Bekendmaking 97/C 372/03 inzake de bepaling van de relevante markt voor het gemeenschappelijke mededingingsrecht
56
Geldend
Geldend vanaf 09-12-1997
- Redactionele toelichting
De datum van afkondiging is de datum van het Publicatieblad.
- Bronpublicatie:
09-12-1997, PbEG 1997, C 372 (uitgifte: 09-12-1997, regelingnummer: 97/C372/03)
- Inwerkingtreding
09-12-1997
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
09-12-1997, PbEG 1997, C 372 (uitgifte: 09-12-1997, regelingnummer: 97/C372/03)
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Telecommunicatie
Mededingingsrecht / Economische machtsposities
Mededingingsrecht / EU-mededingingsrecht
Er is een aantal gebieden waar de toepassing van de bovengenoemde beginselen omzichtig moet gebeuren. Dit is het geval bij het onderzoek van primaire en secundaire markten, inzonderheid wanneer de gedragingen van ondernemingen op een bepaald ogenblik moeten worden getoetst aan artikel 86. De methode om in deze gevallen de markten te bepalen is dezelfde, d.w.z. dat de reacties van afnemers op wijzigingen van de relatieve prijs worden beoordeeld aan de hand van hun aankoopbeslissingen, evenwel ook rekening houdend met beperkingen inzake substitutie welke uitgaan van de voorwaarden op verwante markten. Een enge marktdefinitie voor secundaire producten — zoals bijvoorbeeld onderdelen — kan nodig zijn wanneer er aanzienlijke verenigbaarheid is met het primaire product. Problemen om verenigbare secundaire producten te vinden, gecombineerd met hoge prijzen en een lange levensduur van de primaire producten, kan stijgingen van de relatieve prijs van secundaire producten winstgevend maken. Een andere marktbepaling kan mogelijk zijn, wanneer aanzienlijke substitutie tussen secundaire producten mogelijk is of wanneer door de kenmerken van de primaire producten snelle en directe reacties van de consumenten op stijgingen van de realtieve prijs van de secundaire producten mogelijk zijn.