Regeling metingsvoorschriften
Artikel 5
Geldend
Geldend vanaf 01-07-1993
- Bronpublicatie:
18-06-1993, Stcrt. 1993, 119 (uitgifte: 28-06-1993, regelingnummer: DGSM/J30922/93)
- Inwerkingtreding
01-07-1993
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
18-06-1993, Stcrt. 1993, 119 (uitgifte: 28-06-1993, regelingnummer: DGSM/J30922/93)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Zeevervoer
Bestuursrecht algemeen / Bijzondere onderwerpen bestuursrecht
1.
De netto-tonnage (NT) van een schip wordt vastgesteld door middel van de volgende formule:
NT = K2 Vc (4d/3D)2 + K3 (N1 + N2/10),
waarbij:
- a)
de faktor (4d/3D)2 niet groter mag zijn dan 1;
- b)
de term K2 Vc (4d/3D)2 niet minder mag zijn dan 0,25 GT; en
- c)
NT niet minder mag zijn dan 0,30 GT,
en waarbij:
Vc = het totale volume van de ladingsruimten in kubieke meters,
K2 = 0.2 + 0.02 log Vc (of zoals volgens tabel in bijlage II),
K3 = 1.25 (GT + 10000)/10000,
D = holte naar de mal midscheeps gemeten in meters als omschreven in artikel 2, onder b,
d = diepgang naar de mal midscheeps gemeten in meters als omschreven in het tweede lid van dit artikel.
N1 = aantal slaapplaatsen voor passagiers in hutten met niet meer dan acht kooien,
N2 = aantal overige passagiers,
N1 + N2 = totaal aantal passagiers dat het schip volgens het veiligheidscertificaat voor passagiersschepen mag vervoeren; indien N1 + N2 minder is dan 13, worden N1 en N2 geacht gelijk te zijn aan nul,
GT = bruto-tonnage van het schip als vastgesteld krachtens het bepaalde in artikel 4.
2.
de diepgang naar de mal d, bedoeld in het eerste lid van dit artikel, is een van de navolgende diepgangen:
- a.
de diepgang overeenkomende met de lijn voor zomeruitwatering, niet de lijn voor houtvaartuitwatering zijnde, zoals aangegeven op het uitwateringscertificaat;
- b.
voor passagiersschepen de diepgang overeenkomende met de hoogstgelegen indelingslastlijn zoals aangegeven op het veiligheidscertificaat voor passagiersschepen;
- c.
voor schepen waaraan geen uitwateringslijn is toegekend: de maximaal toegestane diepgang dan wel 75 procent van de holte naar de mal midscheeps gemeten als omschreven in artikel 2, onder b.