Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2021/690 tot vaststelling van een programma voor de interne markt, het concurrentievermogen van ondernemingen, met inbegrip van kleine en middelgrote ondernemingen, het gebied van planten, dieren, levensmiddelen en diervoeders, en Europese statistieken (programma voor de interne markt), en tot intrekking van de Verordeningen (EU) nr. 99/2013, (EU) nr. 1287/2013, (EU) nr. 254/2014, en (EU) nr. 652/2014
Artikel 3 Doelstellingen van het programma
Geldend
Geldend vanaf 03-05-2021
- Bronpublicatie:
28-04-2021, PbEU 2021, L 153 (uitgifte: 03-05-2021, regelingnummer: 2021/690)
- Inwerkingtreding
03-05-2021
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-04-2021, PbEU 2021, L 153 (uitgifte: 03-05-2021, regelingnummer: 2021/690)
- Vakgebied(en)
EU-recht / Marktintegratie
Milieurecht / Bijzondere onderwerpen
Mededingingsrecht / EU-mededingingsrecht
Gezondheidsrecht / Voedsel- en warenkwaliteit
Dierenrecht / Algemeen
1.
De algemene doelstellingen van het programma zijn:
- a)
de werking van de interne markt te verbeteren, en met name de burgers, de consumenten en de bedrijven, in het bijzonder kmo's, te beschermen en hun positie te versterken door het handhaven van het Unierecht, het vergemakkelijken van de toegang tot de markt, het vaststellen van normen en het bevorderen van de gezondheid van mens, dier en plant en van het dierenwelzijn, en tegelijk de beginselen van duurzame ontwikkeling in acht te nemen en een hoog niveau van consumentenbescherming te waarborgen, alsmede door de samenwerking tussen de bevoegde autoriteiten van de lidstaten en tussen de bevoegde autoriteiten van de lidstaten en de Commissie en de gedecentraliseerde agentschappen van de Unie te intensiveren;
- b)
kwalitatief hoogwaardige, vergelijkbare, tijdige en betrouwbare Europese statistieken te ontwikkelen, te produceren en te verspreiden als hulpmiddel bij het opstellen, monitoren en evalueren van alle beleidsmaatregelen van de Unie, en die burgers, beleidsmakers, autoriteiten, bedrijven, de academische wereld en de media helpen om met kennis van zaken beslissingen te nemen en om actief deel te nemen aan het democratische proces.
2.
De specifieke doelstellingen van het programma zijn:
- a)
het doeltreffender maken van de interne markt, onder meer in het licht van de digitale transformatie, door:
- i)
het faciliteren van het voorkomen en wegnemen van discriminerende, ongerechtvaardigde of onevenredige belemmeringen en het ondersteunen van de ontwikkeling, uitvoering en handhaving van het Unierecht op het gebied van de interne markt voor goederen en diensten, onder meer door een betere toepassing van het beginsel van wederzijdse erkenning, van de regels voor overheidsopdrachten, van het vennootschapsrecht, van het contractenrecht en het recht inzake niet-contractuele aansprakelijkheid, van de regels voor de bestrijding van het witwassen van geld, van het vrij verkeer van kapitaal en van financiële diensten, en mededingingsregels, met inbegrip van de ontwikkeling van gebruikersgerichte beheersinstrumenten;
- ii)
het ondersteunen van doeltreffend markttoezicht in de hele Unie teneinde ervoor te zorgen dat alleen veilige en conforme producten die een hoog beschermingsniveau voor consumenten en andere eindgebruikers garanderen, waaronder producten die online worden verkocht, op de markt van de Unie worden aangeboden, en te zorgen voor een grotere homogeniteit tussen en verhoogde capaciteit van de markttoezichtautoriteiten in de hele Unie;
- b)
het versterken van het concurrentievermogen en de duurzaamheid van kmo's en het verwezenlijken van additionaliteit op Unieniveau via maatregelen ter:
- i)
verstrekking van verschillende vormen van steun aan kmo's en aan clusters en bedrijfsnetwerkorganisaties, onder meer in de toeristische sector, om zo de groei, opschaling en oprichting van kmo's te bevorderen;
- ii)
facilitering van toegang tot markten, waaronder door de internationalisering van kmo's;
- iii)
bevordering van ondernemerschap en verwerving van ondernemersvaardigheden;
- iv)
bevordering van een gunstig ondernemingsklimaat voor kmo's, ondersteuning van de digitale transformatie van kmo's en bevordering van nieuwe zakelijke kansen voor kmo's, met inbegrip van kmo's die actief zijn in de sociale economie en kmo's met innovatieve bedrijfsmodellen;
- v)
ondersteuning van het concurrentievermogen van industriële ecosystemen en sectoren, evenals ter ontwikkeling van industriële waardeketens;
- vi)
bevordering van de modernisering van de industrie als bijdrage tot een groene, digitale en veerkrachtige economie;
- c)
het waarborgen van de doeltreffende werking van de interne markt door middel van normalisatieprocessen die:
- i)
de financiering van de Europese normalisatie en de participatie van alle relevante belanghebbenden bij het opstellen van Europese normen mogelijk maken;
- ii)
de ontwikkeling van hoogwaardige internationale normen voor financiële en niet-financiële verslaglegging en controle van jaarrekeningen ondersteunen, de integratie daarvan in het Unierecht vergemakkelijken, en innovatie en de ontwikkeling van beste praktijken op het gebied van bedrijfsrapportage bevorderen;
- d)
het bevorderen van de belangen van de consumenten en het waarborgen van een hoge consumentenbescherming en productveiligheid door:
- i)
met betrekking tot consumenten:
- —
consumenten, bedrijven en vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld mondiger te maken, bij te staan en voor te lichten, met name met betrekking tot consumentenrechten krachtens het Unierecht;
- —
een hoog niveau van consumentenbescherming, duurzame consumptie en productveiligheid te waarborgen, in het bijzonder voor de kwetsbaarste consumenten, ter verbetering van de billijkheid, transparantie en het vertrouwen in de interne markt;
- —
erop toe te zien dat de belangen van consumenten in de digitale wereld in aanmerking worden genomen;
- —
ondersteuning te bieden aan de bevoegde handhavingsautoriteiten, consumentenorganisaties en acties ter verbetering van de samenwerking tussen de bevoegde autoriteiten, met bijzondere aandacht voor uitdagingen in verband met bestaande en nieuwe technologieën;
- —
bij te dragen aan het verbeteren van de kwaliteit en de beschikbaarheid van normen in de hele Unie, efficiënt onrechtvaardige handelspraktijken aan te pakken;
- —
ervoor te zorgen dat alle consumenten toegang hebben tot efficiënte verhaalmechanismen en adequate informatie krijgen over markten en consumentenrechten, en duurzame consumptie te bevorderen, met name door het bewustzijn over specifieke kenmerken en de milieugevolgen van goederen en diensten te vergroten;
- ii)
met betrekking tot consumenten en andere eindgebruikers van financiële diensten:
- —
de deelname van consumenten, andere eindgebruikers van financiële diensten en vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld bij de beleidsvorming inzake financiële diensten te vergroten;
- —
een beter inzicht in de financiële sector en de verschillende categorieën op de markt aangeboden financiële producten te bevorderen;
- —
de belangen van consumenten op het gebied van financiële retaildiensten te beschermen;
- e)
het bijdragen aan een hoog niveau van gezondheid en veiligheid voor mensen, dieren en planten op het gebied van planten, dieren, levensmiddelen en diervoeder, onder meer door dierziekten en plaagorganismen bij planten te voorkomen, op te sporen en uit te roeien, onder meer door bij grootschalige crisissituaties en onvoorzienbare gebeurtenissen genomen noodmaatregelen die de gezondheid van dieren of planten aantasten, en door het welzijn van dieren, de strijd tegen antimicrobiële resistentie en de ontwikkeling van duurzame voedselproductie en -consumptie te ondersteunen, evenals door de uitwisseling van beste praktijken tussen de belanghebbenden op deze gebieden te bevorderen;
- f)
tijdig en op onpartijdige en kostenefficiënte manier volgens de kwaliteitscriteria van artikel 12, lid 1, van Verordening (EG) nr. 223/2009 hoogwaardige Europese statistieken te ontwikkelen, te produceren, te verspreiden en bekend te maken door middel van een versterkt Europees statistisch systeem als bedoeld in artikel 4 van die verordening en versterkte partnerschappen binnen dat systeem en met alle betrokken externe partijen, met behulp van meervoudige gegevensbronnen, geavanceerde methoden voor gegevensanalyse, slimme systemen en digitale technologieën, en met een nationale en, waar mogelijk, regionale uitsplitsing.