Einde inhoudsopgave
Avarij-Grosse Regels IVR
Officiële Toelichting
Geldend
Geldend vanaf 01-06-2006
- Bronpublicatie:
01-06-2006, Internet 2006, www.ivr.nl (uitgifte: 01-06-2006, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-06-2006
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-06-2006, Internet 2006, www.ivr.nl (uitgifte: 01-06-2006, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Binnenvaart
Beginsel
Slechts bij uitzondering zullen alle belanghebbenden bij een bepaald transport op de Rijn van dezelfde nationaliteit zijn. Bij bijna alle dispaches zal zich de vraag voordoen in welke muntsoort de verliezen en uitgaven moeten worden vergoed. Voor de oplossing van deze moeilijke kwestie moet men teruggrijpen naar het grondbeginsel van de avarij-grosse, volgens hetwelk belanghebbenden moeten worden schadeloos gesteld op zodanige wijze dat zij, behoudens hun eigen bijdrage in de avarij-grosse, worden hersteld in dezelfde financiële situatie waarin zij zouden hebben verkeerd indien de opoffering niet gebracht, respectievelijk de schade niet geleden zou zijn. Om dit te bereiken legt Regel XI vast dat de uitgaven in beginsel zullen worden vergoed in de muntsoort waarin zij zijn gedaan. Dit zou leiden tot dispaches opgesteld in meerdere muntsoorten, hetgeen het werk van de dispacheur in aanzienlijke mate ingewikkelder zou maken. In de praktijk is dan ook het gebruik ontstaan om uitgaven in avarij-grosse te vergoeden in de nationale muntsoort van de vervoerder; voor omrekening wordt toegepast de koers geldende op de dag van de betaling. De Regel laat deze gewoonte toe, zij het onder voorwaarde dat de vervoerder die vergoeding wenst te ontvangen in zijn nationale muntsoort dit in het revers te kennen geeft. De praktijk heeft met deze voorwaarde echter geen rekening gehouden en het is gewoonte geworden om de dispaches zonder dat enige formaliteit wordt vereist, op te stellen in de muntsoort van het land van de vervoerder. Dit geldt zelfs voor vergoedingen aan de lading en ook op dit punt wijkt de praktijk af van Regel XI. Indien van een ladingvergoeding sprake is en wanneer de ladingbelanghebbende niet dezelfde nationaliteit bezit als de vervoerder, wordt de vergoeding omgerekend naar de koers geldend op de dag waarop de reis eindigt. Het is immers op dat moment dat de schade geleden is. De Regel maakt ditzelfde systeem toepasselijk op de berekening van de dragende waarden, die immers eveneens eerst aan het einde van de reis kunnen worden vastgesteld.