Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 600/2014 betreffende markten in financiële instrumenten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012
Artikel 27 novies Organisatorische eisen voor verstrekkers van een consolidated tape
Geldend
Geldend vanaf 28-03-2024
- Bronpublicatie:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/791 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/791)
- Inwerkingtreding
28-03-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/791 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/791)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
Verstrekkers van consolidated tape doen overeenkomstig de in artikel 27 quinquies ter bedoelde vergunningsvoorwaarden het volgende:
- a)
alle marktgegevens verzamelen die worden verstrekt door gegevensverstrekkers met betrekking tot de activaklasse waarvoor zij een vergunning hebben;
- b)
vergoedingen innen van gebruikers en kosteloos toegang tot de consolidated tape bieden aan particuliere beleggers, academici, maatschappelijke organisaties en bevoegde autoriteiten;
- c)
in het geval van de consolidated tape voor aandelen en ETF's, een deel van hun inkomsten herverdelen overeenkomstig lid 6;
- d)
kerngegevens van markten en reguleringsgegevens in een doorlopende elektronische live gegevensstroom op niet-discriminerende voorwaarden aan gebruikers ter beschikking stellen binnen een tijdsspanne die realtime zo dicht mogelijk benadert als technisch haalbaar is;
- e)
ervoor zorgen dat de kerngegevens van markten gemakkelijk toegankelijk, machineleesbaar en bruikbaar zijn voor alle gebruikers, met inbegrip van particuliere beleggers;
- f)
beschikken over systemen die de volledigheid van de door de gegevensverstrekkers verstrekte gegevens kunnen controleren, aperte fouten kunnen identificeren en kunnen verzoeken om het opnieuw doorgeven van gegevens;
- g)
indien de verstrekker van consolidated tape onder zeggenschap staat van een groep marktdeelnemers, over een nalevingsmechanisme beschikken om ervoor te zorgen dat de werking van de consolidated tape niet tot concurrentieverstoring leidt.
Voor de toepassing van de eerste alinea, punt d), is het een verstrekker van consolidated tape voor aandelen en ETF’s niet toegestaan de marktidentificatiecode te publiceren bij de verspreiding onder het publiek van de beste Europese bied- en laatkoers binnen een tijdsspanne die realtime zo dicht mogelijk benadert als technisch haalbaar is.
2.
Verstrekkers van consolidated tape stellen normen voor het dienstverleningsniveau op, publiceren deze op hun website, en werken deze regelmatig bij; die normen hebben betrekking op het volgende:
- a)
een inventaris van de gegevensverstrekkers van wie gegevens worden verkregen;
- b)
de wijze waarop en de snelheid waarmee kerngegevens van markten en reguleringsgegevens aan gebruikers worden verstrekt;
- c)
maatregelen om de operationele continuïteit bij het verstrekken van kerngegevens van markten en wettelijk verplichte gegevens te waarborgen.
3.
Verstrekkers van consolidated tape beschikken over deugdelijke beveiligingsregelingen die erop gericht zijn de beveiliging van de middelen voor de transmissie van gegevens tussen gegevensverstrekkers en verstrekkers van consolidated tape en tussen verstrekkers van consolidated tape en gebruikers te waarborgen en het risico van gegevensverminking en ongeoorloofde toegang tot een minimum te beperken. Verstrekkers van consolidated tape houden voldoende middelen aan en beschikken over back-upvoorzieningen om hun diensten te allen tijde te kunnen aanbieden en in stand te kunnen houden.
4.
Voor elk van de in artikel 27 quinquies bis, lid 1, bedoelde activaklassen publiceert een verstrekker van consolidated tape een lijst van de financiële instrumenten die onder de consolidated tape vallen, met vermelding van hun referentiegegevens ter identificatie.
De verstrekker van consolidated tape biedt kosteloos toegang tot deze lijst en zorgt ervoor dat deze regelmatig wordt geëvalueerd en bijgewerkt om een volledig beeld te geven van alle financiële instrumenten die onder de consolidated tape vallen.
5.
Een verstrekker van consolidated tape voor andere financiële instrumenten dan aandelen en ETF’s mag een deel van de door de consolidated tape gegenereerde inkomsten herverdelen onder gegevensverstrekkers.
6.
Een verstrekker van consolidated tape voor aandelen en ETF's herverdeelt een deel van de door de consolidated tape gegenereerde inkomsten, zoals aangegeven in het in artikel 27 quinquies ter, lid 3, bedoelde met redenen omklede besluit, onder gegevensverstrekkers die aan een of meer van de volgende criteria voldoen (de ‘regeling voor de herverdeling van inkomsten’):
- a)
de gegevensverstrekker is een gereglementeerde markt of een mkb-groeimarkt waarvan het jaarlijkse handelsvolume van aandelen 1 % of minder van het jaarlijkse handelsvolume van aandelen in de Unie vertegenwoordigt (‘klein handelsplatform’);
- b)
de gegevensverstrekker is een handelsplatform dat heeft gezorgd voor de initiële toelating tot de handel van aandelen of ETF's op 27 maart 2019 of daarna;
- c)
de gegevens worden overgedragen door een handelsplatform en hebben betrekking op transacties in aandelen en ETF's die zijn gesloten op een handelssysteem dat transparantie vóór de handel biedt, indien die transacties niet voortvloeiden uit orders waarvoor overeenkomstig artikel 4, lid 1, punt c), een ontheffing van transparantie vóór de handel gold.
7.
Voor de toepassing van de regeling voor herverdeling van de inkomsten houdt de verstrekker van consolidated tape rekening met het volgende handelsvolume (het ‘relevante handelsvolume’):
- a)
voor de toepassing van lid 6, punt a), het totale jaarlijkse handelsvolume dat door dat handelsplatform wordt gegenereerd;
- b)
voor de toepassing van lid 6, punt b):
- i)
in het geval van kleine handelsplatformen, hun totale jaarlijkse handelsvolume;
- ii)
in het geval van andere handelsplatformen dan kleine handelsplatformen, het handelsvolume met betrekking tot de in dat punt bedoelde aandelen en ETF's;
- c)
voor de toepassing van lid 6, punt c), het volume met betrekking tot de in dat punt bedoelde aandelen en ETF's.
De verstrekker van consolidated tape bepaalt het bedrag van de inkomsten die in het kader van de regeling voor de herverdeling van inkomsten aan gegevensverstrekkers moeten worden herverdeeld door het desbetreffende handelsvolume te vermenigvuldigen met de weging die is toegekend aan elk criterium van lid 6, zoals gespecificeerd in de op grond van lid 8 vastgestelde technische reguleringsnormen.
Indien handelsplatformen aan meer dan één van de in lid 6 vastgestelde criteria voldoen, worden de bedragen die voortvloeien uit de in de tweede alinea van dit lid bedoelde berekening bij elkaar opgeteld.
8.
De ESMA stelt ontwerpen van technische reguleringsnormen op tot:
- a)
specificatie van de weging die aan elk van de in lid 6 vervatte criteria is toegekend;
- b)
nadere specificatie van de methode voor de berekening van het bedrag van de aan de gegevensverstrekkers te herverdelen inkomsten als bedoeld in lid 7, tweede alinea;
- c)
specificatie van de criteria op grond waarvan de verstrekker van consolidated tape, indien de verstrekker van consolidated tape aantoont dat een gegevensverstrekker de in de artikelen 22 bis, 22 ter en 22 quater bedoelde gegevensvereisten ernstig en herhaaldelijk heeft geschonden, de deelname van die gegevensverstrekker aan de regeling voor herverdeling van de inkomsten tijdelijk kan schorsen, en tot specificatie van de voorwaarden waaronder de verstrekker van consolidated tape:
- i)
de herverdeling van de inkomsten kan hervatten; en
- ii)
indien er geen sprake is van een inbreuk op deze vereisten, die gegevensverstrekker de ingehouden inkomsten plus rente kan verstrekken.
Voor de toepassing van de eerste alinea, punt a), van dit lid heeft het in lid 6, punt a), vastgestelde criterium een hogere weging dan het in punt b) van dat lid vastgestelde criterium, en heeft het in punt b) van dat lid vastgestelde criterium een hogere weging dan het in punt c) van dat lid vastgestelde criterium.
De ESMA dient de in de eerste alinea bedoelde ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 29 december 2024 bij de Commissie in.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid overgedragen om deze verordening aan te vullen door de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.