Einde inhoudsopgave
Richtlijn 2011/61/EU beheerders alternatieve beleggingsinstellingen en tot wijziging van de Richtlijnen 2003/41/EG en 2009/65/EG en van de Verordeningen (EG) nr. 1060/2009 en (EU) nr. 1095/2010
Artikel 50 Verplichting tot samenwerking
Geldend
Geldend vanaf 15-04-2024
- Bronpublicatie:
13-03-2024, PbEU L 2024, 2024/927 (uitgifte: 26-03-2024, regelingnummer: 2024/927)
- Inwerkingtreding
15-04-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
13-03-2024, PbEU L 2024, 2024/927 (uitgifte: 26-03-2024, regelingnummer: 2024/927)
- Overige regelgevende instantie(s)
Europese Unie
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
De bevoegde autoriteiten van de lidstaten werken onderling samen, alsmede met de ESMA en het ESRB, wanneer dat nodig is voor de vervulling van hun taken uit hoofde van deze richtlijn of voor de uitoefening van hun bevoegdheden uit hoofde van deze richtlijn of het nationale recht.
2.
De lidstaten bevorderen de in deze afdeling bedoelde samenwerking.
3.
De bevoegde autoriteiten wenden hun bevoegdheden ten behoeve van de samenwerking aan, zelfs in de gevallen waarin de onderzochte gedraging niet strijdig is met in hun eigen lidstaat van kracht zijnde regelgeving.
4.
De bevoegde autoriteiten van de lidstaten voorzien elkaar en de ESMA onmiddellijk van alle gegevens die nodig zijn voor de uitoefening van hun taken uit hoofde van deze richtlijn.
De bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst zenden een kopie van de samenwerkingsregelingen die zij overeenkomstig artikel 35, 37 en/of 40 hebben gesloten, toe aan de lidstaten van herkomst van de abi-beheerder in kwestie. De bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst zenden, overeenkomstig de procedures voor de toepasselijke technische reguleringsnormen van artikel 35, lid 14, artikel 37, lid 17, of artikel 40, lid 14, de informatie die zij van toezichthoudende autoriteiten buiten de Unie met betrekking tot een abi-beheerder ontvangen, overeenkomstig samenwerkingsregelingen met toezichthoudende autoriteiten van derde landen, of indien van toepassing overeenkomstig artikel 45, lid 6 of 7, toe aan de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van ontvangst van de abi-beheerder in kwestie.
Als een bevoegde autoriteit van een lidstaat van ontvangst van mening is dat de inhoud van de samenwerkingsregeling die de lidstaat van herkomst van de abi-beheerder in kwestie overeenkomstig artikel 35, 37 en/of 40 heeft gesloten, niet voldoet aan wat overeenkomstig de toepasselijke technische reguleringsnormen vereist is, kunnen de bevoegde autoriteiten in kwestie de zaak voorleggen aan de ESMA, die kan optreden overeenkomstig de bevoegdheden die haar op grond van artikel 19 van Verordening (EU) nr. 1095/2010 zijn verleend.
5.
Als de bevoegde autoriteiten van een lidstaat gegronde redenen hebben om te vermoeden dat handelingen die strijdig zijn met deze richtlijn, worden of zijn uitgevoerd door een abi-beheerder die niet aan het toezicht van deze bevoegde autoriteiten is onderworpen, stellen zij de ESMA en de bevoegde autoriteiten van de lidstaten van herkomst en ontvangst in kwestie hiervan op zo specifiek mogelijke wijze in kennis. De bevoegde autoriteiten die in kennis worden gesteld, ondernemen adequate actie en informeren de ESMA en de kennisgevende bevoegde autoriteiten over het resultaat hiervan en, voor zover mogelijk, over belangrijke tussentijdse ontwikkelingen. Dit lid laat de bevoegdheden van de kennisgevende bevoegde autoriteiten onverlet.
5 bis.
Indien de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van een abi-beheerder bevoegdheden uitoefenen uit hoofde van artikel 46, lid 2, punt j), stellen zij de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van ontvangst van de abi-beheerder, de ESMA en, indien er potentiële risico’s bestaan voor de stabiliteit en integriteit van het financiële stelsel, het ESRB daarvan in kennis.
5 ter.
De bevoegde autoriteiten van de lidstaat van ontvangst van een abi-beheerder kunnen de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de abi-beheerder verzoeken de bevoegdheden uit hoofde van in artikel 46, lid 2, punt j), uit te oefenen, waarbij de redenen voor het verzoek worden vermeld en de ESMA en, indien er potentiële risico’s voor de stabiliteit en de integriteit van het financiële stelsel zijn, het ESRB in kennis worden gesteld.
5 quater.
Wanneer de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de abi-beheerder het niet eens zijn met het in lid 5 ter bedoelde verzoek, stellen zij de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van ontvangst van de abi- beheerder, de ESMA en het ESRB, indien dit uit hoofde van lid 5 ter van dat verzoek in kennis was gesteld, daarvan in kennis, met vermelding van de redenen.
5 quinquies.
Op basis van de uit hoofde van de leden 5 ter en 5 quater ontvangen informatie brengt de ESMA onverwijld een advies uit aan de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de abi-beheerder over de uitoefening van de bevoegdheden uit hoofde van in artikel 46, lid 2, punt j). De ESMA deelt dat advies mee aan de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van ontvangst van de abi-beheerder.
5 sexies.
Wanneer de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de abi-beheerder niet handelen in overeenstemming met het in lid 5 quinquies bedoelde advies van de ESMA, of niet voornemens zijn gevolg te geven aan dat advies, stellen zij de ESMA en de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van ontvangst van de abi-beheerder daarvan in kennis, met vermelding van de redenen voor het niet-opvolgen of hun voornemen daartoe. In geval van een ernstige bedreiging voor de beleggersbescherming, de ordelijke werking en integriteit van de financiële markten of de stabiliteit van het gehele financiële stelsel of een deel daarvan in de Unie, en tenzij die bekendmaking indruist tegen het legitieme belang van de deelnemers van de abi of van het publiek, kan het feit dat de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de abi-beheerder dit advies naast zich neerleggen of voornemens zijn het naast zich neer te leggen, door de ESMA bekendgemaakt worden, samen met de redenen die de bevoegde autoriteiten aanvoeren voor het niet-opvolgen of hun voornemen daartoe. De ESMA gaat na of de voordelen van bekendmaking zwaarder wegen dan de toename van de bedreigingen voor de beleggersbescherming, voor het ordelijk functioneren en de integriteit van de financiële markten of voor de stabiliteit van het financiële stelsel in de Unie of een deel daarvan als gevolg van die bekendmaking, en stelt de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de abi-beheerder vooraf in kennis van een dergelijke bekendmaking.
5 septies.
De bevoegde autoriteiten van de lidstaat van ontvangst van een abi-beheerder kunnen de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de abi, indien daarvoor gegronde redenen zijn, verzoeken onverwijld de bevoegdheden uit hoofde van artikel 46, lid 2, met uitzondering van punt j) van dat lid, uit te oefenen, waarbij de redenen voor hun verzoek zo specifiek mogelijk worden vermeld en de ESMA en, indien er potentiële risico’s voor de stabiliteit en de integriteit van het financiële stelsel zijn, het ESRB in kennis worden gesteld.
De bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de abi-beheerder stellen de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van ontvangst van de abi-beheerder, de ESMA en, indien er potentiële risico’s voor de stabiliteit en de integriteit van het financiële stelsel zijn, het ESRB onverwijld in kennis van de uitgeoefende bevoegdheden en hun bevindingen.
5 octies.
Als een lidstaat heeft gebruikgemaakt van de in artikel 21, lid 5 bis, bedoelde afwijking inzake de aanstelling van een in een andere lidstaat gevestigde bewaarder, en als de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van een abi of, ingeval de abi niet gereglementeerd is, de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de beheerder van de abi, gegronde redenen hebben om te vermoeden dat handelingen die strijdig zijn met deze richtlijn worden of zijn uitgevoerd door een bewaarder die niet aan het toezicht van deze bevoegde autoriteiten is onderworpen, stellen zij de ESMA en de bevoegde autoriteiten van de betrokken bewaarder hiervan op zo specifiek mogelijke wijze in kennis. De bevoegde autoriteiten die in kennis worden gesteld, nemen passende maatregelen en informeren de ESMA en de kennisgevende bevoegde autoriteiten over het resultaat hiervan. Dit lid laat de bevoegdheden van de kennisgevende bevoegde autoriteiten onverlet.
5 nonies.
De ESMA kan de bevoegde autoriteiten verzoeken onverwijld aan de ESMA uitleg te verstrekken over specifieke gevallen die een ernstige bedreiging vormen voor de beleggersbescherming, het ordelijk functioneren en de integriteit van de financiële markten of voor de stabiliteit van het financiële stelsel in de Unie of een deel daarvan.
6.
Om de eenvormige toepassing van deze richtlijn betreffende de uitwisseling van informatie te waarborgen, kan de ESMA ontwerpen voor technische uitvoeringsnormen ontwikkelen tot vaststelling van de procedures voor de uitwisseling van informatie tussen de relevante bevoegde autoriteiten, de ETA’s, het ESRB en leden van het ESCB, met inachtneming van de toepasselijke bepalingen van deze richtlijn.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid verleend de in de eerste alinea bedoelde technische uitvoeringsnormen vast te stellen overeenkomstig artikel 15 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.
7.
Uiterlijk op 16 april 2026ontwikkelt de ESMA richtsnoeren met aanwijzingen voor de bevoegde autoriteiten bij hun uitoefening van de in artikel 46, lid 2, punt j), uiteengezette bevoegdheden, alsook aanwijzingen over de situaties die ertoe kunnen leiden dat de in leden 5 ter en 5 septies bedoelde verzoeken worden ingediend. Bij de ontwikkeling van die richtsnoeren houdt de ESMA rekening met de mogelijke gevolgen van een dergelijk optreden van de toezichthouder voor de beleggersbescherming en de financiële stabiliteit in een andere lidstaat of in de Unie. In die richtsnoeren wordt erkend dat de primaire verantwoordelijkheid voor liquiditeitsrisicobeheer bij de abi-beheerders blijft berusten.