Einde inhoudsopgave
Avarij-Grosse Regels IVR
Officiële Toelichting
Geldend
Geldend vanaf 01-06-2006
- Bronpublicatie:
01-06-2006, Internet 2006, www.ivr.nl (uitgifte: 01-06-2006, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-06-2006
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-06-2006, Internet 2006, www.ivr.nl (uitgifte: 01-06-2006, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Binnenvaart
Regel XVIII vindt zijn oorsprong in de bepalingen van par. 82 sub 3 BSG en houdt rekening met bezwaren die zich in de praktijk zouden kunnen voordoen, namelijk bedrog van de schipper. Wanneer een schip verloren is gegaan tengevolge van een toevallige stranding, zou de schipper kunnen trachten het te doen voorkomen alsof dit gebeuren het gevolg is geweest van een avarij-grosse-handeling; ook zou hij kunnen trachten schadevergoeding te krijgen door een oud, praktisch waardeloos schip opzettelijk te doen stranden. Om de mogelijkheid hiertoe in te perken laat de Regel alleen dan de gevolgen van een vrijwillige stranding in avarij-grosse toe, wanneer dit voorval niet het algehele verlies van het schip tengevolge heeft gehad. Een dergelijke bepaling kan rampzalige gevolgen hebben voor de eerlijke schipper, die, om schip en lading te redden, zijn schip laat stranden, de lading redt, maar tenslotte zijn schip verliest. Hij zal zelf dit verlies, dat als avarij-particulier geldt, moeten dragen. Wanneer echter de financiële gevolgen van zijn opoffering minder ernstig zijn en niet bestaan uit totaal verlies van het schip, zal de schipper wel schadeloos worden gesteld: in dat geval immers kan hij geen enkel voordeel putten uit de stranding en wordt hij derhalve niet in verleiding gebracht. Overigens kan de gestrengheid van deze Regel op de lading evenzeer als op het schip zijn weerslag vinden: wanneer de lading verloren gaat tengevolge van een vrijwillige stranding, waarbij ook het schip verloren gaat, kan de schipper het geluk hebben een gedeelte van zijn materiaal te redden, terwijl het verlies van de opgeofferde lading definitief voor rekening zal blijven van de eigenaar.
De Regel stelt ‘constructive total loss’ gelijk met het algehele verlies van het schip: ingeval de reparatie van het schip economisch of financieel niet verantwoord is, wordt het beschouwd als geheel verloren, zodat zelfs in dit geval de schipper op generlei vergoeding aanspraak zal kunnen doen gelden.
Deze Regel stelt dus een streng beginsel, waaraan ernstige gevolgen kunnen zijn verbonden. Een dergelijke bepaling bevindt zich niet in de York Antwerp Rules, waar, integendeel, volgens Regel V alle gevolgen van een vrijwillige stranding in avarij-grosse worden vergoed.