Einde inhoudsopgave
Burgerlijk Wetboek Boek 8
Artikel 639 [Begripsbepaling]
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2011
- Redactionele toelichting
Op de aansprakelijkheid voor een voorval dat heeft plaatsgevonden voor de dag van inwerkingtreding van deze wijziging blijft het recht van toepassing zoals dat gold voor de inwerkingtreding van deze wijziging.
- Bronpublicatie:
07-10-2010, Stb. 2010, 784 (uitgifte: 30-11-2010, kamerstukken: 31875)
- Inwerkingtreding
01-01-2011
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
25-11-2010, Stb. 2010, 794 (uitgifte: 03-12-2010, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht (V)
In deze afdeling wordt verstaan onder:
- a.
‘Verdrag’: het op 23 maart 2001 te Londen tot stand gekomen Internationaal Verdrag inzake de wettelijke aansprakelijkheid voor schade door verontreiniging door bunkerolie, 2001 (Trb. 2005, 329);
- b.
‘Aansprakelijkheidsverdrag’: het op 27 november 1992 te Londen tot stand gekomen Internationaal Verdrag inzake de wettelijke aansprakelijkheid voor schade door verontreiniging door olie, 1992 (Trb. 1994, 229);
- c.
‘Onze Minister’: de Minister van Verkeer en Waterstaat;
- d.
‘schip’, ‘persoon’, ‘bunkerolie’, ‘preventieve maatregelen’, ‘voorval’, ‘schade door verontreiniging’, ‘Staat waar het schip is geregistreerd’, ‘brutotonnage’, ‘organisatie’ en ‘Secretaris-Generaal’: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1 van het Verdrag;
- e.
‘scheepseigenaar’: de eigenaar van het schip, hieronder begrepen de geregistreerde eigenaar, rompbevrachter, beheerder of degene in wiens handen de exploitatie van het schip is gelegd;
- f.
‘geregistreerde eigenaar’: de persoon of personen die als eigenaar van het schip zijn geregistreerd of, indien er geen registratie heeft plaatsgevonden, de persoon of personen die het schip in eigendom hebben. Indien evenwel een schip eigendom is van een Staat en geëxploiteerd wordt door een maatschappij die in die Staat geregistreerd staat als de exploitant van het schip, betekent ‘geregistreerde eigenaar’ een zodanige maatschappij.