergunningverlening voor milieu in relatie tot LPG-tankstations. Met deze circulaire wordt een handreiking gegeven ten behoeve van de beoordeling van externe veiligheid van LPG1.-tankstations. Daarbij staat het rekening houden met effectafstanden centraal en wordt aangesloten bij hetgeen geregeld is in het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) en de Regeling externe veiligheid inrichtingen (Revi). De aanpak voorziet voorts in een behoefte omdat daarmee, met de maatregelen van de sector, onnodige saneringsgevallen worden voorkomen.
De circulaire beoogt de toename van de veiligheid als gevolg van maatregelen van de sector ook in de omgeving van de LPG-tankstations te verzilveren. Om die reden is de circulaire van toepassing op een nieuw bestemmingsplan op grond waarvan kwetsbare of beperkt kwetsbare objecten nabij een LPG-tankstation gerealiseerd kunnen worden of op een omgevingsvergunning milieu voor het oprichten van een LPG-tankstation.
De circulaire is niet van toepassing op besluiten die geen of uitsluitend positieve veiligheidsconsequenties hebben in relatie tot bepaalde effecten van ongevalsscenario’s. Voorbeelden van besluiten waarop de circulaire niet van toepassing is, zijn het vaststellen van een conserverend bestemmingsplan of het verhogen van de LPG-doorzet. Bij een conserverend bestemmingsplan blijft de veiligheidssituatie immers gelijk en het verhogen van de doorzet heeft geen invloed op het effect, alleen op het risico. De externe veiligheidsrisico’s zijn het domein van de Revi.
Het in deze circulaire neergelegde beleid is voorts een vervolg op het Convenant LPG autogas 2005,2. op basis waarvan – onder andere – door de LPG-branche hittewerende bekleding voor LPG-tankwagens is ontwikkeld en toegepast. Daarmee worden de risico’s bij het aanleveren van LPG bij een LPG-tankstation verkleind. Deze circulaire is onderdeel van een pakket aan maatregelen dat voorts bestaat uit een wijziging van de Revi en een Safety Deal.
Voetnoten
Liquefied Petroleum Gas. In deze circulaire gaat het om LPG-autogas.
Op 22 juni 2005 ondertekend door de toenmalige Staatssecretaris van VROM, de Vereniging Technische Commissie Vloeibaar Gas (VVG) en de ondersteunende partijen BOVAG, de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche en de Belangenvereniging Tankstations BETA. (Stcrt. 2005, 128 , p. 26v).